Smeervarken op stal > krul door 't stro doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Smeervarken op stal > krul door 't stro doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:46

Orien is echt verschrikkelijk vies op stal, hóe ik ook uitmest, élke dag is het weer zijknat en ligt alles door elkaar. Zelfs als ik de dag ervoor alles heb leegehaald en dik heb opgestrooid (lees: dat ze tot haar knieen in t stro staat) Ze is niet druk op stal ofzo, en eet ook niet teveel stro, dus hoe ze het doet is me een raadsel.

Maar zou het helpen om wat krul/zaagsel als onderlaag te gebruiken? Ik wil eigenlijk niet helemaal op zaagsel ivm afzet mesthoop en kosten (onbeperkt goed stro zit bij t stalgeld in- krul niet), en met stro heeft ze tenminste wat te doen.

Iemand tips voor de slaapkamer van mijn smeervarkentje? (dat óók nog eens morgen jarig is maar dan net zo lief onder de pis/mestvlekken zit Tong uitsteken Vork )

mylano

Re: Smeervarken op stal > krul door 't stro doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:15

'K heb geen ervaring met zo'n viespeuk, maar misschien is een onderlaag van hennep of vlas een idee!

Krullen of zaagsel zou ik zelf nooit gebruiken, want de zuurgraad is fout voor paardenvoeten. Mijn paard kreeg er een losse hoefwand van, maar er zijn natuurlijk altijd paarden die daar helemaal geen last van hebben.

Ik zelf heb rubber matten in de stal, welke ik dagelijks helemaal schoonveeg en voorzie van een dun laagje stro. Deze matten zijn waterdoorlatend, lekker warm en zacht.

Maar als je paard in pension staat en stro bij de prijs is inbegrepen, is dit vast geen optie.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:22

Mijn paard stond bij zijn vorige eigenaar op stro. Volgens haar was zijn stal altijd 1 van de vieste Haha!
Nu heb ik hem op zaagsel staan. max 2 keer per week de natte plek, en nog geen pak zaagsel in de week, en hij ligt toppie! Moet wel zeggen dat het andere paard nog zuiniger is met het zaagsel Lachen
Overigens staan ze van ong 6 uur 's avonds tot 9 's morgens op stal

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:16

Ik kan nog geen echte feiten geven maar ook ik heb 1 van de smerigste paarden van stal. Elke dag halen we alle viezigheid eruit, ze is een schimmel dus ivm de vlekken enzo, maar toch presteert ze het elke ochtend een natte zeik plek in het midden en onwijs veel drollen eromheen in de stal te leggen alsof er weken niet uitgemest is.
Nu hebben wij sinds kort naast stroo of zaagsel ook de keuze uit vlas op stal en sinds dinsdag heb ik dat in mijn stal liggen. Er gingen 5 kruiwagens in en ik moest dat 2 weken laten liggen en alleen dagelijks de drollen eruit halen. En ik moet zeggen, tot nu toe is haar stal nog super netjes. Tuurlijk liggen er wel drollen maar de ondergrond is keurig droog. Drollen eruit en de stal is netjes en dus droog. Tot nu toe zeer tevreden maar goed het is pas de 3e dag.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:49

Ik ben persoonlijk niet zo voor een potstal (dat je dus de onderlaag laat liggen) omdat er toch altijd meer schadelijke stoffen en vooral schimmels vormen. Die zie je en ruik je niet altijd, maar komen wel in de luchtwegen van het paard.
Wat je wel kan proberen (volgens de bit, heb nog geen praktijkervaring want die van mij poept alles op een hoop Haha! ) is niet alle mest eruit halen, maar een beetje ervan in een hoek scheppen. Paarden hebben in de wei en in het wild een (aantal) vaste mestplaatsen, en doordat je het in de stal op een hoop schept suggereer je dat dat de vaste mestplaats is. Je moet er wel veel geduld mee hebben denk ik...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:07

Bij patos gebruik ik vooral in de winter als ze langer op stal staat een laagje zaagsel onder het stro. Dat helpt behoorlijk goed, het handigste is het als je weet waar je paard zijn plas-plaatsen heeft, dan kun je daar het zaagsel laagje wat dikker maken. Het handige is dat het zaagsel de urine op neemt zodat het stro droger blijft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:02

Mijn paard was op zijn vorige stal ook zo'n zwijn. Achteraf weet ik dat hij het daar niet naar zijn zin had. Hij kwam niet in de wei bijvoorbeeld, terwijl een voorwaarde van mij was dat hij elke dag buiten kwam. Ook kon hij niet van zich af kijken in die stal.
Nu staat hij in een stal waar hij het hele erf kan bekijken uit het raam en hij staat overdag buiten, met meerdere paarden in een wei. Hij is nu het netste paard op stal, hij poept bijvoorbeeld netjes op 1 plaats.
Toen hij tijdelijk in een stal aan de andere kant van de gang stond maakte hij weer een smeerboel van zijn stal. Daar kon hij alleen tegen een blinde muur van een andere schuur aankijken als hij naar buiten keek. Hij had het overduidelijk niet naar zijn zin in die stal. Nu in zijn eigen stal is hij weer de netheid zelve. Hij staat zolang ik hem heb op stro, bij hem is de oorzaak duidelijk of hij het naar zijn zin heeft of niet!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:14

Bedankt voor de tips! Ik ga me toch eens inlezen in dat vlas, is dat spul duur?

En mijn paard heeft het voor zover ik weet prima naar haar zin, contact met d'r buren, komt op het land met een ander paard, heeft wat te zien, etc. Heb haar ook meegehad naar een andere stal, maar daar smeerde ze ook Clown

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:51

ik heb een appaloosa merrie met veel wit.

elke dag krijgt ze een schone stal en wordt ze schoon achtergelaten,kom ik de andere ochtend...

nou mevrouw is groen en geel van de viezeiheid!

ze poept overal ook waar haar hooi neegegooid wordt,ze plast voor de deur aan de achterkant ,de zijkant echt overal.

de stal is echt smerig en vooral zij is smerig.
gelukkig wordt het weer warmer en kan ik de spuit erop zetten!

en je doet er niets aan......,dan maar veel mesten en poetsen.!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:10

Met vlas wordt het niet echt een potstal, ik ben wel van plan om dan om de week alles er uit te halen aan viezigheid hoor. Maar voor nu met alleen de mestballen eruit halen is de bovenkant droog en het stinkt ook niet.
Ook mijn paardje is tevreden op stal, staat van smorgens tot smiddags met een vriendje de hele dag buiten. En kan over de staldeur vanalles bekijken en krijgt altijd lekker hooi om de avond door te knabbelen. Daar hoeft het niet altijd aan te liggen.
Ik had hiervoor de gewoonte om het vieze stro achter in de stal te leggen in de hoop dat ze voortaan ook achterin zou mesten. Trucje van een vroegere pensionhouder van mij, maar dat werkt bij mijn smeerkees helaas niet. Doe dat al 2 jaar......

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:13

gewoon vlas over de vloer verdelen, en dan een normale laag stro erover heen, elke dag de mest er uithalen, en 1 keer in de week leeg halen, door het vlas, wat erg goed absorbeert blijft de bovenlaag mooi schoon en droog, en jou paard een stuk schoner, mijn tinker is ook zo'n biggetje, maar nu is het echt stukken minder, natuurlijk komt hij wel eens een drol tegen (met zijn rug) maar hij is zeker 75% minder vies, ik kan je zeer aanraden om het eens te proberen het werkt echt heel goed

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:16

die van mij staat op zaagsel en ik schep elke dag de drollen en natte plekken dr uit. natte plekken zie je niet, de bovenlaag blijft namelijk droog. Soms als ik weinig tijd heb haal ik alleen de drollen dr uit en dan is m´n stalletje nog perfect de volgende dag. ik hou van houtvezel Cool

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:26

Mijne staat ook op zaagsel. Iedere avond krijgen ze 2 plakjes stro om te eten, de lekkere aren eten ze er tussen uit, de mindere strooien ze zelf over het zaagsel heen. Zaagsel neemt meer vocht op dan stro en de stal blijft droger. Moet wel zeggen dat de mijne een poep en plasplek heeft achterin de stal, is een nette dame.