Mijn paard rent de wei in zodra ze de wei ziet... Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikara

Mijn paard rent de wei in zodra ze de wei ziet... Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:43

Wie heeft er tips voor mij hoe ik zelf mijn paard buiten kan zetten.
Elke keer als zij de wei ziet wilt ze er als een gek naartoe rennen. Ze heeft dit in het begin toen we haar kregen nooit gedaan maar op de een of andere dag is ze omgeslagen en ze ging met mij heel de wei door.
Ik hoop dat iemand een oplossing voor mij heeft want nu moet ik haar altijd door een man buiten zetten die kan haar namelijk nog redelijk bij zich houden.

Greetzzz

Mocca

Re: Mijn paard rent de wei in zodra ze de wei ziet... Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:48

Leer haar dat ze absoluut niet mag wegrennen. Dit kan je beter eerst een sterk iemand laten doen, die heeft meer kracht en meer invloed. Loop met haar de wei in, zorg dat ze niet weg kan rennen, en voordat je haar loslaat draai je haar om, met haar neus in de richting van de ingang van de wei zeg maar, dat ze emt haar neus tegen het hek staat. Dan pas laat je haar los. Dan kan ze niet zo wegspurten, en leert ze dat ze eerst moet omdraaien, en niet gelijk weg mag rennen.

Hierbij wel consequent zijn! Het kan een tijdje duren voordat ze het door heeft, maar echt, het werkt, ik doe het zelf ook Lachen

nikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:15

Ja dat doen we ook steeds, wij draaien haar altijd om maar ze begint voor de poort al te springen en als ik haar omdraai wilt ze ook weer meteen zich losrukken en wegrennen.

Ik heb ook wel eens als er niemand was om haar buiten te zetten en ik het zelf moet doen, het touw door het ringetje gehaald (dus niet met het klipje) voor als ze zich dan in de wei in een keer weer weg wilt rennen dat ik haar meteen los kan laten of met voer maar daar wordt ze ook niet echt rustig van.

Ik durf haar zelf niet buiten zetten dat vind ik echt een probleem, ik wil van niemand afhankelijk zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:27

Blinddoeken, dan ziet ze niets Clown

Nee, gewoon touw omder neus en een keer goed terugtrekken. En anders achterwaarts laten gaan of omdraaien

nikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:35

Ok Thanx hahahahaha Haha!

Ik zal het blijven proberen allemaal.

Eens komt er een dag dat ze gewoon braaf de wei in loopt....

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:35

Hermesdeux schreef:
Blinddoeken, dan ziet ze niets Clown

Nee, gewoon touw omder neus en een keer goed terugtrekken. En anders achterwaarts laten gaan of omdraaien

haar achterwaarts laten gaan Clown
vind het goed gevonden, maar als je zo kan leren om haar rustig te laten zijn waarom niet

als je veel tijd heb
eerst rijden Ach gut
ik zou zeggen hoofdstel in(je hebt dan mee grip op je paard dan bij een halster) en langs jou zijde longeertouw door het bit en langs de andere zijde vastklikken.
naar de weide gaan, vanaf dat ze te moeilijk word gewoon terugkeren.
en zoals al gezegd werd concequent zijn is zeker nodig! je mag zeker haar aandacht vragen en haar erop richten dat ze rustig moet zijn door een goede trek aan het touw (zo van: ela ik ben de baas!!)

als ze goed doet, uitbundig belonen (en belonen doe je niet altijd (ik zelfs nooit) met snoep)

gewoon kijken welke methode het meest effect op haar heeft.

en ja ik weet het een theorie is snel verkondigd
veel succes ermee
laat weten hoe het ermee gaat

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:39

Ik heb altijd geleerd, stoppen zodra de wei open gaat, erin lopen omdraaien met haar/zijn neus naar het hek, dan halster af en belonen met een peentje of snoepje.

Wedden dat ze na een paar keer blijven staan omdat ze een snoepje willen.....

nikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:44

Ja dankje dat is een hele goeie met het hoofdstel. Ik ga dat meteen uit proberen.

Wij leren altijd onze paarden in de wei om te draaien en dan pas los, alleen zij is een verhaal apart en wilt dat dus niet en nu ben ik dus op zoek naar andere methodes die misschien wel helpen bij haar.

Bedankt voor de snelle reactie's ik laat jullie weten wanneer ik enige verandering zie in haar.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:44

Doe een hengstenketting aan jehalster. Dus door het ringetje aan de zijkant, onderkant en aan de andere kant vast maken. Dan kunnen ze niks. Ik heb zelf namelijk een haflinger, en deze deed dat ook door gebrek aan opvoeding bij haar vorige eigenaren. Met een hengstenketting kan zelfs mijn zusje met haar aan de wandel.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:45

En natuurlijk consequent zijn.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:55

Dat is echt een kwestie van heel consequent zijn.
Als je paard van tevoren al begint te trekken en druk doen een kort rukje geven aan het touw (als je paard echt te sterk voor je is het touw een keer om de neus doen) en een rondje laten lopen (om de achterhand), dan weer rustig verder lopen. Blijft je paard druk doen herhaal je dit gewoon nog een keer.
Bij de wei aangekomen rustig de wei inlopen en met de neus naar het hek toe draaien. Beloon je paard als het netjes stil staat. Laat je paard pas los zodra het echt stil staat zodat het weet dat hij op jou teken moet wachten.
Succes ermee! Je zult zien dat je paard op een gegeven moment precies in de gaten heeft wie de baas is.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:41

Staat je paard op stal? 24 / 7? Of komt ze wel iedere dag buiten.. Waar ik werk hebben we ook zon paard, maar die is alleen wakker als ie een tijdje binnen heeft gestaan..
Als we hem loslaten na zon tijd longeren we hem eerst, en anders doen we het touw inderdaad niet vast, maar halen het gewoon los door het halster. Zoadat als ie wegrent hij niet onze handen openhaalt, of het touw aan zijn halster zit en hij erover heen kan vallen..

Tja, wat je paard betreft, als ie da iedere keer doet, ook als ie buiten komt.. Probeer al het bovenstaande en zo niet.. pak een keer een zweep in je handen... Bloos

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:59

Inderdaad een groot probleem.Ken het zelf ook met een paard van ruim 1.72,daar houd je niets aan.
Heb ook geprobeerd om haar eerst te longeren en dan los te laten ,maar ook dit hebben ze zo door.
Heb zelf een tip gekregen om zo gauw als ze zich los wil trekken om haar weer op stal te zetten ,net zo lang tot het gaat dagen dat er iets mis is.Heb geen idee of het werkt hoor volgens mij gaan ze die link niet leggen.maar je kunt het altijd proberen.
succes.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:27

Mijn paard deed het juist van het land af. Dus naar de stal toe. Hij heeft al de makke dat hij niet alleen wil blijven, dus ik loop met 2 paarden aan de hand. Gaat die jekko ineens denken dat ie naar stal mmoet rennen. Ik heb toen 3 dgn zo'n soort hengstenkettinkje gebruikt en daar meermalen een flinke ruk aan gegeven en nu doe ik het weer zonder, gaat weer prima.

succes.

hoi666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:26

hengstenketting Haha!

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:29

Bij ons deed een paard ook zo vervelend met in de wei zetten, ook van de een op de andere dag. Bleek dat hij zich bij het in stal gaan had gestoten en zich flink had opengehaald, was sindsdien bang voor doorgangen, fokte zich helemaal op zodra hij ergens tussendoor moest. We zijn toen goed met hem gaan 'oefenen'.
Hoofdstel in en langs de ingang gaan lopen, steeds dichterbij en ertussen laten halthouden, de wei inlopen en omdraaien en er weer uitlopen. Zodra hij begon te rennen, zsm stilzetten en omdraaien en weer de wei uitlopen. Wanneer hij rustig de wei inliep omdraaien en belonen en loslaten. Soms liep ik wel 10 keer de wei in en uit voordat hij rustig de wei inliep. Het heeft denk ik een week geduurd voordat hij weer met halster de wei in kon (wel elke dag een paar keer geoefend) Af en toe had hij weer een 'paniekaanval' maar dan was dat met een dagje oefenen weer over.
Succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:59

Mijn Dikke is doorgaans echt een sul en loopt keurig netjes mee van/naar de wei/paddock.
Toch heeft hij vorig jaar ook een fase gehad, dat, zodra ik hem op een stuk wei wilde zetten, hij niet meer te houden was.
Gelukkig was het stuk wei niet erg groot (was een stuk waarop ze weer konden wennen aan het gras), zodat ik hem keer op keer weer ben gaan halen. Tot 3 x toe begon ´ie te trekken en te rennen en toen was ik het beu Boos! .
Mijn vriendin had intussen een hengstenkettinkje gehaald en nadat ik voor de derde keer met hem uit de wei kwam, heb ik het kettinkje door z´n halster gedaan (over de neus, met 1 slag het halster er nog tussen).
Et voila.... zonder überhaupt een poging tot rennen te doen, liep ´ie weer keurig mee de wei op Lachen .

Ik zou wel oefenen met het hengstenkettinkje! Dus niet: "we gaan nu naar de wei en ik doe je het HK in". Begin gewoon een keer met grondwerk en gebruik daarbij het HK. Als jij stilstaat, verlang dan van het paard dat ze ook direkt! stilstaat (dus niet nog 1-2 passen door laten lopen!). Doet ze dit niet, stuur je d´r een paar passen naar achteren, net zolang totdat je merkt dat het haar ergerd Het ene paard vind het na 4 passen al irritant, anderen pas na 10 Knipoog .
Ik oefen dit regelmatig als ik ´s avonds mijn paarden naar binnen zet.
Dikke weet dit feilloos en is er altijd erg allert op of ik plotseling blijf staan of niet. Mijn merrie is daar wat hardnekkiger Clown ; die heeft vaak zoiets van Verward en loopt dan nog 2-3 passen verder. Ik stuur haar dan direkt weer terug naar achteren en herhaal dit net zolang totdat ze weer direkt staat als ik dat ook doe. (ook vanuit draf Lachen ).
Blijven ze meteen netjes staan als ik dat verlang, beloon ik ze in het begin altijd uitgebreid met mijn stem ("fijn, braaf, prima") en aai ze over de hals. Na verloop zeg ik alleen kort iets van "fijn, braaf, prima".

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:55

Een hengstenketting werkt erg goed.

Mijn paard, een bonk van een beest, dik 1.75, had dit in het begin ook nodig. Maar na een tijdje moest ik echt elke dag dat ding gebruiken, met een touw ging het echt niet meer.

Toen heb ik een andere methode verzonnen. Ik gebruik een normaal touw, doe het ook normaal vast en ik neem heeeel veeel snoepjes mee. Als hij de stal uit komt geef ik hem meteen een snoepje en laat hem stil staan. Dit doe ik zo elke 5 meter. Dat kreeg hij al snel door dus op weg naar de wei stond hij om de 5 meter stil. Voor de wei deed ik dit ook. lekker een snoepje, wat klopjes, en liet hem rustig de wei in gaan, omdraaien, koekje en los!

Elke paar dagen gaf ik hem een koekje minder en nu zijn we zo ver dat hij alleen nog een koekje krijgt bij het omdraaien in de wei.

Heeft bij mij echt super gewerkt, veel beter als de hengstenketting, en een stuk vriendelijker... tenminste hier werd hij een stuk vrolijker van!

Ik hoop dat dit voor jou ook werkt! Veel succes in elk geval.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:17

Eeen beetje oefenen... Rij er een paar keer (terwijl je erop zit) langs, leer dat het niets bijzonders is, doe het dan ook met de pony aan de hand..

jeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:16

Misschien een rare vraag ,maar waar koop je zo'n hengstenketting???
Hoe ziet het er uit??? En kan je dat gewoon aan het halster laten zitten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:35

Een hengstenketting is net een soort halstertouw alleen het laatst eind is een ketting.
Gewoon verkrijgbaar bij de ruiterzaak.

alleen koop niet zo een met een nylon stuk eraan...die zijn scherp in je handen.
Mijn voorkeur gaat uit naar die webband lijnen...lekker zacht in de handen.