Sinds december rijd een vriendinnetje van mij op de pony van een andere vriendin van mij. Omdat de eigenaresse van de pony weinig in Nederland is ivm skiën en wedstrijden enzo zorgt dat meisje op woensdag voor die pony. In het begin heb ik haar de standaard dingen geleerd mbt verzorgen, zoals vastzetten met paardenknoop, voeten uitkrabben, borstelen enz. Daarna heb ik haar geleerd hoe ze moet opzadelen en peesjes aan moet trekken. Ging hardstikke goed allemaal, in de tussentijd stapte ze 20 min aan de hand in de binnenbak aan een hoofdstelletje. Eind december heb ik haar voor het eerst op laten stijgen en een stukje gestapt. Daarna heb ik iedere week met haar "gereden'' (stappen en 3 passen draf ofzo). in het begin met een kleine afstand aan de longe, later gewoon op de cirkel aan de longe. In januari kreeg de pony wildernissen en ging ze bokken steeds. Mijn zusje erop --> viel er buiten af. pony rent niet weg ofzo, maar bokt gewoon met hoofd tussen de voorbenen en staat dan stil. Een ander vriendinnetje erop en die viel er ook af. Ik heb het meisje toen een tijdje aan de hand laten stappen ipv erop zitten. Begin februari werd de pony weer normaal en heb ik het meisje er weer opgezet. Nu wilde ze graag los stappen, dus ik de longe eraf en ik in het midden gaan staan. Draaid die pony om met een hele scherpe bocht en gaat opeens bokken, valt het meisje erag. Gelukkig had ze niks, alleen wat vies. Ze is er weer opgegaan en durfde nog wel een stuk te stappen en heeft ook nog gedraafd. Nu vraag ik me af of ik nou verantwoordelijk ben als er iets gebeurd met dat meisje, ze heeft wel een paardrijoutfit aan en uiteraard een goedgekeurde cap op (moet van mij, ook al wil ze dat niet) aangezien ik een beetje op haar let. Er staat niks op papier en het meisje heeft nog geen paardijles (geldprobleem). Ben ik verantwoordelijk voor evt ongelukken of niet?