Bijvoeren voor of na verwachte arbeid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Bijvoeren voor of na verwachte arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:01

Misschien een stomme vraag maar zie veel mensen op de dag dat ze gereden hebben (recreatiepaarden bijvoorbeeld die maar paar x per week werken) muesli e.d. bijvoeren.

Nu wil ik mijn paard ook bijvoer geven (Subli EM) voor de dagen dat ik haar wil gaan rijden/longeren en op de rustdagen alleen haar standaard onderhoudsvoer (ponybrok).

Moet dit nu de dag ervoor gegeven worden voor meer energie de dag erna? Of een paar uur voor de arbeid? Of juist op de dag zelf na de arbeid om verbruikte energie aan te vullen?

Bruintje_87

Re: Bijvoeren voor of na verwachte arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:05

mijn paard krijgt op de dagen dat ze rijd s'morgens en s'avonds wat meer voer,maar ook na het rijden,als ik dus naar huis ga krijgt ze wat meer.ze krijgt sowieso altijd een slobber als ik weg ga,maar als ik gereden heb krijgt ze daar nog wat extra muesli bij Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:29

Ze krijgt bij mij van tevoren extra voer, die energie kan ze opslaan en de volgende dag dus gebruiken. Het is hetzelfde als bij sporters die voor een wedstrijd veel koolhydraten eten, dat zullen ze niet zo snel erna doen.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:47

Als ik er over nadenk idd best onlogisch maar bijvoeren doe ik na het rijden, voor de lekker (beloning) en voor het aanvullen
(maar zoals ik al zei klinkt dat best onlogisch eigenlijk Clown ).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:20

patos schreef:
Ze krijgt bij mij van tevoren extra voer, die energie kan ze opslaan en de volgende dag dus gebruiken. Het is hetzelfde als bij sporters die voor een wedstrijd veel koolhydraten eten, dat zullen ze niet zo snel erna doen.

Inderdaad Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:45

drowning schreef:
Als ik er over nadenk idd best onlogisch maar bijvoeren doe ik na het rijden, voor de lekker (beloning) en voor het aanvullen
(maar zoals ik al zei klinkt dat best onlogisch eigenlijk Clown ).

ja dat doe ik ook, nu je het zegt slaat nergens op. Het is denk ik meer voor de beloning?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:01

de paarden hier krijgen zelden de kans om moe te worden en NA de arbeid krijgen ze wat extra's (zie het als snoepje ) paar handjes biks meusli oid

als je idd een wedstrijd zware training of lange rit wilt gaan maken is voeren de dagen er voer ineressanter maar alleen de dag ervoer zet weinig zoden aan de dijk (als je het dus vergelijkt met topsporters en een topsport actie verwacht van je paard)
dus als je een topsport actie in de toekomst gepland hebt en daar na toe werkt voer je het voer op

maar voor een recreatie paardje met lichte recreatieve doeleinden
heeft dit dus geen zin kun je beter nadien een belonings hapje geven

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:00

ik heb op een bedrijf gewerkt waar huifwagenrtitten gereden werden, als er dan een zware rit/dag op het programma stond, gingen we enkele dagen van tevoren al opvoeren met voer.
Achteraf meer voer geven heeft weinig zin, ze moeten de energie wel uit het voer kunnen halen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:04

In de endurancesport is het gangbaar om een paard direct na flinke arbeid 'bij te voeren' met licht verteerbaar voer en ruwvoer, zoals muesli, slobber en hooi/kuil. Ze hebben tenslotte energie verbruikt, het lichaam moet dan herstellen en daar heeft het ook bepaalde voedingsstoffen voor nodig.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:15

Mijn pony krijgt ong 3 keer in de week na het rijden 4 handjes bijgevoerd (Subli EKO kruiden)

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:10

Ik heb altijd geleerd om pas na de arbeid bij te voeren. Dan weet je ook zeker dat het paard de arbeid heeft gehad, anders kan er altijd iets tussen komen waardoor het paard niet aan het werk kan, en dan heb je hem wel volgestopt. Staat ook in het "voedingshandboek voor paarden", dat je moet voeren naar de arbeid die het paard heeft gehad, en niet naar nog te komen arbeid.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:30

Ik pas de beweging van mijn paard ook altijd aan aan de hoeveelheid voer die ze gehad heeft. Dus als ik de dagen voor een wedstrijd extra gevoerd heb en de wedstrijd gaat plotseling niet door wordt ze toch gewoon getraind en is er niets aan de hand.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 07:16

Jeetje moeilijk zeg. Ik verwacht niet dat ik wedstrijden ga rijden met haar. Ze moet uberhaupt eerst beter worden voordat ik kan gaan rijden. Maar voor allebei is wel wat te zeggen je kunt natuurlijk ook de grootste plannen hebben voor morgen en dan ligt er ijzel of komt de regen met bakken uit de hemel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:08

je voert zoiezo met je ogen en naar arbeid
loopt je paard elke dag 2 3 uur of 2 x per week een uurje zit nogal een verschil in

als je een dag niet rijd of veel minder rijd dan normaal dan ook minder voeren (denk aan maandags ziekte)

en als je meer gereden hebt meer dus na de arbeid

natuurlijk moet je paard al energie (en conditie!) genoeg hebben voor de geplande ritten

als je traint voor een lang duur rit / sport dan heeft t net als sporters al meer voer voor die rit nodig

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:13

Ik voer iets extra's voor af (niet te veel, want dan moet ik dat vaak met onstuimig gedag bekopen) en daarna om te zorgen dat hij snel weer op niveau is en tevens als beloning

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:18

ik voer alleen voor , als ik 100% zeker weet dat ik intensief ga rijden... en hiuj krijgt elke dag sowieso een half kilo musli van mij, dit si uiteraard meeberekent in zijn 'standaard'voer

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:00

Als je het écht goed wilt doen ga je met schema's werken. De hoeveelheid arbeid stel je van te voren vast en daar ga je naar voeren. Zo kun je dan naar een piekarbeid over ruimere tijd toe voeren... Pas de dag van te voren een extra kilootje erin stoppen heeft niet zo heel veel nut.

Het paard heeft van te voren energie/vitaminen/mineralen nodig om te kunnen leveren (en ze hebben beste reserves hoor, dus een keer pieken zonder daarnaar gevoerd te hebben is niet erg) en na de arbeid heeft het energie e.d nodig om alles weer bij te vullen. Als je dus na de arbeid voert ga je even de reserves van je paard in, om ze daarna weer aan te vullen. Ga je echt topprestaties vragen moet je het wat meer uitbalanceren, dan kun je het niet meer van de reserves af laten hangen.