De kleur van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wildgirl1981

De kleur van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 07:39

Hallo,
is de kleur van een paard voorspelbaar? Ik vroeg me namelijk af of mijn paard deze bruine kleur zal houden. Zijn moeder was grijs met een donkerbruin hoofd. Zou het kunnen dat de kleur van mijn paard ook donkerbruin wordt? Er zijn mensen die zeggen dat mijn paard ook voor een stuk schimmel is, omdat de benen niet volledig zwart zijn, hij heeft beige/grijs haar aan de benen. Wat vinden jullie? De eerste 2 foto's zijn van mijn paard en zijn moeder. De derde foto is mijn paard nu, hij wordt 2 jaar in juni.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marianna

Re: De kleur van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:50

Volgens mij blijft die zijn bruine kleur gewoon houden met hier en daar wat lichte haren ertussen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:54

Het lijkt er op (aangezien hij nu al 2 is) dat ie niet zo snel meer zal gaan 'schimmelen'. Maar je weet het natuurlijk nooit.

Ik weet ook niet over de verkleuring van een Belg hetzelfde is al de verkleuring van een ander paard, ik denk het wel...

Mijn paard had toen ie jong was een beetje grijzige benen, zijn moeder is spier wit, maar hij is donker bruin tot zwart uit de verf gekomen...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:56

Ik denk ook dat 'ie bruin blijft Ja

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:57

ik denk dat hij wel bruin blijft.. hij ziet er wel lief uit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:09

De moeder van jouw paard is geen gewone schimmel maar een roan. Roan (of foutief ook wel rood-,bruin- of zwart(kop)schimmel genoemd) is een andere schimmelfactor dan gewone schimmel. Een roanveulen wordt net als een gewone schimmel egaal van kleur geboren, maar zal in het najaar van zijn geboortejaar, als zijn echte vacht doorkomt meteen zijn roan tekening gaan krijgen, vaak héél erg licht, omdat roans 's winters lichter zijn dan zomers. In de zomer zal zo'n veulen dan dus weer wat donkerder worden, maar wel met het karakteristieke donkere hoofd, en een soort stekelhairg op de rest van z'n lijf. Dat blijft een roan ook altijd houden. Itt gewone schimmels, die vaak juist op het hoofd beginnen met 'schimmelen', en in de loop van hun leven volkomen wit worden. Roan wordt daarom ook wel onveranderlijk schimmel genoemd.

Kortom, jouw paard is een gewone bruine, en zal nooit een roan worden.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:54

Het kan ook nog veranderen hoor, mijn paardje was ook dezelfde kleur bruin toen ik hem kocht, op 2 jarige leeftijd. Diezelfde zomer kreeg hij in zijn flanken allemaal witte haartjes en 2 witte haren in z'n manen. In de winter werd hij weer helemaal donkerbruin. Nu hij aan het verharen is heeft hij ook witte haren op zijn rug, een paar op zijn kaak, een paar door z'n sokken en door z'n manen en staart ook witte haren.
Zijn moeder is schimmel-bont. Volgens een hoop mensen wordt hij stekelharig, dan krijgt hij elk jaar meer witte haartjes door het bruine heen, maar echt schimmel zal hij nooit worden.

Jouw paardje kan dus gewoon bruin blijven, maar misschien is het wel net zo'n toverbal als die van mij Haha!

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 09:27

Bedankt voor alle reacties, ik hoop dat ie bruin blijft, maar als dat zou veranderen, dan hou ik nog steeds evenveel van hem!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:58

Even voor de duidelijkheid, dit is geen roan maar een moorkopschimmel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:23

Zie hier. Mijn oude verzorgbelg. Op deze foto is ze 1 ofzo. (weet ik al niet meer Bloos ) Die wedr wel steeds lichter van kleur. Dus ik ben het met eerdere eens en denk dat hij bruin blijft!

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:06

Neonlight schreef:

Moorkopschimmel is het oude Nederlandse woord voor zwartroan. Dat is deze merrie niet, het is een bruinroan merrie. Dergelijke paarden werden vroeger vaak bruinschimmel genoemd, maar dat is eigenlijk de correcte benaming voor een bruingeboren veranderlijke schimmel. Om de verwarring kwijt te raken heeft men al in de jaren 70 besloten onveranderlijk schimmel aan te duiden met de Engelse naam roan.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:31

Jouw trekpaard is een bruine, dus die blijft ook gewoon bruin! Mijn bruinschimmel (zelfde als de moeder van die van jouw...) is wel een grote toverbal en het is altijd nog de vraag welke kleur ze nu weer gaat krijgen. Ze is op dit moment bijna wit met een bruin hoofd, maar ze zal strax weer geheel lichtbruin (die van mij is een bruinschimmel met een mengeling van een vosschimmel-kleurtje, ze heeft alleen donkere manen en staart) zijn als het zomer is! Wie is de vader van je paard? *vind ik altijd interessant en dat zegt ook wat van de kleur van jouw paardje*

Er zijn 7 kleuren in de trekpaarden: zwart, zwartschimmel (of blauwschimmel), bruinschimmel, bruin, vos, vosschimmel en wit (appelschimmel).....die van jouw kan alleen een bruinschimmel of bruin zijn, gezien zijn kleur en deze laatste foto is recent? In de winter zijn schimmel- trekpaarden namelijk lichter van kleur. Zo donker, zou ik zeggen: gewoon bruin!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:33

Ibbel schreef:
Neonlight schreef:

Moorkopschimmel is het oude Nederlandse woord voor zwartroan. Dat is deze merrie niet, het is een bruinroan merrie. Dergelijke paarden werden vroeger vaak bruinschimmel genoemd, maar dat is eigenlijk de correcte benaming voor een bruingeboren veranderlijke schimmel. Om de verwarring kwijt te raken heeft men al in de jaren 70 besloten onveranderlijk schimmel aan te duiden met de Engelse naam roan.

Bij het nederlandse of belgische stamboek worden trekpaarden niet aangeduidt met roan! Dit omdat gewone schimmels eigenlijk heel zeldzaam zijn in kleur...er zijn er als ik het goed heb 10 die ingeschreven staan in beiden stamboeken samen en noemen ze wit of appelschimmel! het is dus bij kvth gewoon bruinschimmel, vosschimmel of zwartschimmel!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:02

Maar de benaming vos- bruin- en zwart-schimmel is eigenlijk foutief, het word in het trekpaard stamboek idd zo genoemd maar genetisch klopt het niet.
Genetisch gezien zijn het idd roans, oftewel moorkopschimmels en ook wel onveranderlijke schimmel genoemd.
Een echte schimmel word helemaal wit en word niet weer donkerder.
Een roan, verkleurd per seizoen, maar behoud altijd kleur op hoofd en benen.

Jouw paardje is idd bruin, zonder roan factor.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:05

dat het foutief is, dat is waar....maar dat weten ze zelf maar al te goed hoor, want er zijn elke jaar wel weer erfelijkheidsonderzoeken- en verslagen over roan/niet-roan *wink*
Maar ja: trekpaardenstamboek moet het altijd anders willen doen Haha!