ehhmm.. strijklappen>> hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

ehhmm.. strijklappen>> hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:25

Hoe strak moeten de strijklappen zitten, zo strak als kan? Lijkt me namelijk een beetje pijnlijk voor me paard, maar als je ze losjes doet en het paard strijkt mnet zijn benen langs mekaar heen, dan verschuiven ze.. dus hoe kan ik dat het beste doen?

willeke_x

Re: ehhmm.. strijklappen>> hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:30

je kan ze best omdoen iets hoger dan de plaats waar ze moeten zitten en schuif ze dan naar beneden. wrijf er eens over. Als ze niet verschuiven zitten ze goed.
Ik doe die van mij eigenlijk tot de plakker achtertegen zit en dan de buitenste plakker doe'k iets losser.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:53

mij werd in de ruitersportzaak verteld dat ik ze gewoon zo strak mogelijk moest aantrekken, een normaal mens zou niet genoeg kracht hebben om ze echt te strak aan te trekken.
Als je gewoon de goede maat hebt en je trekt ze gewoon goed aan horen ze ook niet te schuiven, misschien dat je ze een maatje te groot hebt?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:04

Niet aan trekken, gewoon dichtplakken. Als je ze op de juiste plek aandoet gaan ze niet schuiven. Die tip van iets hoger omdoen, losjes vast maken (zonder te trekken en ze dan omlaag op hun plaats schuiven) is een goede, zo doe ik het ook altijd.
Je kunt ze zeker wel makkelijk te strak doen! Dan krijgen ze drukplekken en daarvoor in de plaats komen witte haren. Die herken je echt heel makkelijk bij paarden en pony's, hebben ze een recht wit streepje (of 2) op hun benen.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:10

Je moet met een beetje moeite en schuiven er één vinger tussen krijgen. Dit mag best moeilijk gaan maar het moet uiteindelijk wel lukken, anders heb je ze te strak en dan kun je drukplekken krijgen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:29

Bij mij oude stage adres, mocht ik ze niet eerst hoger en en dan naar beneden glijden om je ze dan juist vaak strakker dan nodig trekt (ik zeg niet TE strak). Als je ze gewoon op de plek aan doet, en gewoon goed stevig zet, moeten ze ook goed blijven.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:35

IcePrincess schreef:
mij werd in de ruitersportzaak verteld dat ik ze gewoon zo strak mogelijk moest aantrekken, een normaal mens zou niet genoeg kracht hebben om ze echt te strak aan te trekken.
Als je gewoon de goede maat hebt en je trekt ze gewoon goed aan horen ze ook niet te schuiven, misschien dat je ze een maatje te groot hebt?

nee ik had ze niet strak genoeg gedaan... ik heb er zonet mee gereden, en deed ze toen iets strakker en dan blijven ze heel mooi zitten!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:36

maar wanneer zitten ze precies op de goede plek?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:39

ik doe altijd ze iets boven de kogel, halverwege t been en plak ze dan gewoon dicht, trek ze iets aan maar niet te veel en dan schuiven ze niet, ze moeten zo zitten dat de kogel beschermt is.
als je ze iets hoger doet en dan naar beneden schuift zitten ze vaak op de goede plek!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:23

Ik maak ze altijd halverwege het been vast en schuif ze dan naar beneden. Ze schuiven dan niet weg ofzo, ze zijn ook gevormt naar het been. Het is niet precies rond.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 19:50

als je ze per ongeluk te hoog doet, is dat dan schadelijk voor het paard?

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:53

Banja schreef:
als je ze per ongeluk te hoog doet, is dat dan schadelijk voor het paard?

neeh, volgens mij niet echt. Of je moet ze wel heel hoog doen Clown . Maar dan verliezen ze natuurlijk wel hun functie. Want als ze te hoog zitten kunnen ze de kogel van je paard niet goed genoeg beschermen tegen het strijken. Maar het kan eigenlijk niet heel fout gaan. Gewoon goed naar de vorm van de strijklappen kijken, dan zie je vanzelf waar ze moeten Knipoog.