ataxie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

otje9

ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:49

[b]wie heeft er ervaring met een paard met ataxie?

Bets

Re: ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:54

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:11

Misschien kun je Renske20 hier op bokt even een PM sturen, die heeft hier recente ervaringen mee.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:00

ja hir ben ik Knipoog
maar mijn paard is inderdaad eind vorig jaar afgekeurd op zware ataxie in de kliniek in utrecht

maar wat bleek, het was helemaal geen ataxie, hij had wel coördinatieproblemen met zijn achterhand(buitenachterbeen zwaaide uit als je aan de hand een kleine slangenvolte stapte en de rem-test vanauit draf ineens stilstaan kon ie ook niet) en Utrecht plakte daar de naam ataxie op

hij had idd wel de verschijnselen, maar dat kwam niet door zenuwuitval, maar door verkrampen van zn rug, om zn rug en achterhand te ontlasten omdat hij pijn had aan heel zijn rug en achterhand door een scheef bekken wat hij opgelopen is tijdens een val en een keer vastliggen

dus gelukkig is Quentin nu weer zo goed als nieuw en ben ik er weer volop mee aan het rijden
de coördinatie problemen zijn helemaal weg, als je hem nu ziet dan kan je ook niet begrijpen waarom de diagnose ataxie gesteld is, hij is door het rechtzetten van zn bekken en door acupuntuur enzo( http://www.steffivanderlaarse.nl zij behandeld trouwens ook paarden die wel echt ataxie hebben) daardoor is Q enorm opgeknapt!

bij ataxie is er sprake van zenuwuitval en een verminderde coördinatie in de achterhand, deze paarden hebben vaak meer moeite met het rijden in de bak, en is het zelfs en een ver stadium dan zullen ze bij het binnenlopen van de stal bv tegen de rand aanlopen door die coördinatie problemen, of gaan omvallen enzo.
de galop is de 1e gang waarin ze problemen krijgen met de ataxie, zei utrecht, maar Machie hier op bokt vind juist dat Baloe(haar paard met een lichte mate van ataxie) de galop het beste doet, wel rij baloe liever buiten dan in de bak.

met ataxie in lichte mate kan je gerust nog rijden met je paard, is het in zo'n erge vorm dat het paard kan gaan vallen, dan zou ik er persoonlijk niet meer op gaan zitten, daar zitten dan teveel risico's aan en de vraag is ook nog maar hoeveel plezier je er zo'n paard dan mee doet.

als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel, heb nu ff in t kort(nouja, kort.... Knipoog ) ff samengevat wat er de laatste tijd over ataxie tegen mij verteld was ivm het afkeuren van mijn paard.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:44

Renske20 schreef:
ja hir ben ik Knipoog
maar mijn paard is inderdaad eind vorig jaar afgekeurd op zware ataxie in de kliniek in utrecht

Zijn er van jouw paard zijn hals ook foto's gemaakt of van de rug?
Bij mijn paard in 2003 van zijn hals, ergste artrose die ze ooit hadden gezien en met de diagnose "heeft nog maar een half jaar tot maximaal vier jaar voordat hij neervalt" gingen we naar huis.
Paard was toen net 4 jaar oud en werd die zomer ingereden.
Het advies was: veilig op stal laten staan en niet teveel mee doen.
Tegen het advies in ben ik hem gaan trainen op aanraden van een ander en in oktober wordt het twee jaar geleden dat hij het kreeg, en hij doet het super tot nu toe.
Ik ga die foto's ook toch nog een keer opnieuw laten maken bij een andere kliniek.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:14

Bets schreef:
In mijn onderschrift zie je diverse links van mensen die paarden helpen met ataxie met bepaalde rijwijze. Zie www.hoefkatrol.com / www.paardenbegrijpen.nl / www.cherokeepaarden.nl (kan zijn dat deze website even niet doet vanwege updating)

Krijg je er ook iets voor betaald, voor al die reclame ? Haha! Haha!

Maargoed, ontopic, als je de zoektfunctie gebruikt, kom je een hele serie oude topics tegen hierover. Oa Ataxie in combinatie met wat bets hierboven schrijft.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:30

Ik heb een 5 jarige ruim met ataxie. Rijdt er alleen recreatief mee.
Mocht je vragen hebben, mag je me gerust PBen Lachen

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:00

Mijn paard heeft ook ataxie.. voor vragen mag je me ook pb-en...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:11

Unity schreef:
Krijg je er ook iets voor betaald, voor al die reclame ? Haha! Haha!

Maargoed, ontopic, als je de zoektfunctie gebruikt, kom je een hele serie oude topics tegen hierover. Oa Ataxie in combinatie met wat bets hierboven schrijft.

Nee staan handige dingen in... anders moet ik het van de site af halen en hier weer plaatsen.... scheelt weer tijd Haha!