ruinen ja/nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dravermoos

ruinen ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:31

hallo allen maal.
Ik heb een henkst veulen (Zero) gekocht. hij gaat in mei op de wei met een paar anderen veulens.
moet ik hem daar na ruinen wat denken jully... Ach gut
hij is nog braaf maar woord wel heel erg groot.
Hij wil ook nog wel is happen. Een hoop mensen zeggen dat ik hem moet laaten ruinen. Als hij weer terug kompt van de wei hij is nu 10 maanden...
hebben jully een iedee Bloos

Haha! gr alexje en moosje Haha!

Annetje

Re: ruinen ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:43

Als je het paardje nu al niet aankunt, (happen is niet normaal hoor Knipoog ) dan zal ik hem zeker ruinen. Een hengst probeert je veel meer uit dan een ruin. Hengsten hebben ook nog wel eens de neiging om, wanneer de dominantieverhoudingen niet goed liggen, je te bespringen en dat lijkt me niet zo fijn.
Wat ben je van plan om met het paard te doen? Want dat speelt natuurlijk ook een rol in je keuze.

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:13

Als hij lastig is zou ik hem ook nu laten ruinen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is als hij tussen hengstveulens komt te staan in een kudde, hij daar helemaal onderaan de ladder komt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:03

Wat bedoel je met happen? Gewoon een keer naar je jas happen of echt proberen gericht en hard te bijten?
Als ie gewoon een keer hapt, niet gemeen bedoelt, en hij heeft verder geen hengstenkuren en is gewoon braaf (elk veulen is weleens te enthousiast en maakt een keer rare sprongen, maar je weet wat ik bedoel) zou ik hem laten ruinen als hij terug komt.
Maar als hij echt vervelend is zou ik het daarvoor doen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:35

iig het gedrag corrigeren! happen mag niet als ze hengst zijn, en ook nieta ls ze ruin zijn. Kijk het even aan als hij terug is vanhet land.. een paar maandjes en als je hem echt niet aankan alsnog laten ruinen!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:35

nog niet ruinen. In de kudde krijgen ze een deel opvoeding, heb je toch geen last van hem en kan ie mooi een beetje doorgroeien.

Als je ermee aan de slag gaat zou ik hem wel laten ruinen, want het heeft geen nut om een paard dat niet is goedgekeurd hengst te laten. Is alleenmaar onhandig...

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:12

[quote="schoentje"]nog niet ruinen. In de kudde krijgen ze een deel opvoeding, heb je toch geen last van hem en kan ie mooi een beetje doorgroeien.

Daar sluit ik me 100% bij aan.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:20

panic schreef:
schoentje schreef:
nog niet ruinen. In de kudde krijgen ze een deel opvoeding, heb je toch geen last van hem en kan ie mooi een beetje doorgroeien.

Daar sluit ik me 100% bij aan.

Ik ook!

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:30

panic schreef:
schoentje schreef:

Ik ook! Haha!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:52

Ik zou hem zeker ook nog niet ruinen, laat hem nog maar lekker mannetje zijn en genieten met zijn vriendjes.. Daar leert hij zich vanzelf netjes gedragen... En dat beetje happen.. gewoon niet goedkeuren en dan komt het wel goed..

Genoeg merrie veulens happen ook, wat zouden we dan bij hen moeten doen?!?

Het komt allemaal wel goed hoor, laat hem lekker de opfok in gaan en met zijn vriendjes spelen..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:05

schoentje schreef:

Als je ermee aan de slag gaat zou ik hem wel laten ruinen, want het heeft geen nut om een paard dat niet is goedgekeurd hengst te laten. Is alleenmaar onhandig...

100% mee eens, helemaal niets aan toe te voegen !!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:16

Gewoon met ongeveer 1 jaar laten ruinen, en daarna gewoon in een opfokgroep gooien. Waarom zou een jonge ruin van 1 jaar niet door soortgenoten opgevoed worden, en als-ie nog hengst is wel?
Overigens is de beste opvoedmethode een paar jonge paarden in een groep met oudere (liefst ook nog drachtige) merries gooien. Oudere merries voeden een jong paard nog altijd stukken beter op dan leeftijdsgenoten. Helaas kan dat niet altijd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:19

Ibbel schreef:
Gewoon met ongeveer 1 jaar laten ruinen, en daarna gewoon in een opfokgroep gooien. Waarom zou een jonge ruin van 1 jaar niet door soortgenoten opgevoed worden, en als-ie nog hengst is wel?
Overigens is de beste opvoedmethode een paar jonge paarden in een groep met oudere (liefst ook nog drachtige) merries gooien. Oudere merries voeden een jong paard nog altijd stukken beter op dan leeftijdsgenoten. Helaas kan dat niet altijd.

Als je later castreerd, dan kan het paard mooier doorgroeien. Ik zie het probleem niet om hem hengst te houden als ie toch maar in de kudde staat en je er verder niks mee doet.
De problemen beginnen pas als je ermee aan de slag gaat, als dat na de zomer al is, dan castreren dus. Als ie dan nog een seizoen op de wei gaat of in een loopstal gaat, dan zou ik hem hengst laten.