Heeft mijn paard het koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Heeft mijn paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:30

M'n paard (kwpn) is eigenlijk nooit zo'n koukleum, heeft afgelopen winter onder een +- 200 grams gestaan, meer was echt te warm dan ging ze zweten. Daarna een waterdichte harrys horse met alleen een fleece binnenkant- dus een dunne. Toen het zonnetje steeds zo lekker scheen had ze het continu veel te warm, dus heb het dek eraf gehaald.
Maar nu lijkt het of ze het ineens weer koud heeft, ze zet soms haar haren overeind, maar ik durf haar eigenlijk niet goed deken-op-deken-af te doen de hele tijd... Haar oren zijn warm trouwens en ze staat in n binnenbox, ze is aan het verharen.
Een nog dunnere deken is geen optie, want ze gaat naar buiten dus het moet wel een waterdichte zijn anders is ze om de haverklap zeiknat Verdrietig

Wat moet ik hiermee?

ellepel

Re: Heeft mijn paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:40

doordat ze de haren overeind zetten word er lucht tussen vastgehouden, die lucht word warm zodat het paard het niet koud krijgt.

heel normaal dus, bij een deken op, kunnen ze die haren niet overeind zetten en zullen ze dus altijd plat blijven liggen.( hoeft ook niet want de deken neemt dan die functie over)

wat je nu ziet is heel normaal, de wind is nog fris, mijn pony zet zijn haren ook overeind. om zo dus warm te blijven.

wat je wel nu nog tijdelijk kunt doen totdat de temperatuur wat hoger is wat extra hooi bijvoeren, door die haren overeind te zetten gebruiken ze namelijk iets meer energie, dus een plakje hooi extra kunnen ze dan wel gebruiken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:44

ze krijgt genoeg voer, is zelfs wat te dik... de pensionhouder gooit er 3 x per dag echt een onwijze bult voordroogkuil bij.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:09

als hij nu in de zon staat zetten paarden vaak hun vacht op. Verder wissel ik wel deken naar gelang het weer. Ik doe het zelf ook met meer of minder jassen aan trekken. Zo stond vandaag Pablo met een waterdichte zomerdeken met daaronder een dunnetje op land en nu sávonds met een dunne en dikke stal deken op stal. Verschillen in dag en nacht temperatuur is best wel flink en wil hem ook dun in de zomervacht hebben. Pablo stond dus met de strenge vorst met drie dikke dekens op stal, dus hij is een echte kou kleum.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:26

in de winter als het echt vriest heeft mijn paard een +- 250 grams deken op.als het warmer wordt en het niet meer vriest krijgt hij een ligt gevulde deken op, zodra hij begint met verharen gaat de deken af. dat ze verharen is een teken dat hij het warm heeft.alleen als ik hem 's avonds in de buitenbak zet krijgt ie wel dunne deken op.overdag niet want dan schijnt de zon op zijn vachtje.