bezweet op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

bezweet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:51

ik rij nu een belgisch trekpaar bij.
nu, na 20 minuutjes rijden
(10 minuutjes instappen naar e piste toe, en 10 minuutjes stap-draf)
begint ze al onwijs te zweten.
nu, na een halfuur-3 kwart,wordt dat niet veel beter.
waardoor dit komt, ik wijt het aan een slechte conditie in combinatie met dikke wintervacht en een goede 50 kilo overtollig gewicht Haha!
maargoed, de laatste paar jaar stond ze op de wei, dag en nacht.
als ze een eind in de stal opgesloten wordt raakt ze ongeveer in paniek, behalve als ze hooi krijgt.
nu is het voor mij niet praktisch om ze dan op stal te zetten, daar dan te wachten tot ze droog is en dan weer los te laten.
nu ga ik wel een zweetdeken (in aanbieding) kopen bij de lidl,voor volgende winter, maar is dat eigenliojk echt nodig (nooit een deken opgehad)
en kan het kwaad om ze bezweet op de wei te gooien?
kan ik ze al beginnen afsponzen nu?
en met bezweet, is ze bezweet,geloof me vrij, het zweet loopt in straaltjes naar beneden.

Le0nie

Re: bezweet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:58

Ik zou m'nm pony nooit alleen durven laten als hij ZO erg zweet, ik weet niet of dat aan mij ligt, maar ik zou hem eerst beetje (droog)stappen voor hoever je hem droog krijgt dan Vingers aflikken en dan op stal zetten tot het niet zo erg is, ik heb altijd een gevoel dat er dat wat kan gebeuren ofzo? Sorry, maarja, das mijn instinkt Cool

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:04

van de piste naar het huis is het zoewiezo nog 10 minuutjes stappen, met ondertussen nog een hapje gras hier en daar zijn we een kwartier onderweg
eenmaal thuis bind ik haar nog vast, krijgt ze haar voer, en dan gaan ze op de wei, ik verdeel het voordroog dan, dus ze staan wel nog een deel op stal te eten, maar niet constant.
ik vraag me gewoon af of het echt nodig is dat ze opgesloten zijn in de stal, omdat ik niet weet hoe ze gaar reageren als ze langere tijd opgesloten zit.(nu geraakt ze wat in paniek als je de deur wil sluiten, en om er nu een uur bij te zitten...)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:05

Feitelijk zou een paard er geen last van moeten hebben.
In de vrije natuur moeten ze ook wel eens tot in het zweet lopen om zich van een prooi te ontdoen. En daarna staan ze ook gewoon buiten weer op te drogen.

M'n eigen arab gaat ook gewoon na gedane arbeid de wei in, zonder deken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:07

vermindert het zweten eigenlijk naarmate ze meer conditie krijgen?
ik hoor hier vaak dat dat geen meter is of ze al moe zijn of niet.
maar geloof me, het is niet handig om na 10 minuten te rijden op een kletsat paard te zitten, en voor het paard is het ook niet echt prettig denk ik. Clown

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:11

Conditie bepaalt voor een deel de mate waarin ze zweten.
Zweten heeft te maken met de drang om het lichaam te koelen.

Verder heeft het ook voor deel te maken met de natuurlijke aanleg van een paard. Net als bij mensen zweet de ene eerder dan de ander.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:46

die van mij zweet op het moment ook behoorlijk,
ik wrijf het meeste droog met wat stro en laat hem daarna in zand rollen, door het zand drogen ze veel sneller op.
laat hem daarna gewoon buiten staan, kan prima.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:49

Ik stap altijd een hele poos droog, en daarna krijgt ze een zweetdeken met halsstuk op. Dan gaan we nog een poos stappen en wat grazen tot ze droog is. Dan krijgt ze haar andere jas op en mag ze weer het land in. Als het echt warm is / geen wind, mag ze weleens met zweetdeken de wei in. Het is nl niet meer zo dat ze ontzettend hard zweet (owv dat ze niet meer echt werkt).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:53

Ja, dat even rollen lijkt me een erg goede tip! Pling
Je paard is dan aan de buitenkant meteen helemaal droog, en bovendien ze het nog heerlijk ook.
Maar waarom laat je je paard dan niet gewoon met een zweetdeken op de wei?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:55

Kan na mijn idee geen kwaad hoor.
Mijn tinker gaat na zijn werk ook zo de wei in, en die is echt nog nooit ziek geweest.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:16

Zorg dat je paard niet meer warm is, dat ze dus niet meer dampt. Dan zijn de haren op de huid droog, alleen aan de buitenkant zijn ze nog nat. De vacht van een paard werkt precies hetzelfde als een zweetdeken, ze transporteren het vocht naar de buitenkant en houden de onderkant droog.
Haal de zweetdeken er wel af als hij niet meer warm is/droog is, anders gaat het water op de bovenkant weer in de zweetdeken trekken als het niet genoeg verdampt waardoor ie nat word.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:18

Ik denk dat het gewoon aan zijn conditie ligt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 08:53

ze wil nooit rollen.
of toch niet in de piste, op de wei heb ik haar nog nooit zien rollen of liggen.
momenteel heb ik nog geen zweetdeken, volgende week normaal wel
maar het is dan nog de kwestie of die gaat passen...
ze staat met 2 2-jarigen op de wei, en ik weet niet of het een goed gedacht is om ze op de wei te zetten met deken, als ze ergens blijft achter hangen, of toch gaat rollen...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:09

Ik heb met mijn IJslander hetzelfde probleem.
Hij heeft wel een goede conditie, maar door zijn dikke vacht zweet hij snel en ook erg veel. 9loopt ook in straaltjes langs zijn benen naar beneden).
Hij staat ook 24 uur per dag buiten, heb ook geen beschikking over een stal.
Maar ik zorg er zelf voor dat hij dus niet meer warm aanvoelt en dan zet ik hem lekker terug in de wei. Het eerste wat hij doet is lekker rollen. En dan is hij alweer een stuk droger.
Ik heb het altijd zo gedaan, gewoon laten lopen, en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:27

bedankt voor alle antwoorden!
ik ga volgende week zowiezo achter een zweetdeken, voor volgende winter, nu begint het al warmer te worden, dus ik denk dat het nu geen problemen meer zal opleveren.
bedankt!

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:32

Gewoon leker bezweet op de wei zetten...zonder zweetdeken!
Die heeft ie helemaal niet nodig.. Knipoog
De vacht van een (ongeschoren en altijd zonder deken) paard, werkt precies hetzelfde als die van een zweetdeken..
De haren van een paard zijn zo gemaakt, dat de druppeltjes op de vacht gaan liggen..als je paard zo gezweet heeft, moet je maar eens naar zijn huid kijken..kurkdroog.. Haha!
Wil je hier meer over lezen?
Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl
Veel succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 19:32

bedankt Lachen
kan het ook geen kwaad in de winter?
met veel wind en regen en sneeuw en weet ik veel wat?
lijkt me dat een natte vacht vlgger koud wordt
en bv bij temperaturen onde rhet vriespnt mss wel bevriest?

myhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:43

heyik heb een haflinger.
en zij zweet na het rijden ook heel erg. Huilen
ik weet ook niet wat ik moet doen. Ach gut
en in de stal is die van mij ook heel wild dan wil ze eruit en dan drukt ze de hele want er bijna uit Vingers aflikken
en met hooi is ze wel stil Slapen
maar ik heb gwoon een zweetdeken gekocht en die doe ik bij haar op en laat haar even hooi eten en ik ga dan vast eten voor haar klaar maken en daarna even haar manen en dan word ze al heel iets droger Knipoog
maar heeft ook niet zoveel nut Verdrietig
maar ik zet haar gwoon nat op de wei dat kan geen kwaad omdat paarden in het wild zichzelf nat rennen en dan blijven ze ook wel stil staan Pling