Stalhuur zelfde rechten als woninghuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Stalhuur zelfde rechten als woninghuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 09:16

Mijn stalhoudster heeft mij gisteren medegedeeld dat ik mijn merrie vandaag moet verwijderen. ( reden etc even niet van belang ). Ik heb geen contract dus ik dacht dat ik geen rechten had maar ik vond dit mbt woninghuur:

Citaat:
Een mondelinge overeenkomst
Het komt voor dat je niets op papier hebt staan. Dat wil niet zeggen dat je dan geen of minder rechten hebt. Een mondelinge overeenkomst is immers ook rechtsgeldig. Zorg er in ieder geval voor dat je getuigen hebt en betalingsbewijzen zodat je kunt bewijzen dat je huurt.
In de Nederlandse wetgeving staat dat ook een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is.

Wat is de opzegtermijn voor de verhuurder?
De opzegtermijn voor de verhuurder is 3 maanden + 1 maand extra voor elk vol jaar dat de huur geduurd heeft, met een maximum van 6 maanden. Dus na 2 jaar is de opzegtermijn voor de verhuurder 5 maanden, na 3 jaar is ze 6 maanden en na 10 jaar is ze nog steeds 6 maanden. Bepalingen in een contract die afwijken van deze wettelijk voorgeschreven opzegtermijnen zijn ongeldig.

Een mondelinge overeenkomst is er. En elke maand liet ik op een kaart een handtekening zetten dat de stalhuur betaald was. ( met vermelding van datum etc ) Dus dat lijkt mij dan voldoende bewijs?

Gelden dan ook bovenstaande regels? Dus dat ik nog gewoon recht heb om mijn paard daar te laten staan. ( binnen 1-30 dagen kan ze terecht bij de opfok en dat is bij de stalhoudster bekend )

Antheman

Re: Stalhuur zelfde rechten als woninghuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:31

Gezien t feit dat je bewijs hebt, in de vorm van die kaart, sta je wel sterk!

Probeer even contact op te nemen met de rechtswinkel oid!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:13

als je voor je stal net zo veel betaalt als voor je woning dan zal dit denk ik wel op gaan, maar een eigenaar van een stal kan je ten alle tijden de huur opzeggen met een maand respijt om iets anders te zoeken.
is er een aanwijsbare reden dat je weg moet?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:17

Dus er is dan in elk geval een opzegtermijn van 1 maand?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:23

Hey Cornelie,

Als je alleen een mondelinge afspraak hebt sta je helaas niet zo sterk. Je kunt stalruimte niet vergelijken met woonruimte. Op het moment dat je mondeling geen afspraken bent overeengekomen over het eventueel opzeggen van de huur, van jouw kant of van de kant van de verhuurster, dan hoeft ze ook geen maand opzegtermijn in acht te nemen. Netjes is natuurlijk iets anders!

Ik heb zelf voor twee jaar terug mijn paard ergens gestald gehad waar het mij uiteindelijk niet beviel. Ik had geen afspraken met deze verhuurder gemaakt en toen Mike tot overmaat van ramp met zijn hoofd door een stalruitje is gegaan heb ik hem daar direct weggehaald en ook voor geen dag langer meer betaald. De verhuurder wilde zijn geld voor een maand daarna nog zien en heb het toen op mijn werk nog nagevraagd (advocatenkantoor) en ik zou in mijn recht staan.

Altijd moeilijk, maar in ieder geval veel succes met het vinden van een nieuw onderkomen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:26

Maar ik heb wel betalingsbewijzen, dus niet helemaal niks Knipoog

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:45

Hoe zit het als je zou vertrekken > heb je dan een maand opzegtermijn ?
Hoe was de afspraak toen je er kwam staan, kon je ten alle tijde vertrekken of kreeg je te horen dat er een maand opzegtermijn was.
Weten anderen dat op die stal misschien, gebeurd dit daar vaker ?
Ook een pensionhouder moet iemand de gelegenheid geven een andere plek te zoeken, daarvoor geeft deze je dan die maand om te zoeken.
Je staat zeker sterk door je betalingsbewijs ( wat bij de meeste zwart gebeurd en die geen bewijzen hebben )
Het huren of het nu een stal is of een kamer huren geeft je altijd rechten.
Ga even langs een rechtswinkel en neem je betalingsbewijzen mee.
In de wet is een mondelinge afspraak ook bindend, zorg er dan ook altijd voor dat er getuigen zijn als je in de toekomst een afspraak maakt m.b.t huren of kopen.
Zie ook dit stuk http://www.verstappengoossens.nl/contra ... racten.htm

Is er een reden aangevoert waarom je moet vertrekken ?
Een stalhouder of pensionhouder mag je wel wegsturen bij ernstige dingen die zijn stal in gevaar brengen ( brandstichting/roken in een stal/diefstal enz )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:20

Ook al zou je dezelfde rechten hebben als woninghuur, zinnig antwoord hierop kan niemand geven omdat je niet alles verteld!

Er moet namelijk wel iets voorgevallen zijn, wil jij als "goede" huurder op straat gezet worden....

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:36

Wij zijn met ons paardje weggegaan bij een stal en hebben het 2 en een halve week van te voren opgezegd (kon ook niet anders) en dat was geen probleem. Wij hadden geen opzegtermijn bij die stal.

En ik sluit me aan bij Antheman, ga even bij een rechtswinkel informeren!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:28

Het is bij de wet verboden om een dier op straat te zetten. Ze kan wel je de toegang tot het terrein verbieden, maar dan is ze verplicht te zorgen voor het paard, en je kan dat verbod ook weer aanvechten, maar het gaat in principe maar om een maandje... Dan zou iemand anders je paard na een poosje op kunnen halen en de eindafrekening voldoen. Dan moet ze het paard ook weer meegeven. Zorg in zo'n geval wel voor een betaalbewijs wat ze ondertekent. Tja, je staat in je recht, op alle manieren, maar wil je het zelf nog zo een maand? Je weet immers niet wat er gebeurt als je er niet bent... Kun je niet ergens terecht of misschien het uitleggen aan de opfok waar je over een maand naar toe gaat, misschien dat je er nu al terecht kan?
Succes iig!

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:46

hoi hoi,

Wij hebben zelf een pensionstal en bij ons zijn de overeenkomsten ook
mondeling gemaakt.
Bij ons gaat het zo :
Je betaald 1 maand vooruit en hebt dus ook 1 maand opzeg termijn
zowel de huurder als de verhuurder.
Dus als je netjes betaald hebt heb je recht om te blijven staan tot die termijn is afgelopen.
Nu zeg je dat de reden er niet toe doet maar als er iets is voorgevallen zou ik toch maar met de verhuurder gaan praten.

groeten carla

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:46

Ik was denk ik gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. De stalhoudster moet alles alleen doen en heeft nog meerdere bedrijven. En dat kan dan stress geven. Toen ik vroeg of de bak gesleept kon worden barstte de bom. Ook zijn er toen een aantal zeer persoonlijke opmerkingen gemaakt waardoor ik het niet meer zie zitten om te blijven staan. Ik ben ervan overtuigd dat ze mijn merrie niks aan zal doen oid. De stallen moesten we al zelf bijhouden dus dat heb ik ook geregeld. Naar alle waarschijnlijkheid kan ik morgen al bij de opfok terecht dus het probleem lijkt opgelost te zijn ( maar is nog niet 100 % zeker ) Als ze bv pas over een week terecht kan dan vind ik het niet echt fijn om haar voor die paar dagen dan weer ergens anders onder te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:04

Het is een beetje dubbel omdat er geen contract is, je wel betalingsbewijzen hebt. Aan de andere kant klopt het dat je je als "goed huurder" dient te gedragen.

Ik zou het gooien op de termijn die vantevoren is afgesproken. Als je vantevoren een maand opzegtermijn had, moet je die nu ook kunnen volmaken, hoe vervelend de situatie ook is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:17

Hoi Cornelie,

Ik snap dat je betalingsbewijzen hebt van je reeds betaalde huur, wat ik echter bedoelde was dat je niets over het opzeggen mondeling of schriftelijk overeengekomen bent, dat staat los van het feit dat je een overeenkomst mondeling of schriftelijk bent aangegaan voor het huren van de stal. Stalruimte is niet te vergelijken met het huren van woonruimte.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:48

een mondelinge afspraak is ook bindend, en kan niet eenzijdig worden gewijzigd, jij hebt door het bewijs van betalen wel degelijk rechten kijk maar in het Bit nummer 109 van juni 2004, daar staat een heel artikel over dit onderwerp in. geschreven door een advocaat. ik hoop dat je dit goed op kan lossen. veel sucses!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:19

Nou, mijn merrie kan ik morgen ook wegbrengen naar de opfok dus gelukkig is nu alles geregeld. Via pm heb ik een aantal juridische adviezen gekregen en ook daar had ik mee aan de slag gekund. Bedankt allemaal voor het medenken en medeleven

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:08

hoi,

Geen dank en veel plezier op je nieuwe stal

groeten carla