Paar Vraagjes Over Endurence En Cross!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Paar Vraagjes Over Endurence En Cross!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:21

Over Endurence:
* Hoe begin je hiermee (trainingsprogramma, waar trainen enz.)?
* Worden er veel wedstrijden van gehouden?
* Vanaf welke leeftijd mag je alleen een endurence wedstrijd rijden?
* Wat voor paarden zijn er hiervoor het meest geschikt?

Over Cross:
* Zijn er plaatsen waar je misschien gewoon op jezelf een paar cross-hindernissen kunt nemen? En zo ja weet je er een paar?
* Zijn er ook wedstrijd waar je een aparte cross kunt rijden( dus niet als bij een SGW)?

Ik ben hier gewoon erg nieuwschierig over omdat dit mij erg leuk lijkt om te doen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast erg bedankt..!
Gr. Isabelle en Kenzo!

kenso0wlover

Re: Paar Vraagjes Over Endurence En Cross!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:44

En Nog Een Vraagje Over Endrurence:
* Zijn er hier ook speciale instructeurs voor?? ( ik zou niet weten hoe ik het moet indelen met stap-draf-galop, of hoe het verder op zo'n wedstrijd aan toe gaat Bloos )

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:21

kenso0wlover schreef:
Over Endurence:
* Worden er veel wedstrijden van gehouden?
* Vanaf welke leeftijd mag je alleen een endurence wedstrijd rijden?
* Wat voor paarden zijn er hiervoor het meest geschikt?

Over Cross:
* Zijn er plaatsen waar je misschien gewoon op jezelf een paar cross-hindernissen kunt nemen? En zo ja weet je er een paar?
* Zijn er ook wedstrijd waar je een aparte cross kunt rijden( dus niet als bij een SGW)?

Ik ben hier gewoon erg nieuwschierig over omdat dit mij erg leuk lijkt om te doen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast erg bedankt..!
Gr. Isabelle en Kenzo!

Voor endurance zijn Arabieren heel geschikt, maar eigenlijk zie je er allerlei rassen, Fjorden, Haflingers, KWPNers enz.
Ik heb zelf een keer meegedaan met mijn KWPNer op de 25 kilometer, je mag geloof ik 3 keer voor proef meerijden om te kijken of het wat is voor jou en je paard.
Ik deed dat toen met een kennis die op een Fjord reedt.
We hebben echt een superleuke dag gehad, en de paarden vonden het geweldig.
Ze waren ook helemaal niet moe en bij alle verplichte controles mocht ik telkens meteen door, de Fjord had wat meer tijd nodig om zijn hartslag naar beneden te krijgen.

Meer info: http://www.deronline.nl/

Een apparte cross kun je eens rijden tijdens de Ride & Run in Den Haag, bij manege Beresteyn, die organiseren dat 1 keer per jaar, in september of oktober en dat is echt super leuk!
Dat is eigenlijk een dagje survivallen met een loper ernaast, je doet ook opdrachten samen met je loper, maar er is ook een cross uitgezet over 7,5 of 15 kilometer door het bos.
Je krijgt dan temaken met parkbankjes, greppels, boomstammen, karren waar je paard op en af moet springen en nog veel meer.
De hoogte van de hindernissen ligt tussen de 50 centimeter en een meter schat ik zo.
Je kan je ook alleen inschrijven met je paard, dan wordt er een loper bij jou geplaatst die zich ook alleen inschrijft.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:33

ik heb altijd al graag endurance willen doen,maar er staat niet bij hoe oud de ruiter moet zijn...maakt dat btw uit hoe oud je bent?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:48

De endurancesport is zeer geschikt voor ruiters van vrijwel elke leeftijd en met verschillende rijervaring.
De minimum leeftijd voor deelname aan wedstrijden in de kennismakingsklasse en in de klassen 1 en 2 is echter 7 jaar, voor deelname aan een klasse 3 wedstrijd 12 jaar. Vanaf 14 jaar kan in klasse 4 worden gestart. Er geldt geen maximum leeftijd.
Ruiters beneden 14 jaar moeten rijden onder begeleiding van een oudere wedstrijd-ruiter. Om deze reden worden wedstrijden vaak door ouders en kinderen samen verreden.

De benodigde rijervaring is afhankelijk van de klasse, waarin wordt gestart.
In klasse 1 kan nog zeer goed recreatief worden gereden, terwijl in hogere klassen steeds meer ervaring, conditie en kennis van de ruiter worden gevraagd.

Beter lezen Tong uitsteken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:10

Ga gewoon eerst eens op een wedstrijd bij jou in de buurt kijken. Op de DER site kun je zien waar de wedstrijden dit jaar zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:20

Voor je cross vragen: kijk even op http://www.sgw-eventing.nl
Daar staan oefenterreinen op waar je tegen betaling kan oefenen of les nemen.
Er zijn ook oefencrossen, dat zijn alleen crossen (dus zonder dressuur en springen) hier kan je ook zelf bepalen wat je wel en wat je niet springt enzo en er zijn ook hoge en lage hindernissen.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 19:54

Okeej dit klinkt misschien een beetje dom maar op de site van deronline.nl staat dit:

Slijmvliezen
Beoordeling hiervan vindt plaats door het bekijken van de lipslijmvliezen en de binnenkant van het ooglid.
Deze moeten tot roze zijn, nat en glibberig, nooit droog of plakkerig.

Maar mijn paard heeft nogal een 'centebakkiej' enne zijn onderlip voelt van binnen altijd droog aan is dit dan dus slecht of begrijp ik dat gewoon verkeerd Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:03

Ze kijken meer naar het algemen beeld van je paard. Als jouw paard verder helemaal kerngezond is en alleen een klein beetje droge mond heeft door dat hij een centebakkie heeft zullen ze hem daar niet op af keuren.

Ik heb één keer mee gedaan en mijn paard werd ook helemaal goedgekeurd. Mond enzo was niks mee aan de hand. Een paar weken later is hij naar de tandarts geweest en daar bleek dat hij heel erg jodium tekort had en dus een hele droge mond had, dat hadden ze daar niet eens gezien.