Jaja, wéér een voervraag ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Jaja, wéér een voervraag ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:06

Hoogstwaarschijnlijk het zóveelste topic met een voer-vraag Knipoog

Ik heb 3 jarige merrie, die ik sinds een maandje longeer. Ze kreeg altijd een 1/2 kg basisbrok en een 1/2 kg muesli per dag (verdeeld over 3 porties) en onbeperkt hooi.

Sinds ik ben begonnen met longeren, is ze wat schaal aan het worden. Nu voer ik dus 1kg muesli en een 1/2kg basisbrok per dag en nog steeds onbeperkt hooi.

Binnenkort gaan ze het land op en ga ik beginnen met inrijden. Welke hoeveelheid en welke voersoort kan ik dat het best voeren?

Ik hoor heel graag tips en adviezen Ja Ze is trouwens wel heel erg wakker, dus heter hoeft ze niet te worden Clown

livo

Re: Jaja, wéér een voervraag ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:00

bij ons krijgen de groene paarden die ingereden worden...standaard 2x per dag een kilo basisbrok en hooi als ze harder aan t werk komen en dus aangeven dat ze wat meer nodig hebben krijgen ze steeds iets meer...of granenmengsel erbij....
maar zelfs de veulens die swinters op stal staan krijgen al 2 kilo brok per dag...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:16

livo schreef:
bij ons krijgen de groene paarden die ingereden worden...standaard 2x per dag een kilo basisbrok en hooi als ze harder aan t werk komen en dus aangeven dat ze wat meer nodig hebben krijgen ze steeds iets meer...of granenmengsel erbij....
maar zelfs de veulens die swinters op stal staan krijgen al 2 kilo brok per dag...

Mijn Z-paard krijgt bij lange na geen 2 kilo brok per dag. Kun je hem niet iets bijvoeren als muesli, worden ze wel dik van, maar is vrij energie-arm (ligt wel aan het merk).

Lees nu pas dat je al muesli voert, iets meer dan misschien?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:30

Bij ons krijgt ons "groene" paard, waar normaal mee gereden wordt 2 kilo op een dag en een beetje muesli. Hij is dan ook wel groot (ruim 1.80m)! Als we straks fiks aan de gang gaan, krijgt hij miss wel meer. Dit merk je vanzelf wel!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:34

Omdat ze al 'heet' is zou ik niet teveel aan de hoeveelheid brok veranderen.
Je hebt ook dingen zoals muesli zonder haver en kruidenmelagne, misschien is dat een optie.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:10

Mable is ook schraal op brok en muesli.
Van hooi komen ze ook niet aan misschien kun je 1 keer kuil geven ipv hooi.
Mable krijgt een scheutje maiskiemolie door het voer en bietenpulp daar is ze echt voller van geworden en het levert geen heet paard op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:53

maisvlokken
zit bijna geen "energie" in, maar komen ze wel wat dikker van.
daarnaast onbeperkt hooi, en mss wat voordroog.
gewoon 1/2 kilo basisbrok, en 1 kilo meusli geven, aangevld met maisvlokken en maisolie, en hoor/voordroog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:00

Is je hooi wel van goede kwaliteit?

Ik zou toch ook je basisbrok omhoog gooien. Ik ben zelf niet zo weg van muesli, er zit weinig in, maar het bevat wel weer veel suiker. Ze is nog in de groei, wie weet maakt ze een groeispurt en daar heeft ze brandstof en bouwstof voor nodig, die haalt ze uit het voer. Ze gebruikt het voer op dit moment duidelijk voor iets anders dan voor opslag (vlees, zelfs vet).

Ik zou de muesli eruit gooien (maar dat ben ik persoonlijk), en sowiezo overgaan op 1 kg brok (als je er geen muesli meer bijgeeft zelfs anderhalve kilo). Geef haar eventueel nog mais erbij. Gedroogd mais Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:13

Onze pony (is wel een oudje) mocht ook best wat aankomen. Door haar muesli en bietenpulp bij te voeren is ze goed aangekomen. Misschien ook iets voor je jonge paard?

Groeten Angela

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 22:23

Allemaal bedankt voor de tips! Supers! Ik ga het 1 en ander proberen Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:41

ik zou net andersom gaan voeren, dus 1 kilo basisbrok en een halve kilo muesli.