WEI- vraagje: dominante/ trappende paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

WEI- vraagje: dominante/ trappende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:11

Hallo!

Ik heb een 'wei' vraagje: mijn merrie staat met 5 anderen in een grote wei.
Nu is er het volgende: mijn merrie is nogal dominant. Hierdoor hebben we al verschillende keren de DA moeten bellen Knipoog .
Nu is ze twee weken geleden getrapt door een ander (ook een dominant type, staat er sinds een maandje bij in) en heeft mijn paard haar been weer onder de wonden zitten.
En nu? Ze staan inmiddels alweer twee weken bij dat andere dominante paard in en het gaat goed.
Maar moet ik nu vragen of dat andere paard er niet uit kan? Of zal het eenmalig zijn geweest en moet ik het zo laten..?

Huisvrouw

Re: WEI- vraagje: dominante/ trappende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:28

Ja....dat is een lastige vraag. Het kan zijn dat het eenmalig trappen was ter kennismaking en om uit te zoeken wie er nu de baas is. Als je merkt dat het vaker voorkomt zou ik er toch draadjes tussen spannen want elke keer die dierenarts is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:33

grote kans dat ze elkaar aan het uitdagen zijn, en vechten over wie er de baas zou worden. Ik zal ze gewoon nog een poosje bij elkaar in de wei laten en ze héél goed in de gaten houden, als het niet beter word kan je ze alsnog apart zetten, maar die beslissing moet je dan wel nemen voordat ze mekaar ontzettend zeer doen! Dit is natuurlijk een beetje onzinnig want dat begrijp je zelf ook wel, maar als je ze goed in de gaten houd, en je bent er op tijd bij áls er iets gebeurd, dan zal ik het gewoon proberen. Dit gedrag gaat namelijk meestal wel over, dit deden mijn pony en paard ook, en nu kunnen ze niet zonder elkaar meer!

succes!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:59

hebben wij ook gehad. Gewoon laten staan na een paar weken gaat het prima en blijft degene die niet de baas is uit de buurt van de baas. Nu is het bij ons zelfs zo dat die twee hartstikke goed met elkaar kunnen! Het gaat er ff hard aantoe maar daarna heb je ook wat. Een paard is een kuddedier dus apartzetten tja.. ik hou daar niet van..

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:52

Banja schreef:
grote kans dat ze elkaar aan het uitdagen zijn, en vechten over wie er de baas zou worden. Ik zal ze gewoon nog een poosje bij elkaar in de wei laten en ze héél goed in de gaten houden, als het niet beter word kan je ze alsnog apart zetten, maar die beslissing moet je dan wel nemen voordat ze mekaar ontzettend zeer doen! Dit is natuurlijk een beetje onzinnig want dat begrijp je zelf ook wel, maar als je ze goed in de gaten houd, en je bent er op tijd bij áls er iets gebeurd, dan zal ik het gewoon proberen. Dit gedrag gaat namelijk meestal wel over, dit deden mijn pony en paard ook, en nu kunnen ze niet zonder elkaar meer!

succes!

oh ja wat ik ook nog even wou zeggen:
we hebben nou ongeveer een half jaar een fries, en toen ik voor het eerst met een vriendin een buitenrit ging maken heb ik haar nog nooit zo hard zien trappen naar het paard van mijn vriendin, de 2e keer ging het al beter, en gisteren reden we samen, en ze wouden niet zonder elkaar verder.. dus sommige paarden moeten gewoon aan elkaar wennen..

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:58

Ik denk er hetzelfde over. Gewoon lekker samen laten staan maar wel in de gaten houden. Volgens mij zijn er maar weinig paarden die elkaar echt expres verwonden, als ze er al zijn. Maar rangorde moet er wel zijn en die moet even bepaald worden Knipoog .