Ben ik ergens verantwoordelijk voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Ben ik ergens verantwoordelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:56

Sinds december rijd een vriendinnetje van mij op de pony van een andere vriendin van mij. Omdat de eigenaresse van de pony weinig in Nederland is ivm skiën en wedstrijden enzo zorgt dat meisje op woensdag voor die pony. In het begin heb ik haar de standaard dingen geleerd mbt verzorgen, zoals vastzetten met paardenknoop, voeten uitkrabben, borstelen enz. Daarna heb ik haar geleerd hoe ze moet opzadelen en peesjes aan moet trekken. Ging hardstikke goed allemaal, in de tussentijd stapte ze 20 min aan de hand in de binnenbak aan een hoofdstelletje. Eind december heb ik haar voor het eerst op laten stijgen en een stukje gestapt. Daarna heb ik iedere week met haar "gereden'' (stappen en 3 passen draf ofzo). in het begin met een kleine afstand aan de longe, later gewoon op de cirkel aan de longe. In januari kreeg de pony wildernissen en ging ze bokken steeds. Mijn zusje erop --> viel er buiten af. pony rent niet weg ofzo, maar bokt gewoon met hoofd tussen de voorbenen en staat dan stil. Een ander vriendinnetje erop en die viel er ook af. Ik heb het meisje toen een tijdje aan de hand laten stappen ipv erop zitten. Begin februari werd de pony weer normaal en heb ik het meisje er weer opgezet. Nu wilde ze graag los stappen, dus ik de longe eraf en ik in het midden gaan staan. Draaid die pony om met een hele scherpe bocht en gaat opeens bokken, valt het meisje erag. Gelukkig had ze niks, alleen wat vies. Ze is er weer opgegaan en durfde nog wel een stuk te stappen en heeft ook nog gedraafd. Nu vraag ik me af of ik nou verantwoordelijk ben als er iets gebeurd met dat meisje, ze heeft wel een paardrijoutfit aan en uiteraard een goedgekeurde cap op (moet van mij, ook al wil ze dat niet) aangezien ik een beetje op haar let. Er staat niks op papier en het meisje heeft nog geen paardijles (geldprobleem). Ben ik verantwoordelijk voor evt ongelukken of niet?

Caesar

Re: Ben ik ergens verantwoordelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:59

Ze kan je inderdaad aansprakelijk stellen. Ze gaat er wel op rijden met het oog op eigen risico, maar omdat jij je paard beschikbaar stelt, ben jij aansprakelijk. Zou dat meisje het paard slaan met de zweep en als gevolg daarvan eraf vallen, dan is ze zelf aansprakelijk, want zij sloeg het paard... zo krom kan het zijn Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:05

De eigenaar van het paard is aansprakelijk, maar omdat jij instructie stond te geven, kan de aansprakelijkheid mogelijk richting jou verschoven worden volgens mij. Aan de andere kant krijg jij niet betaald om instructie te geven, dus je kunt deze aansprakelijkheid afwijzen.
Eindverantwoordelijke lijkt mij de eigenaar van het paard.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:13

Het ligt helemaal aan de situatie, als jezelf onder de 18 bent zijn je ouders wettelijk aansprakelijk.
Weet de eigenaresse dat jij iemand anders op haar paardje laat rijden?
Is dit niet het geval dan ben jij of je ouders aansprakelijk.
Als het meisje wat van jou op het paardje mag rijden onder de 18 is zijn haar ouders verantwoordelijk en moeten zij ook op de hoogte zijn dat hun dochter op het paardje rijdt.
Als zij hiervan op de hoogte zijn, zijn zij zelf verantwoordelijk voor hun dochter, dus bij een val met verwondingen zijn zij zelf aansprakelijk, omdat ze toestemming geven dat hun dochter op het paardje rijdt.

Een ander probleem is er als het paardje wat overkomt met jouw vriendin.
Wie is dan aansprakelijk?
Dit is iets wat je wel goed moet bespreken, vooral voor jouzelf.
Als zoiets gebeurd kan dit een hele vervelende situatie worden.
Dus als de eigenaresse er weer een keer is zou ik dit zeker even een keer ter sprake brengen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:18

Ik ben 16 jaar, het meisje wat erop rijd ook 16 en de eigenaresse 18. De eigenaresse weet dat het meisje op de pony rijd en dat is ok buiten mij om gegaan. sinds zij zo vaak weg is, hou ik een oogje in het zeil.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:56

Zulke zaken zijn altijd heel gecompliceerd. Meestal wordt de eigenaar van het paard aansprakelijk gesteld, maar weer niet als de ruiter/amazone bijvoorbeeld had kunnen weten dat het paard onbetrouwbaar is. En in het geval van instructie, tja, dan ligt het er ook maar weer net aan waardoor zij is gevallen. Door een oefening die ze moest doen maar feitelijk nog niet kan? Door het paard dat ineens iets raars doet....?

Meestal komt het erop neer dat ze gedeelde aansprakelijkheid toekennen. Een deel dus voor de ruiter zelf, een deel voor (de verzekering van) de eigenaar en soms dus ook voor (de verzekering van) de instucteur.

Een simpel ja-nee antwoord is dus helaas niet te geven.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:11

Als ze er geen geld voor krijgt, is ze ook geen instructeur toch ? Dan is het gewoon 'helpen' lijkt mij ...