bandages of kappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panic

bandages of kappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:03

Kan iemand mij vertellen wat beter is voor de bescherming, want ik heb nu zoveel verschillende dingen gehoord dat ik er niet meer uitkomt!

Jow

Re: bandages of kappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:05

panic schreef:
Kan iemand mij vertellen wat beter is voor de bescherming, want ik heb nu zoveel verschillende dingen gehoord dat ik er niet meer uitkomt!

hoi,

volgens onze dierenarts kun je beter niet met bandages rijden, omdat die vaak de pezen teveel ondersteunen zodat ze slapper worden.
Zelf rijd ik altijd met peeskappen, omdat we jonge paarden hebben en die nog al eens raar kunnen doen, dus ter voorkoming van wondjes e.d.

gr jolanda

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:05

Als je even zoekt, dan is er een uitgebreid topic... zal het ff voor je zoeken Knipoog

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:07

ik denk kappen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:09

kappen Haha! Haha! Haha!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:12

Ik rijd alleen met bandages, maar kappen is toch het beste..
Ik rijd alleen maar af en toe met bandages eigenlijk, als ik zo'n tut-bui ben Tong uitsteken
Heb dan ook heel veel verschillende kleuren Tong uitsteken..ik rijd meestal alleen met bandages als ik(denk) dat ik foto's ga maken ofzo Tong uitsteken

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:17

ligt eraan, wat doe je met je paard?

Als je zwaar dressuur rijd dan kunnen de benen wel wat ondersteuning gebruiken... dus dan zijn bandages een uitkomt.
Er zijn verschillende soorten "verharde" beenbeschermings soorten.
Strijkkappen, peesbeschermers, pijpenkousen en ga zo maar verder...
Pas je bescherming aan aan wat je activiteiten zijn.
Persoonlijk ben ik voor de 3 in 1 bescherming. Ondersteund en beschermt. Maar als jij gewoon rustig buitenritjes rijd dan heb je dat ook niet nodig.
Over het algemeen als jou paard netjes recht loopt met alle vier de benen en niet gek doet. Gezond is en niet aantikt ( bij ruime passen) dan zou ik persoonlijk niet eens bescherming aandoen. Mijn tinker loopt zonder en zo deden mijn andere paarden( bwp, kwpn). Behalve de jonge halve zolen, die kregen voor de zekerheid een 3 in 1 aan...

Moest je nou per-c iets willen aandoen dan is waarschijnlijk een peesbeschermer het makkelijkste ( en betaalbaarste)...

maar idd, bandages niet te strak aangespannen kunnen er gewoon lief uit zien voor de outfit... maar dan hebben ze geen enkele functie...

Bandages moeten ook correct worden rond gedaan om te werken. Bij een verkeerde manier van gebruik kunnen ze zelfs meer schade aanbrengen dan goed doen...

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:27

Die van mij is ook erg jong en onhandig(en druk), daarom wilde ik graag weten wat nu goed is. Maar als ik het goed begrijp zijn bandages leuk voor de sier, maar niet beter dan peeskappen en strijklappen. Tenzij je echt dressuur rijd. Maar zover ben ik nog niet. Bedankt voor de info allemaal!

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:30

[quote="LecyTinker"]ligt eraan, wat doe je met je paard?

.
Persoonlijk ben ik voor de 3 in 1 bescherming. Ondersteund en beschermt.

Wat word hiermee bedoeld, als ik vragen mag.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:40

Mij is anders altijd verteld dat bandages geenszins steun bieden, maar enkel beschermen tegen klappen van buitenaf.
Ik wissel af: bandages en peesbeschermers met strijklappen. Al ga ik me binnenkort die 3-in-1 aanschaffen. Lijkt me wel handig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:46

bandages zijn voor meer goed dan alleen dressuur, maar wordt het meeste in die tak gebruikt...

3 in 1 ... zo heten die dingen... zijn strijkkappen, peesbeschermers en bandages ( en nog een groot deel ) ineen...
Eigenlijk wordt dat spul veel gebruikt in westernsport. Je kan ze namelijk met of zonder vaste springschoenen kopen...

" class="postlink">http://Afbeelding

Afbeelding

hoop dat de foto´s werkte...

bandages goed gebruikt bieden zeer zeker steun... ligt eraan hoe je ze aanlegt... als je ze zoals een 3 in 1 aanlegt dan bieden ze extra veel steun...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:48

ik heb zelf ook 3 in 1 liggen, vind ze geweldig... maar gebruik ze alleen indien nodig... Zodra een paard gewent gaat raken aan beenbescherming wordt het vaak moeilijk zonder tegaan werken...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:33

Een bandage kan iets steun bieden, en dan ligt het eraan HOE je hem aanbrengt (traditionele Vtje). Een bandages beidt verder minimale berscherming en steun. Daarom gebruiken dressuurruiters bandages omdat ze dus eigenlijk geen steun willen (aangezine ze niet met bescherming de proeven mogen rijden he) en het paard gewoon zonder moet kunnen. Een peesbeschermer biedt veel meer steun, en bescherming. Een 3 in 1 beschermer biedt ook steun en een redelijke bescherming.

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:19

Het is eigenlijk ook echt de bescherming die ik zoek, en ik doe het nu met peeskappen en strijklappen. Dus in principe is het het beste om het daarbij te houden, of niet? Die 3 in 1 zien er zeker goed uit trouwens. Vind het wel moeilijk hoor, want eerst zat ik met het probleem, bandages of kappen.

En nu ik die 3 in 1 beschermers zie, zit ik weer met het probleem, wat is nu beter, 3 in 1 of kappen. pff ik vind het heel moeilijk.

Want ik wil niet dat hij teveel steun zoekt, maar hij moet iets om zijn benen want hij is zo wild en lomp, waardoor hij al aardig keer wat aan zijn benen heeft gehad. En ik wil niet dat hij een peesklap krijgt of wat dan ook.

Heel moeilijk!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:03

je kan best rijden met bescherming, maar zet hem niet in de weide met bescherming.
Van een uurtje met bescherming rijden die ook indersteund gaat je paard echt niet dood... Maar overal en nergens ondersteunende bescherming is niet goed. 3 in 1 geeft goede bescherming tegen alles. Aantikken langs achter en de zijkant. het gaat onder de kogel door, maar je kan de onderste aansluiting net zo hoog en laag doen als je wil en dus zelf bepalen hoeveel ondersteuning je geeft...

Als hij wild aan het springen en dom doen is zou ik persoonlijk voor de 3 in 1 gaan aangezien deze echt het hele gebied rond de pees beschermt. Maar ruiters deden het ook prima voordat de 3 in 1 bestond en toen waren peesbeschermers toch wel het optimale voor jonge paarden geloof ik...

Denk dat je met je strijkjlappen netzover komt. Nu hij nog jong ios kan je hem aan veel laten wennen. En hoewel aantikken van de benen niet echt leuk is, zal je het toch altijd wel een keer tegenkomen. Dus wees niet overbezorgt. Wat je kies, je hebt zo wie zo al meer bescherming dan niets en er worden genoeg dwaze paarden zonder bescherming ingereden die het er allemaal zonder kleerscheuren vanaf brengen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:57

Hermesdeux schreef:
Als je even zoekt, dan is er een uitgebreid topic... zal het ff voor je zoeken Knipoog

3 dagen later komt ze aan met het topic Bloos :

viewtopic.php?f=13&t=358365&hilit=

Ik ga voor kappen, maar dat staat er allemaal wel in... verder zijn de meeste aangewezen gewaren bewezen op bandages en op kappen maar enkele...(waarvan ik er geeneen weet!), gemakszucht en bescherming is beter...dus dat zijn al 3 punten waarom ik kappen gebruik...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:48

ik gebruik zelf het liefst geen bescherming.....
mijn bijrijdster mag het van mij ook niet meer.... ze ging bandageren voor een buitenrit maar schijnbaar had ze het neit goed gedaan en de bandages zakte af.... toen moest ze ze op nieuw om doen en kreeg een trap... mijn haffie kan niet goed stil staan buiten!!
op zo'n manier is het gevaarlijk!!

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 15:10

Bedankt voor de tips allemaal.
Hermesdeux bedankt voor de topic.
Ik hou het maar gewoon bij de kappen, want dat gaat goed.
Ik ben in ieder geval en stuk wijzer geworden.
Bedankt allemaal _/-o_ ,