HELP! Ik wil een pony kopen maar ik weet niet hoe?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice_Horses

HELP! Ik wil een pony kopen maar ik weet niet hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:57

Hallo,
mijn naam is Alice, ik wil graag zelf een pony kopen, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat moet aanpakken!
Ik weet nog niet veel van paarden af, dus ik kan wel wat hulp gebruiken! Hier even wat info over mij, zodat jullie weten wat voor een pony ik het beste kan nemen:

Lengte: Ong. 1.54
Gewicht: Ong. 39
Leeftijd: 12
Ervaring: Beginner!

Nu even wat dingen die ik graag zelf wil weten:
1. Hoe groot moet een wei ongeveer zijn voor een A/B/C pony?
2. Wat voor een ponymaat kan ik het beste nemen?
3. Welk ras?
4. Hoeveel voer moet dat ras ong. per dag hebben?
5. Kan dat ras 7 uur of meer per week lopen?
6. Hoeveel zijn de kosten per week?
7. Kan dat ras wel 2 keer per week andere kinderen dragen?
8. Kan je er goed beginners op zetten?
9. Kan je er misschien wedstrijden mee starten?

Dat was het wel zo ongeveer, als je meer informatie hebt, is dat altijd welkom!!
Greetz Off Me!

Dreamy

Re: HELP! Ik wil een pony kopen maar ik weet niet hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:01

Alice_Horses schreef:
5.
Kan
dat ras 7 uur of meer per week lopen?

Dit heeft niet met het ras te maken hoor, maar met de pony/het paard zelf!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:03

Als je beginner bent neem gewoon les op een manege..

Zelf betalen denk niet dat het lukt denk maar aan paar 100 euro per maand en een pony ongeveer van 750 a 1000 euro in die klasse.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:05

is een verzorgpony niet iets voor je Knipoog Haha! Om te beginnen met een pony terwijl je er weinig van af weet is niet het slimste om te doen.. En weten je ouders dat je een eigen pony wilt? En wie betaalt alles? Een pony houden is niet zomaar even iets!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:13

Wat bedoel je met beginner? Iemand die nog niet kan galoperen, sturen...?

Verder lijkt mij manegelessen of een verzorgpony beter voor je als je nog niet veel ervaring hebt. Pas als je redelijk kunt rijden zou ik zelf een ponytje gaan zoeken. Pony's zien er misschien schattig uit, als je niet weet hoe je ermee moet omgaan kunnen het vervelende monsters worden.

En als je een pony koopt, betalen je ouders dan mee? Want alleen ga je die kosten nooit kunnen betalen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:41

ga maar eerst een jaartje lessen, op zoek naar een verzorgpaardje/pony. en als je dan over 2 jaar ofzo nog steeds een pony wil kopen, dan denk ik, ja misschien. Ga maar eerst ervaring op doen.Je koopt namelijk geen pak suiker maar een levend iets. succes

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:58

Idd, eerst ervaring opdoen Lachen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:10

is dit wel serieus? Sorry hoor maar ik ben zelf 19, wordt volgende maand 20, werk 5 dagen per week en ga nog naar school en kan echt geen paard betalen. Daarom heb ik gekozen voor een verzorgpony. Ik zou me zeer schuldig voelen als er een dierenarts bij mijn paard zou moeten komen en ik dat niet eens kan betalen... nee dan maar geen eigen paard voor mij.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:18

kitjuh schreef:
is dit wel serieus? Sorry hoor maar ik ben zelf 19, wordt volgende maand 20, werk 5 dagen per week en ga nog naar school en kan echt geen paard betalen. Daarom heb ik gekozen voor een verzorgpony. Ik zou me zeer schuldig voelen als er een dierenarts bij mijn paard zou moeten komen en ik dat niet eens kan betalen... nee dan maar geen eigen paard voor mij.

precies ik ben 34 en wacht toch ook maar. Heb 2 opgroeiende kids. Zat eerst in vreselijke tijfel, maar na een berichtje hiero, wacht ik toch nog maar. Haha!

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:52

Doe eerst maar eens Ervaring op op een Manege Knipoog

is dit niet een beetje penny-alarm Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:00

Tsja ik zou ook wachten Knipoog Maargoed ik rijd ook niet de sterren van de helemaal reed ook nog maar 3 jaar toen ik Lucky kocht..
Het is geweldig een eigen pony maar aan de hand van de vragen die je stelt zou ik ervaring opdoen op de manege een verzorgpony zoeken of iets dergelijks. Ook veel boeken lezen wil weleens helpen.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:56

Ga eerst maar is wat lessen enzo

Volgens mij is dit weer iemand onder een ander naam, Ze heeft ook pas een berichtje geplaatst! Rolleyes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:24

Komt TS nog terug of is ze naar de Zuidlaardermarkt?

Meid, het is geen fiets of een voetbal. Als je deze vragen stelt dan ben je er gewoon nog niet aan toe.

Lekker naar de manege of helpen op een pensionstal op zaterdag.

En wat vinden trouwens je ouders van dit idee???

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:49

Ga eerst maar eens op zoek naar een verzorgpaard en neem wat lessen bij de manege.

Een paard pony heeft elke dag verzorging nodig, kun je het wel opbrengen om dit elke dag te doen??? En als je dan nog steeds een eigen pony wilt weet je er ook meer over en kan je zelf wel bepalen wat je moet aanschaffen.

En ik heb het idee dat dit een schaduwaccount is Lachen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:16

Mijn advies.. Koop GEEN pony..
Zoals eerder gezegd is, het is een dier die veel verzorging enz. nodig heeft en geen goudvis.. Voor een pony heb je verstand en ervaring nodig anders gaat het mis!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:38

kitjuh schreef:

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb vorg jaar (toen was ik 18) ook zelf mijn paard gekocht, en betaal zijn stalling (260 euro per maand) enz ook allemaal zelf. De dierenarts en fisio die hij nu nodigt heeft gehad betaal ik dus ook zelf, dan maar een keer wat minder uit of wat minder nieuwe kleren kopen. Ben nu 19 en heb hem nog steeds en hij gaat ook echt niet weg Haha!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:43

Breitling schreef:
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb vorg jaar (toen was ik 18) ook zelf mijn paard gekocht, en betaal zijn stalling (260 euro per maand) enz ook allemaal zelf. De dierenarts en fisio die hij nu nodigt heeft gehad betaal ik dus ook zelf, dan maar een keer wat minder uit of wat minder nieuwe kleren kopen. Ben nu 19 en heb hem nog steeds en hij gaat ook echt niet weg Haha!

Ja maar de topicstarter is pas 12. Dus dat betekend ook geen bijbaantje o.i.d. Maar wellicht heeft ze gulle ouders Lachen

En toch blijf ik denken dat het een schaduwaccount is, er is pas 1 post geweest Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:47

dat snap ik, maar er werd aangegeven dat een bijna 20 jarige geen paard kon betalen en ik geef even aan dat ik als nu inmiddels 19 jarige dat wel kan dus dat het wel mogelijk is.

dat de ts geen pony moet kopen dat zie je alleen al aan de titel Slapen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:04

Het is natuurlijk wel mogelijk.. Ik was 11 toen kocht ik van me spaargeld me eigen pony, ik kreeg het geld gestort op me rekening voor stalling en betaalde het zelf..
Toen ik 13 was ben ik het helemaal zelf gaan betalen toen had ik een krantenwijk en nu ben ik 17 en betaal ik nog steeds alles zelf, ga naar school en heb een baantje en vaak kleine klusjes enz.
Als ik het ff niet red springt me moeder wel bij, maar het is dus wel mogelijk!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:16

1. Hoe groot moet een wei ongeveer zijn voor een A/B/C pony?
2. Wat voor een ponymaat kan ik het beste nemen?
Met jouw lengte zou ik een C-pony nemen.

3. Welk ras?
Dit ligt aan wat je er mee wilt, en hoeveel je wilt uitgeven, als je gewoon recreatief wilt rijden is ieder ras wel geschikt!

4. Hoeveel voer moet dat ras ong. per dag hebben?
Ligt aan de hoeveelheid gras op de weide (kale wei?) en de hoeveelheid beweging die het paardje krijgt, een pony die elke dag getraint wordt heeft natuurlijk meer nodig dan een pony die 1 x per week lest...

5. Kan dat ras 7 uur of meer per week lopen?
Elk ras kan wel elke dag een uurtje lopen, maar de conditie en gezondheid van een pony is veel belangrijker!!! Aan de hand daarvan kun je bepalen wat goed voor het diertje is!

6. Hoeveel zijn de kosten per week?
Ligt eraan wat je doet, les je een keer of vaker per week, en daar hangt ook de hoeveelheid brok van af. Ook de weide/stallingskosten zijn verschillend.

Tuurlijk!

8. Kan je er goed beginners op zetten?
Neem gewoon een wat oudere, rustige pony die erg goed met beginners kan om gaan, ras heeft hier niets mee te maken!

9. Kan je er misschien wedstrijden mee starten?
Als je na een tijd lessen gevolgd te hebben beter met je pony kunt rijden, en alles is veilig en onder controle, dan kun je er best mee starten, wel moet je je dan aanmelden bij een ponyclub en bij het KNHS.

Misschien kun je inderdaad beter eerst een pony verzorgen, misschien samen met vriendinnen? Of als je vriendinnen hebt die ook een pony willen en al iets meer ervaring hebben kun je misschien samen een pony kopen, hoe dan ook, denk er goed over na, jij bent verantwoordelijk voor je pony, als hij iets heeft, moet jij er voor zorgen en weten wat je moet doen. Bovendien moet je elke dag veel tijd en aandacht aan je pony besteden, ook als je eigenlijk even helemaal geen zin hebt en liever wat anders wilt doen.

Denk er goed over na en veel succes!!!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:23

Geen eigen pony kopen als je er niets van af weet!
Neem eerst eens deftig les en dan later kan je een pony kopen, misschien kan je kijken voor een verzorgpony maar een eigen pony kopen zou ik persoonlijk niet doen en trouwens je bent al redelijk groot en je zal waarschijnlijk nog groeien waarom kijk je niet van eerste keer voor een paard?

Alice_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 12:34

hoi hoi,
ja bedankt allemaal, maar ik stel deze vragen alleen maar voor de zekerheid, ik heb zelf al een verzorgpony, ong. net een jaar ofzo, ik heb verder ook bij mijn vriendin (die is 17) op haar pony een hele poos gereden, ik ben zelf dus eigenlijk al een jaartje bezig met rijden, maar nog zeker weten ben ik steeds een beginner, maar namelijk een kennis van me die gaat me ermee helpen:)
Ik heb het al wel aan mijn moeder verteld, ik heb gezegd dat ze nog géén antwoord erop mocht geven en ze heeft dat ook niet gedaan, de wei is ong. het normale wat een paard/pony moet hebben, het is niet kaal maar ook niet heel vers ofzo, iedereen heel erg bedankt, ik ga er zelf werk voor zoeken om hem/haar te onderhouden, ik ga dus waarschijnlijk ook 3/4 lessen per week geven, misschien buiten misschien wel in een bak..... Ik weet het allemaal nog niet!
Greetz me!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:57

meid, in godsnaam doe het nog niet!!!
pas als je zelf een paard hebt kom je erachter wat er allemaal bij komt kijken (ervaring, omgang, kosten, tijd)

dit lijkt me persoonlijk geen verstandig plan..

kun je niet beter 1 of 2 jaar een "full time" verzorgpaard nemen.. Waar je dus alles mee kan doen enzo, iemand die je laat meekijken met alle aspecten van eigenaar, dus ook op de hoogte stelt van de kosten, tijd, ervaring enz...

in principe dus je "eigen" paard onder begeleiding.. Dat lijkt me veel beter, anders wordt je compleet in een zwart gat gegooid.. je moet er echt wel wat vanaf weten, zo is bijvoorbeeld lang niet elk weiland geschikt om een paard op te houden, afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid gras enz..

probeer zoiets te doen, dat zou nog eens een echt "eye opener" kunnen zijn!!

daarna kun je dan eventueel zelf een paard kopen, dan is de overgang ook niet zo groot...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:09

Alice_Horses schreef:
hoi hoi,
ja bedankt allemaal, maar ik stel deze vragen alleen maar voor de zekerheid, ik heb zelf al een verzorgpony, ong. net een jaar ofzo, ik heb verder ook bij mijn vriendin (die is 17) op haar pony een hele poos gereden, ik ben zelf dus eigenlijk al een jaartje bezig met rijden, maar nog zeker weten ben ik steeds een beginner, maar namelijk een kennis van me die gaat me ermee helpen:)
Ik heb het al wel aan mijn moeder verteld, ik heb gezegd dat ze nog géén antwoord erop mocht geven en ze heeft dat ook niet gedaan, de wei is ong. het normale wat een paard/pony moet hebben, het is niet kaal maar ook niet heel vers ofzo, iedereen heel erg bedankt, ik ga er zelf werk voor zoeken om hem/haar te onderhouden, ik ga dus waarschijnlijk ook 3/4 lessen per week geven, misschien buiten misschien wel in een bak..... Ik weet het allemaal nog niet!
Greetz me!

hoi waarom leas je niet eerst een paard of pony bij een manege?
dan kan je het even probeeren dan heb je vaak ook 7 dagen per week een eigen pony .
en het voordeel is dan dat je dan ook vaak hulp hebt (op een mange lopen altijd wle mensen)
en dan kan je ook kijken hoe het met je financieele kant zit(of je het kan betalen)

en lessen geven dat zou ik niet doen ik neem aan dat je dan kinderen les geeft die niet zo goed kunnen rijden en aangezine je zelf al aangeeft dat ej zelf nog ene beginner betn zou dat wel eens tegen vallen en kan het mis gaan.

en dnek eraan het si niet alleen het voer en de stalling maar ook je zadel je deken,chabraks de nodige huismiddeltjes injecties,wormen keuren,en nog heel wat.

en ik hoop niet dat je les wilt gaan geven om dan je pony rond te krijgen kwa geld want geloof me dat werkt nou ene maal niet.

ik hoop dat je gewoon eerst een p-ony gaat huren voordat je beslist.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:29

Heey,

Als ik jouw was zou ik eerst maar eens een tijdje bij een manege gaan rijden. Zo leer je veel over paarden en leer je goed rijden. Misschien is inderdaad eerst een verzorgpony een beter idee.

Als je nog niet zoveel van paarden afweet, zou ik zeker geen eigen paard nemen.... Als je na een jaar al wat meer over paarden weet enzo kan je er misschien over gaan denken (maar bedenk goed dat het heel veel geld kost, veel tijd, (verantwoordelijkheid)). Denk er erg goed over na!

xx