Rijden bij ijzer verloren of paard net beslagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Rijden bij ijzer verloren of paard net beslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 22:14

Ik vroeg me af wat jullie doen als:
- je paard een ijzer verloren heeft en de hoefsmid niet onmiddelijk kan komen
- Je paard net opnieuw beslagen is.
Rijdt je hem dan alsnog, ga je longeren of iets anders beweginggevends doen of geef je hem vrij?

_Lauwtje_

Re: Rijden bij ijzer verloren of paard net beslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:55

als tie net beslagen is en hij verliest er eentje kan hij dr meestal zo weer onder gezet worden, dat zou ik dan doen

en aangezien m´n paardje alleen in de zomer ijzers heeft mag ze dan gewoon een dagje in t weiland staan, in de bak rijden kan denk ik ook wel, maar iig niet de straat op

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:28

Hmm als ze een ijzer verloren is rijd ik haar niet... Zowiezo als ze pas beslagen is en ze verliest een ijzer mag de smid toch terug komen, lijkt me dat er dan ( in de meeste gevallen) iets niet helemaal goed gegaan is..
Als ze beslagen is rijd ik haar rustig erna, volgens mijn smid kan het normaal niet echt kwaad tenzij je natuurlijk 2m gaat springen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:30

Als je paard het ijzer verliest als ze net is beslagen zou ik toch even met de smid bellen, dan is er iets niet goed gegaan. Als hij niet meteen kan komen zou ik wel rijden, maar alleen in de bak, geen buitenritten maken en niet te lang over asfalt.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:32

_Lauwtje_ schreef:
als tie net beslagen is en hij verliest er eentje kan hij dr meestal zo weer onder gezet worden, dat zou ik dan doen

en aangezien m´n paardje alleen in de zomer ijzers heeft mag ze dan gewoon een dagje in t weiland staan, in de bak rijden kan denk ik ook wel, maar iig niet de straat op

Het kan volgens mij geen kwaad na het beslaan op het harde te stappen. Is juist beter! De ijzers kunnen zich zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:11

Als een ijzer er onderuit is rijden wij niet, de kans is te groot dat er stukken hoef af brokkelen. Als ze net beslagen zijn krijgen ze dezelfde training als anders.
En het hoeft niet aan de hoefsmid te liggen als er een ijzer direct onderuit ligt. Paard hoeft maar een keer met zijn achterbenen de voorste aan te tikken en je hebt al kans dat het voorijzer eraf ligt. Zo verliezen ze bij ons over het algemeen de ijzers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:17

Ach, ik heb eens een endurancewedstrijd van 30 km gereden op 3 ijzers. Toen ik aankwam op het westrijdterrein bleek m'n paard er onderweg een ijzer afgetrapt te hebben. Ze lagen er net 2 weken onder. En toevallig was er nu net op die wedstrijd geen smid aanwezig (was nl niet verplicht). Dus toen maar op 3 ijzers gereden. Ging best hoor. Kwam keurig rad aan de finish. DA keurden het ook allemaal goed. Niets afgebrokkeld ook.

Kortom, een paar daagjes op 3 ijzers rijden kan best. Tenzij je paard natuurlijk zó gevoelig loopt zonder ijzers dat-ie zou kreupelen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:25

Ibbel schreef:

Kortom, een paar daagjes op 3 ijzers rijden kan best. Tenzij je paard natuurlijk zó gevoelig loopt zonder ijzers dat-ie zou kreupelen.

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

Enne als Riet net nieuwe ijzers heeft doe ik meestal een rustig buitenritje..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:31

Neonlight schreef:
En het hoeft niet aan de hoefsmid te liggen als er een ijzer direct onderuit ligt. Paard hoeft maar een keer met zijn achterbenen de voorste aan te tikken en je hebt al kans dat het voorijzer eraf ligt. Zo verliezen ze bij ons over het algemeen de ijzers.

Als je paard met de achterbenen de voorijzers er alleen maar aftrapt als ze net beslagen zijn, dan heeft de smid toch iets niet goed gedaan.
(opmerking van mijn smid Haha!)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:33

Als een paard een ijzer verloren is dan zou ik niet rijden, ook niet in de bak. Niet dat ik denk dat het gelijk problemen op zou leveren maar het paard loopt toch anders (loop zelf maar eens met één schoen aan).

Na het beslaan een stuk over de harde weg stappen vind ik geen slecht idee. De ijzers kunnen zich zetten (nagels) en je kunt gelijk even kijken of je paard goed loopt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:46

op de manege moeten ze altijd gewoon doorlopen Clown , ik vind ze dan niet erg fijn rijden maar zoveel kwaad kan het niet hoor

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:57

Als jas net beslagen is rijd ik gewoon hoor, ze loopt er niet anders op.

als ze een ijzer kwijt is rijd ik haar alleen in de bak, en niet over de harde weg. Lijkt me niet goed voor haar pezen als ze ongelijk staat. en dan op de harde weg om die klappen op te vangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:16

Cassidy schreef:
Neonlight schreef:

Als je paard met de achterbenen de voorijzers er alleen maar aftrapt als ze net beslagen zijn, dan heeft de smid toch iets niet goed gedaan.
(opmerking van mijn smid Haha!)

Lag niet aan de smid, maar aan de pony. Als ie liep te lanterflanteren voor de wagen ving ie zijn eigen. Helaas was het wel iedere keer als ie net beslagen was, maar dat kwam omdat ie het zo veel deed dat een ijzer er geen wedstrijd onder bleef zitten. Nu heeft ie zwaardere ijzers en er geen last meer van.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:20

- je paard een ijzer verloren heeft en de hoefsmid niet onmiddelijk kan komen
Dat ligt helemaal aan de situatie, maar meestal rij ik dan niet. Ze lopen toch wat anders als ze 1 ijzer kwijt zijn.
- Je paard net opnieuw beslagen is.
Dan rij ik gewoon, vorige week is de hoefsmid nog langs geweest, toen er nog geen 15 min nieuwe ijzers onder zaten zat ik er al op. Geen probleem.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:10

Normaal gesproken rij ik niet als ik (mijn paard Haha! ) een ijzer kwijt is. Zeker niet zonder voorijzer.
Heb wel 1 keer gehad dat ik uit de cross kwam en zag dat ie geen ijzer meer had. Dus toen heb ik wel gereden met 3 ijzers. Bloos

Als ze naar de smit geweest zijn rij ik gewoon die dag

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:23

Als hij net beslagen is rijdt ik gewoon door, daar hebben ze geen last van. Tenzij de smit er een beetje teveel hoef vanaf gehaalt heeft, dan lopen ze gevoelig. Dan maak ik een klein rondje.

Als ze een ijzer verloren hebben rij ik niet of ik rij in de bak. Onze smid kan zowiezo altijd binnen 2 à 3 dagen komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:29

Grappig dat weinigen doorrijden met een paard dat een ijzer mist, en iedereen gewoon rijdt met een paard dat net nieuw op de ijzers staat. Een paard dat net nieuw op de ijzers staat heeft toch een net andere beenstand dan daarvoor. De hoef slijt namelijk aan de verzenen af, omdat dat de enige plek is waar het hoefmechanisme wel nog kan werken, met als gevolg dat de hoef als het ware heen en weer schuift over het ijzer, met extra slijtage tot gevolg. Het paard komt dus steeds lager op de verzenen te staan, met extra druk op de buigpezen. Zodra het paard opnieuw bekapt en beslagen is, is de beenstand weer correct. In principe is die verandering van beenstand een grotere aanslag op een paardenbeen dan een ijzer dat eraf vliegt. Immers, daarbij verandert de beenstand niet. En die 1 cm hoogteverschil merkt je niet op zachte ondergrond.
Ikzelf zorg er altijd voor dat mijn paard uiterlijk 10 dagen voor een endurancewedstrijd op nieuwe ijzers staat, en zal nooit op dezelfde dag van het beslaan een trainingsrit maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:51

Ibbel schreef:
En die 1 cm hoogteverschil merkt je niet op zachte ondergrond.

Daarom rijd ik alleen in de bak als hij een ijzer mist en niet op de straat.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:40

Als mijn paarden net beslagen zijn rij ik die dag niet.
Maar meestal plan ik het zo dat ik eerst nog ff kan rijden voordat de hoefsmid komt.

Verder als een paard een ijzer heeft verloren rijd ik niet, meestal kan mijn hoefsmid diezelfde dag of gelijk de volgende dag nog komen om het ijzer er weer onder te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:58

IJzer verloren, dan hang ik t ijzer aan m'n zadel en rij gewoon terug naar huis via de normale weg, maar maak geen omwegen ofzo. En dan bel ik de smid om hem er weer onder te meppen. Meestal rijd ik dan niet... het maakt mij niet bijzonder veel uit eigenlijk of ik nu wel of niet rijd. Het is niet dat ze dan gelijk minder loopt, maar wel anderser.

Na het net beslaan, dan ga ik eigenlijk weer wel rijden als dat in mijn planning lag. Zoveel anders is de situatie dan niet Lachen

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:49

Mijn pony heeft hele gevoelige hoefzolen, hij loopt na het beslaan 3 tot 5 dagen erna 'voorzichtig'. Ik doe dan ook de dagen erna geen intesieve dingen. Aan de hand wandelen, longeren of een rondje erop buiten stappen. Mijn pony geeft heel goed aan wanneer zijn voeten weer inorde zijn. Dan pak ik het werk weer op.
Wanneer hij een ijzer verliest dan staat hij (helaas) op rust tot de hoefsmid kan komen, hij loopt zonder ijzers echt heel erg ongemakkelijk en onregelmatig. Zelfs aan de hand wandelen vindt hij dan niet fijn.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:34

Als mijn paard een ijzer kwijt is rij ik liever niet, stel ik heb een wedstrijd, dan zou ik het proberen, maar dan moet ie wel goed lopen. Meestal komt mijn hoefsmid dezelfde dag nog langs als ik bel, dus dat scheelt.
Vrijdag is mijn paard weer rondom op ijzers gekomen en 's avonds heb ik een kwartiertje gereden omdat ik zaterdag een wedstrijd had. Normaal wacht ik dan ff een dag, of ik rij voordat de hoefsmid komt nog ff.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:39

Mijn paard wordt koudbeslagen, ik weet niet of dat verschil maakt, maar ik mag van mijn HS gewoon gelijk weer rijden. Ze heeft trouwens alleen voor ijzers. De laatste keer begon mijn les 20 min. nadat de HS klaar was. Ik had vantevoren gevraagd of dat wel kon en was geen probleem en inderdaad, ze liep helemaal perfect. Ik ga mijn paard daar dus geen vrije dag voor geven.
En een ijzer verliezen? Tsja, als ik onderweg zou zijn moet ik toch terug. Ik weet niet of ik zou gaan rijden met een ijzer er onderweg. Geen ervaring mee, ze is nog nooit een ijzer kwijtgeraakt Haha!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:40

ik rij ook altijd dezelfde dag nog, als hij beslagen is.
Mocht joep een ijzer kwijt zijn dan alleen stappen buiten, beetje draven en anders in de bak rijden. De smid komt toch snel genoeg om het ijzer er weer onder te slaan.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 17:40

ik heb mijn smid nog even gevraagd wat hij vind van rijden met een net beslagen paard. Volgens hem was dat helemaal geen probleem. Aan de andere kant ken ik wel weer mensen die zeggen dat hun paard nog wat gevoelig loopt met net nieuwe ijzers en die laten em dan ook een dagje staan.
Waarschijnlijk hangt het gewoon helemaal van je paard af. Ik rij zelf wel met Pjelk als hij net beslagen is en ik heb het ook wel eens gedaan als hij een ijzer verloren had (het duurt meestal ook wel een week voordat de smid kan komen). Pjelk vindt dat niet erg maar Beau daarentegen loopt weer heel gevoelig met één ijzer minder, dus bij hem doe ik het dan weer niet.