en ook ik heb een voervraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

en ook ik heb een voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:03

Inderdaad de zoveelste Haha!

Mijn shet loopt sinds een paar maanden onder het zadel. Daarvoor stond hij "niets" te doen (gezeldschapspaardje spelen). Toen krijg hij ook niets aan voer (wel natuurlijk hooi en af en toe een handje muesli).
En hij was eigenlijk te dik. Nu zijn ze met hem aan het rijden en hij is redelijk wat afgevallen, zoveel zelfs dat ik hem zelf mager vindt worden!
Nu krijgt hij standaard een halve kilo muesli per dag en als er gereden wordt (3-4 x per week) een halve schep slobber erbij.
(slobber omdat mijn merrie dit ook krijgt, wel zo makkelijk om het hem ook direct te geven. Slobber Mash van Havens). Nog steeds is hij mager.

Moet ik hem standaard een kilo (slobber of musli) geven per dag?
(muesli zonder haver van Havens) en als er gereden is in totaal 1 1/2?
Is dit niet veel voor een shet?
(wordt verdeelt over 3 voerbeurten)

Hooi krijgt hij onbeperkt.
Hij wordt elke drie maanden ontwormd en is verder kerngezond!
(voor het geval de reactie komt: goed ontwormen)

Anita_D

Re: en ook ik heb een voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:59

anne7 schreef:
Inderdaad de zoveelste Haha!

Mijn shet loopt sinds een paar maanden onder het zadel. Daarvoor stond hij "niets" te doen (gezeldschapspaardje spelen). Toen krijg hij ook niets aan voer (wel natuurlijk hooi en af en toe een handje muesli).
En hij was eigenlijk te dik. Nu zijn ze met hem aan het rijden en hij is redelijk wat afgevallen, zoveel zelfs dat ik hem zelf mager vindt worden!
Nu krijgt hij standaard een halve kilo muesli per dag en als er gereden wordt (3-4 x per week) een halve schep slobber erbij.
(slobber omdat mijn merrie dit ook krijgt, wel zo makkelijk om het hem ook direct te geven. Slobber Mash van Havens). Nog steeds is hij mager.

Moet ik hem standaard een kilo (slobber of musli) geven per dag?
(muesli zonder haver van Havens) en als er gereden is in totaal 1 1/2?
Is dit niet veel voor een shet?
(wordt verdeelt over 3 voerbeurten)

Hooi krijgt hij onbeperkt.
Hij wordt elke drie maanden ontwormd en is verder kerngezond!
(voor het geval de reactie komt: goed ontwormen)

Is je pony nu niet gewoon in goede conditie en lijkt hij mischien wat mager in vergelijking met andere shets die weinig anders doen dan de hele dag grasmaaien?
Als ik het zo lees krijgt hij al best veel hoor, als je ervan uit gaat dat vooral shets heel goed kunnen leven op een sober maaltje.
Ik zou zeggen beter zo dan te dik, maar mischien is het handig om eens een foto hier te plaatsen?
Is hij echt zo mager dat je zijn ribben ziet als hij stilstaat?
Teveel afvallen in een korte tijd kan trouwens gevaarlijk zijn, ook daar moet je mee oppassen.

Mijn zusje heeft een Welsh pony en toen zij hoefbevangen was kregen wij als voeradvies: wortels en hooi, meer niet.
Daar kon zij het voortaan prima mee doen, ook als ze een half uur per dag getraind zou worden.
Als ze flink getraind wordt krijgt ze daar wat Herbamix erbij, twee keer daags een mok ( nog geen kwart van een voerschep), en dat gaat prima.

Kyona

Re: en ook ik heb een voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:57

Geef je Equimax als ontwormmiddel? Dat is nl. de enige die 3 maanden werkt...
Raar dat hij zo mager is, zou je toch niet verwachten. Normaal doen shetten het goed op onbeperkt hooi en een handje biks.
Misschien toch eens extra ontwormen?