Ervaring met extreem hengstige merrie? Advies gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Ervaring met extreem hengstige merrie? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:08

Universe reageert nooit echt extreem als ze hengstig is, zelf niet toen ze perse gedekt wilde worden door een net gecastreerde ruin enzo... Maar sinds een week staat er een nieuw paardje op stal, een arab MERRIE (ja merrie dus) en zodra ze met uitmesten in de lege box naast die merrie moet staan reageert ze zo vreselijk extreem... Ze pist de boel onder, is vreselijk hengstig, kauwt als een onderdanig veulen, niet meer dat likken zoals de volwassen paarden doen, maar echt dat aparte kauwen als een veulen! Ze duwt de halve wand eruit enzo... En raad eens hoe de 7 jaar jongere dame waar ze zo op reageerd zich gedraagt: Als een hengst! Ze pompt zich op, staat te steigeren, wil naar universe toe enzo... Als ze er eenmaal even staan, dan word dat dametje wel wat rustiger en universe blijft duwen en vreselijk hengstig, probeert nog steeds contact te zoeken, maar ze is minder obsessief en reageerd rustiger... En staat ze weer in haar eigen box (uni staat in box 1 en dame staat in box 5, box 4 is de lege box) dan hinneken ze vreselijk naar elkaar... Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand enig idee wat we hier aan kunnen doen ofzo?

Ethelate

Re: Ervaring met extreem hengstige merrie? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:33

Vertellen dat het een merrie is Knipoog
Of je merrie toch laten dekken Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:29

Hoi!
Vorig jaar heb ik zoiets soortgelijks gehad.
Heb daar ook foto's van gemaakt,maar deze zijn kwijt doordat de computer weer eens gecrasht was. Boos!
Het geval was dat mijn alfa-merrie een andere hengstige merrie dekte.Dus echt eerst frutten met elkaar en daarna erachterop springen,tja ,alleen had ze verder geen juiste onderdelen,dus daar bleef het bij! Haha!
Deze alfa merrie gaf dus altijd duidelijk aan,als er 1 merrie in de groep hengstig was,Nu loopt ze met een veulentje ,dus ben nu mijn schouwmerrie kwijt! Clown
Ik weet nog steeds niet de oorzaak,gewoon rangorde waarschijnlijk,en doordat er geen echte hengst bij is neemt zo'n enorm dominante merrie die taak over.Jou niet-nieuwe merrie laat toch ook duidelijk onderdanigheid zien door dat kauwen met haar mond?!
Heb er toendertijd mijn dierenarts naar gevraagd,en deze zei dat wel eens vaker voorkomt,maar dat mijn merrie wel een extreem geval is!
Verder is de merrie met hengstengedrag gewoon gezond ,ook wbt vruchtbaarheid en staat nu dus zelf met een veulen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 23:07

Ik denk niet dat het met rangorde te maken heeft, tenminste, meer een miscommunicatie daarin ofzo... Als de 2,5 jarige (!) dame eenmaal rustiger is gaat ze ook likken enzo, en de bijna 10 jarige is gewoon superdominant, want onze 15-jarige dominanter-dan-dekhengst-en-elk-ander-paard moest haar leidinggevende functie toch echt neerleggen toen de 10-jarige erbij kwam Haha! Ook wel eens goed dat ze eens uitgerangeerd werd Clown Maar ik die 2,5 jarige is gewoon niet domiant, dat laat ze ook duidelijk zien als ze langs de merrie's loopt als ze naar buiten gaat... Wel begin ik nu een beetje te twijfelen, want die 15-jarige dikke-buik reageerde ook erg onrustig toen ze met uitmesten daar stond, maar ik dacht eerst dat het door de geur van een hengstige dame kwam die daarvoor erin stond... Volgende keer maak ik eerst even uitgebreid de box schoon en dan mag zij er als eerste in, eens kijken of ze nog zo reageerd... Misschien heeft die merrie wel een erg hoge testerongehalte ofzo Verward