E achter B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

E achter B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:31

Ik ben een beetje aan het rondkijken bij rijscholen die het E achter B rijlessen geven. Ik vroeg me af wie van jullie een dagcursus hebben gedaan en hoeveel van jullie ook in 1 dag geslaagd zijn??

Bedankt!!

Ethelate

Re: E achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:37

Als het europees rijbewijs wordt ingevoerd, wordt E weer afgeschaft. Er was sprake dat dat 1-1-06 al ingevoerd zou worden, maar het zal wel later worden. Misschien iets om rekening mee te houden? Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:45

hoe zit dat? Wat houdt dan in zo'n europees rijbewijs?

Ik overweeg ook om E erbij te halen in verband met het misschien regelmatig ter beschikking krijgen van een 4x4 auto, dat red ik niet met mijn B, maar als het in 2006 al niet meer nodig is... Dan begin ik er niet aan Tong uitsteken
Scheelt paar honderd euro en veel stress...
Rijden met trailer doe ik nu toch al en is geen probleem...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:01

http://europa.eu.int/comm/transport/hom ... 003_en.htm

dit is een informatiesite over het nieuwe europese rijbewijs als ik het goed begrijp...

Als je kijkt naar de catagorieën, dan zie je B en volgens mij zijn dezelfde regels van toepassing als nu al in Nederland...

The categories of vehicle

Directive 91/439/EEC sets out, in its Article 3, the various categories of driving licence.

Category A : motorcycles, with or without side-car.

Category B :

* motor vehicles other than those in Category A with a maximum authorized weight not exceeding 3 500 kilograms and having not more than eight seats in addition to the driver's seat; motorists in this category may be combined with a trailer having a maximum authorized mass which does not exceed 750 kilograms;
* combinations of a tractor vehicle in category B and a trailer, where the maximum authorised mass of the combinaison does not exceed 3500Lg and the maximum authorized mass of the trailer does not exceed the unladen mass of the tractor vehicles.

Category B+E : combination of vehicles consisting of a tractor vehicle in Category B and a trailer, where the combination does not come within category B.

Category C : motor vehicles used for the transport of goods, the maximum authorised mass of which exceeds 3500 kilograms. Motor vehicles in this category may be combined with a trailer having a maximum authorised mass which does not exceed 750 kilograms.

Category C+E : combinations of vehicles where the tractor vehicle is in Category C and its trailer has a maximum authorised mass of over 750 kilograms.

Category D : motor vehicles used for the carriage of persons and having more than eight seats in addition to the driver's seat. Motor vehicles in this category may be combined with a trailer having a maximum authorised mass which does not exceed 750 kilograms.

Category D+E : combinations of vehicles where the tractor vehicle is in category D and its trailer has a maximum authorised mass of over 750 kilograms.

Within categories A, B, B+E, C, C+E, D and D+E, a specific licence may be issued for the driving of vehicles in the following sub-categories. However, it is advisable to stress that the introduction of these sub-categories in Member States remains optional.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:05

ik heb een dagopleiding gedaan, ben om 8 uur smorgens begonnen en kreeg van de examinator om 3 uur te horen dat ik het had gehaald Haha!

succes alvast!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:14

Ik ben vandaag voor de 2e keer gezakt... Ik rijd al sinds augustus met de trailer (mocht ivm gewicht auto etc.), toen is de auto verkocht en moest ik mijn E halen. Eerste keer 6 uur les en examen, toen had ik een (dubieuze, maar okee) ingreep. Okee, gezakt. Moest vandaag weer, inmiddels auto gekocht waar ik zo mee mag rijden, zonder E dus, en gezakt zonder ingrepen. Ik liet niet goed genoeg zien dat ik keek... Ben er dus helemaal klaar mee, heeft 800 euro gekost en ik heb nog nix, en dat terwijl ik zo nu weer mag rijden. Zonder rijbewijs...

Even voor de duidelijkheid, heb zowel mijn tussentijdse toets als B rijbewijs in een keer gehaald. Ik weet dat je op kijken zakt of slaagt, en dat is zo'n beetje het enige dat ik vanmorgen heb gedaan. Heb meer in mijn spiegels gekeken dan door de voorruit, ik snap er dus echt niets meer van.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 05:46

Ok, nog een andere vraag dan. Stel ik heb een auto van ongeveer 1200 kilo en die auto mag 1400 kilo trekken.
Ik hang er een trailer achter van 600 kilo en zet er een paard in van 500 kilo. Mag ik dan met mijn B rijbewijs rijden??

Samen is het niet boven de 3500 kilo en de trailer + paard is niet meer dan gewicht van de auto.

Het is best moeilijk om te begrijpen Bloos

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 06:47

Daantje1981 schreef:
Ok, nog een andere vraag dan. Stel ik heb een auto van ongeveer 1200 kilo en die auto mag 1400 kilo trekken.
Ik hang er een trailer achter van 600 kilo en zet er een paard in van 500 kilo. Mag ik dan met mijn B rijbewijs rijden??

Samen is het niet boven de 3500 kilo en de trailer + paard is niet meer dan gewicht van de auto.

Oeps, kom er net achter dat de auto 1390 weegt. Is dus nog iets meer. 1390 met een trailer van 600 en een paard van 500. Dat mag toch gewoon??

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:11

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:04

Daantje1981 schreef:
Stel ik heb een auto van ongeveer 1200 kilo en die auto mag 1400 kilo trekken.

Het maximale laadvermogen van de trailer + het eigen gewicht van de trailer mag niet boven het lege gewicht van de auto uitkomen. Maw, als laadvermogen + trailer bv 1300 of 1250 kg is, is er niets aan de hand.

Is het max laadvermogen + eigen gewicht van de trailer 1500 kg, dan mag je deze combinatie niet rijden met je B rijbewijs, ondanks dat het actuele gewicht dat je trekt maar 1100 kg is.

Het aardige is, dat je het met BE wel mag, want voor het trekken an sich geldt dus wél het actuele gewicht van wat je trekt, zolang dat maar niet het maximale gewicht dat je auto mag trekken overschrijdt.