Overgaan op ander soort brok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Overgaan op ander soort brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:05

Ik wil mijn paard (ivm koliekgevoeligheid) over zetten op een ander merk brok. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, moet ik het voer de eerste periode mengen of kan ik direct over? Hoe hebben jullie dit gedaan? Alvast bedankt voor de antwoorden!

anne7

Re: Overgaan op ander soort brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:08

wat ik heb gedaan is het nieuwe voer eerst mengen met het oude voer. De eerste dagen 75% oud, 25% nieuw en dan 50% - 50% en verder afbouwend naar 100% nieuw.
Dit werkte bij mijn merrie goed. Wat ga je geven? Mijn merrie is nl ook koliekgevoelig en ik ben slobber (Mash van Havens) gaan voeren en dat bevalt goed.
succes

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:09

Quibus staat sinds januari dit jaar op een andere stal. Op de stal waar ze nu staat krijgt ze andere brok dan dat ze op haar oude stal kreeg. Dus de overgang voor haar was gewoon in 1 keer. En ze heeft nergens last van gehad.

Maar als je een koliek gevoellig paard hebt moet je het wellicht anders aanpakken.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:13

Tja hoe zal ik het zeggen, mijn merrie is niet echt koliek gevoelig (in de zin van vaak koliek hebben) maar aangezien ze laatst een vrij ernstige aanval heeft gehad heeft mijn da me aangeraden om haar te gaan voeren als een koliekgevoelig paard Knipoog

Ik voer haar nu Subli sportbrok icm slobber (dagelijks, speciaal dieet na haar koliek van een maand terug) maar mijn VA adviseerde mij PAVO te geven icm extra lijnzaadolie en slobber.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:46

MarchaL schreef:
Ik voer haar nu Subli sportbrok icm slobber (dagelijks, speciaal dieet na haar koliek van een maand terug) maar mijn VA adviseerde mij PAVO te geven icm extra lijnzaadolie en slobber.

Heeft hij aandelen PAVO ? Vork
Voergevoeligheid is niet zozeer merk gebonden, waar het ene paard het perfect op doet, krijgt de volgende er allerhande problemen mee. Wat bij koliek ook meespeelt is de kwaliteit van je ruwvoer en de volgorde van voeren. Als je paard koliekgevoelig is, zorg dan dat er eerst ruwvoer inzit voordat je de brok geeft. Brok op de nuchtere maag kan behoorlijke problemen geven bij de verwerking (met name gaskoliek).

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:11

Citaat:
Heeft hij aandelen PAVO ?

Haha, het lijkt zo he Haha! ? Nee volgens mijn va zou pavo beter verteerbaar zijn voor mijn paard. Pavo zou meer speciale ''suplementen'' toevoegen. Het ging overigens om verstoppingskoliek Knipoog