Goed zadel bij rugproblemen van de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Goed zadel bij rugproblemen van de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:55

Hoi Bokkers,
Ik heb een vraag aan jullie, misschien hebben jullie er raad mee..
Ik heb sinds de zomer van 2001 dus regelmatig last van mij rug omdat ik toen met Haflinger en al over de kop ben geslagen, en toen die Haf bovenop mij kreeg. Ik heb snel dat ik door mijn rug ga, of dat het bij de eerste beste verkeerde beweging verkeerd schiet, en dat ik bijna moet janken van de pijn..

Ik rij nu al 8 jaar, en heb sinds een jaar of 5 een Ruitergilde vzh zadel. Dit zadel zat in het begin goed, maar het begint steeds ongemakkelijker te zitten.Van pijn aan mijn kont, tot af en toe rugpijn..Voor die zadelpijn heb ik een seatsaver (gel)..Nu heb ik de laatste tijd steeds vaker last van mijn rug..En ik denk ook dat het een deel versterkt wordt doordat ik bij het rijden gewoon niet lekker/goed zit..Ik heb een tijd op een Barnsby zadel gereden, en bij dat zadel had ik geen klachten eigenlijk..Maar ik zie het niet zo zitten om heel veel geld uit te gaan geven (denk aan €700-€1000) voor een zadel, want ik rij maar 2x per week, en men eigenlijk de rest van de tijd..En ook moet het betaalbaar blijven, want ik zal waarschijnlijk een groot deel zelf moeten betalen..

Nu had ik een vraag, zijn er mensen die ook (regelmatig) rugklachten hebben? En die nu een zadel hebben waarbij ze eigenlijk helemaal geen klachten meer hebben, omdat het echt heel goed zit? Het is wel een dressuurzadel waar ik naar op zoek zou gaan, en het is voor een Haflinger.

Groetjes Amanda,

sandr0

Re: Goed zadel bij rugproblemen van de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:30

ik heb scoliose en reuma en rij met gpg beugels die je rug en gewrichten ontlasten. helpt bij mij goed

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:39

Bedankt voor de tip van die beugels! Lachen. Van de week zadelmaker zowiezo bellen, kijken wat hij zegt. Want het gaat niet alleen om de beugels, maar om het complete zadel wat gewoon niet fijn zit...

Nog meer mensen die tips hebben?

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:57

Ik heb 1 wervel te veel in mijn rug. Die wervel zit vast aan mij bekken waardoor ik me moeilijk kan bewegen in mijn rug.
Bij en na het rijden heb ik vaak pijn gehad.
Nu heb ik een Passier Grand Gilbert. Daarbij heb ik veel minder last van rugklachten.
Alleen is een nieuwe Passier G.G. wel ongeveer €2000,-....of je moet een 2de hands vinden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:02

Ik heb 2 instabiele wervels, deze schieten te pas en te onpas van hun plek.
Ik rij al enige jaren zonder zadel (mede omdat er geen enkel zadel past op mijn paard) en dat gaat veel beter dan het rijden met zadel. Met een zadel wordt ik in een bepaalde houding gedwongen en dan gaat het binnen 5 min. mis.
Op dit moment rij ik met een softsaddle, dat gaat ook heel erg goed maar dat is niet echt een zadel, is meer een hele dikke luxe barebackpad met beugels.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 07:47

@ T@nj@.
Ik rij nu ook zonder zadel, maar heb geen dik dekje of zo'n pad. Maar dat is wel een goede oplossing ja! Zijn die pads duur? Want dat zou natuurlijk ook een oplossing zijn., En op zo'n pad zit je ook redelijk goed. Maar ga toch kijken voor een ander zadel denk ik. Maar deze tip hou ik in gedachten! Thanx

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:29

Laat eens een goede osteopaat of manueel therapeut naar je rug kijken. Grote kans dat die het probleem voor je kan oplossen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:10

@ An_J, Ik ben zowiezo van plan vandaag of maandag nog naar de dokter te gaan. Want zo werkt het gewoon niet. Ik ben 16, en heb geen zin om hierdoor zo beperkt te worden zoals nu..Dus we gaan kijken of er iets aan te doen is Lachen

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:18

ik heb een bolle rug en verkeerde zit houding ik ben daar als kind ook voor in therapie geweest. met paardrijden had ik altijd last van mijn rug, ik reed altijd met vzh zadel. toen kreeg ik verzorgpaard met dressuurzadel en door dat zadel ging ik veel meer rechtop zitten, en had ik veel minder last van mijn rug.toen ik mijn paard kreeg heb ik direct een dressuurzadel gekocht.helpt voor mij heel goed.
miscchien idee. heb zelf ook aan die speciale beugels gedacht, maar ga geen 150 euro betalen voor beugels, tenzij het echt niet meer langer kan.heb al van veel mensen gehoord dat het goed helpt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:20

Ja, dat heb ik dus ook. Als ik met mij huidige zadel rij, ga ik voorover zitten, en dan probeer ik mijn rug te ontlasten, want rechtopzitten gaat dan gewoon niet goed. Maar bij dat dressuurzadel wat ik te leen heb gehad, ging het wel gewoon goed! Daar had ik nergens geen last van. Nu heb ik wel extra rugpijn, want heb te zwaar getild..*slim*..Maar normaal heb ik er ook last van.. Misschien vanavond eens bellen of ik dat zadel weer zou mogen lenen voor een tijdje..Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:41

Ik heb waarschijnlijk ook een vorm van reuma plus dat mijn wervels te ver uit elkaar liggen bij mijn schoudergebied waardoor ik continu een vlammende pijn in mijn schouderbladen heb. Mijn ervaring is dat het niet aan het zadel ligt, maar aan het paard waar ik op rijd. Op mijn paard heb ik weinig pijn, hij zit heerlijk en ik hoef van voor geen continue druk te houden, maar op paarden waarop dat wel moet, gaat mijn rug erg achteruit. Ik heb nu een KN zadel, oud model, en daardoor zit ik ook veel meer rechtop.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:32

Ik had ook problemen met zadels. Door een vergroeiing in mijn rug moet ik niet in een houding gedwongen worden omdat dat onnatuurlijk voor mij is. Ik heb toen een zadel op maat laten maken (Fryso (www.tweespan.com)) Daar mijn probleem uitgelegd. Heb nu een zadel met een breed zitvlak, een platte zit en veelzijdig. Eigenlijk word ik nergens gecorrigeerd. Beetje lastig uit te leggen, maar ik zit er heerlijk op. Het zadel is ligt achterover gekanteld, maar dat was zowiezo een eigenschap van dat zadel. Mijn paard loopt er goed mee, het zadel zorgt voor een goede schoudervrijheid.
groetjes Cindy en Spetter

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:29

Bedankt iedereen voor de tips! Ik zal eens even op die site gaan kijken. Enb mijn moeder wil zowiezo zadelmaker nog even bellen, misschien dat hij ook nog tweedehands zadels heeft liggen.

Thanx again!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:58

Ik heb in mijn Wintec 500, dressuur, ook nauwelijks last meer van mijn rug Lachen Wat ik aan mijn rug heb, weet je ondertussen wel...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:20

Heb met mijn ouders besproken. We gaan morgen paardenshop bellen, en kijken voor goed tweedehands dressuurzadel Lachen.

@ Sjonniej = Zit dat lekker een Wintec? Ik ben zelf toch meer van de leren zadels, omdat ik dat mooier vind, maar zo'n wintec is natuurlijk wel erg licht enz.

Maar we gaan gewoon even kijken, en ons goed laten informeren Lachen

DMED

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:05

Als je er geld voor hebt, ga dan naar Hulsebos (hulsebos-zadels.com) daar maken ze speciale zadels voor mensen met rugproblemen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:25

Bedankt voor de site. Heb al gekeken van de week. Maar ik rij niet zo vaak meer, dus heel veel geld uitgeven..Ik weet het niet..En zowiezo ik moet een deel zelf betalen, en mijn ouders willen wel wat bijbetalen, maar geen honderden en honderden euro's. En ik denk dat je toch al snel in die richting gaat bij Hulsebos...*twijfel*twijfel*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:27

Wees in elk geval al blij dat je haf vlakke gangen heeft Sigaar

Maar succes met de zoektocht naar een goed zadel!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:35

Haha idd, je zou maar paard van 1.80 hebben, waardoor je echt "uit" je zadel geslingerd wordt bij elke stap die je paard zet..
Haflingers zijn cool, zeker die van mij met zn vlakke gangen Cool haha

Maar bedankt, hoop dat ik binnenkort eigenaar kan zijn van een goed zittend zadel Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:38

Haffielover schreef:
Haha idd, je zou maar paard van 1.80 hebben, waardoor je echt "uit" je zadel geslingerd wordt bij elke stap die je paard zet..
Haflingers zijn cool, zeker die van mij met zn vlakke gangen Cool haha

Maar bedankt, hoop dat ik binnenkort eigenaar kan zijn van een goed zittend zadel Lachen

paard van 1.80? hmmz je wilt snowdon ook niet meemaken Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:41

Haha, dat was om maar even een voorbeeld te noemen Knipoog. Idd je hebt ook kleinere paarden waarin je het gevoel hebt dat je uit het zadel gegooid wordt. Tong uitsteken

Maar weer ff ontopic Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:25

Haffielover schreef:
Haha, dat was om maar even een voorbeeld te noemen Knipoog. Idd je hebt ook kleinere paarden waarin je het gevoel hebt dat je uit het zadel gegooid wordt. Tong uitsteken

Maar weer ff ontopic Knipoog

Ik heb regelmatig mensen met dergelijke problemen. Heel vaaak is door een scheve rug het zadel ook niet meet gelijk aan beide zijden. Heb al veel mensen weer met plezier en pijnloos aan het rijden door een aanpassing in veelal de vulling. In sommige gevallen kan alleen een ander zadel helpen...
Laat er eens een vakman naar kijken. Niet allen naar je zadel maar ook naar de bespiering van je paard en naar de ruiter of amazone. Een goede zadelmaker kan veel voor je betekenen waarschijnlijk.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:05

We hebben ook een zeer goede zadelmaker. Deze man zit heel dichtbij de ruitershop waar we gaan kijken van de week. Is maar 5min rijden, Dus als ik een keuze heb gemaakt qua zadel, kan ik de zadelmaker het nog even laten controleren, of het zadel echt geschikt is Lachen. En natuurlijk of het zowiezo een goed zadel is!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:18

Haffielover schreef:

@ Sjonniej = Zit dat lekker een Wintec? Ik ben zelf toch meer van de leren zadels, omdat ik dat mooier vind, maar zo'n wintec is natuurlijk wel erg licht enz.

Met een 'gewone' rijbroek niet, maar als je een leren zitvlak aan je rijbroek hebt zit het super. Dan merk je er weinig van, vind ik. Het is lekker licht en aangezien ik mijn zadel boven mijn schouders op moet hangen is dat wel errug fijn.
Voordeel is dat ze ook niet zo duur zijn, ik rij natuurlijk alleen maar wat recreatief ohz. Als ik wedstrijden ga starten willen me ouders een Ainsley kopen, dus dan ga ik van de zomer maar op de jonge pony zitten, kijken of dat wat wordt Knipoog