Hoe groot is de kans dat paard ook gaat weven,buurpaard weve

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Hoe groot is de kans dat paard ook gaat weven,buurpaard weve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:23

Naast mij is een nieuw paard komen staan die weeft. Ze kunnen elkaar zien dus mijn paard kan ook zien wat ie doet. Hoe groot is de kans dat het gedrag overgenomen kan worden? groetjes eline

marquez1

Re: Hoe groot is de kans dat paard ook gaat weven,buurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:28

Stalondeugden zoals weven nemen paarden niet van elkaar over maar worden veroorzaakt door de manier van huisvesting.
Een paard heeft beweging nodig en contact met soortgenootjes, ook moet hij de hele dag wat te doen hebben.
Ik weet niet hoe de stallen eruit zien, en hoe lang ze op stal staan, maar ik zou eerst bekijken hoe de huisvesting geregeld is.
Het kan ook zijn dat het buurpaard dit al deed vorodat hij/zij in deze stal kwam en dat het puur gewenning is geworden.
Maar het copieren van weven is een fabeltje.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:54

Tja, dat is lastig - ze zeggen idd dat ze het niet over kunnen nemen.
Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt: als het een vrij jong paard is wat van zichzelf beetje zenuwachtig is (bloederig typetje) zou ik er dus niet zo blij mee zijn. Oudere paarden die genoeg beweging/afleiding krijgen nemen het meestal niet over.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:59

Ik heb een dravertje van 7 jaar. Hij staat nu hele dagen op stal,ik laat hem wel 1,5 uur los per dag en rijd een uur en dan nog eht getrut eromheen. Vanaf mei tot okt gaat hij naar het land24/7. Het paardje had dit al naast me toen ze kwam. groetjes eline

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:04

als je paardje rustig onder deze omstandigheden blijft en geen tekenen van stress vertoont dan zou ik mij niet zoveel zorgen maken. En het weidezeisoen komt er weer aan OK dan! .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:06

Paarden nemen stalondeugden niet van elkaar over, maar omdat de omstandigheden in één stal vak hetzelfde zijn (bijv. kleine box, donker, weinig afleiding...) zijn er vaak meer paarden die stalondeugden hebben en lijkt het of ze het van elkaar overnemen.