Na een val er gelijk weer op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Na een val er gelijk weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:12

Ik hoor altijd : als je van je paard bent gevallen moet je er gelijk weer op gaan. Vooral bij kinderen word dat vaak gezegd. Ik heb eens naar een manegehouder staan kijken die zn 5 jarig dochtertje les gaf. Het kind kon niet met haar benen onder het zadel uit, en kon dus niet goed eendrijven, het paard ging elke keer stilstaan. uiteindelijk rende die man met zn longeerzweep achter t paard aan.. die rende de hoek in, en die man gaf hem een knal. toenbokte t paard dat meisje eraf, tegen de wand aan, en rende de bak uit. met gebroken teugels etc. nou, nieuwe teugels, kind er weer op want anders werd ze bang. later sprak ik de vrouw van die man, en vroeg of ze niet al bang was. weet je wat ze zei: "ze mag niet bang zijn van ons".
Nou daar zat dat kind dan, jankend op dat paard.

Nou vraag ik me af; kinderen krijgen heel snel letsel wat je niet ziet. hoe kun je je kind er dan weer gewoon opzetten?

Ook voor volwassenen, als je bent gevallen en je bent je vertrouwen kwijt in dat paard, is het dan slim om er gelijk weer op te gaan?
Ik heb t een keer gehad, ik werd tegen een hek aan gesmeten en vertrouwde dat paard niet meer. Ik ben er wel weer op gegaan, maar slim was het niet. Okee, het is natuurlijk wat anders als je paard schrikt van een vogeltje, zich omdraait en wats, daar lig je Haha!
Maar wat vinden jullie hier nu van..?

Anoniem

Re: Na een val er gelijk weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:14

Als mijn botten/spieren geen zwaar letsel hebben stap ik direct weer op.
Voor dat ik eigenlijk besefte wat er echt is gebeurd, rij ik al weer 5 min, dus dan ben ik er gelijk doorheen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:16

Alacairion schreef:
Ik hoor altijd : als je van je paard bent gevallen moet je er gelijk weer op gaan. Vooral bij kinderen word dat vaak gezegd. Ik heb eens naar een manegehouder staan kijken die zn 5 jarig dochtertje les gaf. Het kind kon niet met haar benen onder het zadel uit, en kon dus niet goed eendrijven, het paard ging elke keer stilstaan. uiteindelijk rende die man met zn longeerzweep achter t paard aan.. die rende de hoek in, en die man gaf hem een knal. toenbokte t paard dat meisje eraf, tegen de wand aan, en rende de bak uit. met gebroken teugels etc. nou, nieuwe teugels, kind er weer op want anders werd ze bang. later sprak ik de vrouw van die man, en vroeg of ze niet al bang was. weet je wat ze zei: "ze mag niet bang zijn van ons".
Nou daar zat dat kind dan, jankend op dat paard.

Nou vraag ik me af; kinderen krijgen heel snel letsel wat je niet ziet. hoe kun je je kind er dan weer gewoon opzetten?

Ook voor volwassenen, als je bent gevallen en je bent je vertrouwen kwijt in dat paard, is het dan slim om er gelijk weer op te gaan?
Ik heb t een keer gehad, ik werd tegen een hek aan gesmeten en vertrouwde dat paard niet meer. Ik ben er wel weer op gegaan, maar slim was het niet. Okee, het is natuurlijk wat anders als je paard schrikt van een vogeltje, zich omdraait en wats, daar lig je Haha!
Maar wat vinden jullie hier nu van..?

Meisje van 5 en dan al zo intensief aan het rijden zet en zo dwangmatig. Niet goed, die stopt ermee zodra ze de kans krijgt. Die ouders zijn echt gestoord bezig.

Zelf klim ik er na welke crash dan ook direct weer op. Mits mogelijk natuurlijk, 1 keer was het voor zowel paard als ruiter niet meer mogelijk om onder het zadel verder te gaan.
Heb er nooit iets aan over gehouden.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:18

Yep, ik doe hetzelfde als Runningkawa. Nu ben ik niet echt een persoon die gauw bang is, dus mocht ik vallen en ik heb wel zodanig letsel opgelopen dat ik er niet meteen meer op kan, dan is het de volgende keer ook geen probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:21

Ja hoor, meteen er weer op als het enigszins mogelijk is, al is het maar even stappen met iemand er naast. Als je dat niet doet heb je kans dat je er nooit meer opstapt. De schrik van het vallen is bij een kind vaak groter dan de echte schade.

Ik heb weleens gehoord dat er maneges zijn die vallessen aanbieden. Puur om de mensen te leren landen. Het is gewoon veel beter om je gecontroleerd te laten vallen dan om krampachtig te blijven zitten met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:22

Wat betreft dat 5 jarige meisje: veel te jong om te beginnen met rijden. Helemaal als je een paard hebt die niet zo makkelijk een rondje loopt met een hummeltje erop.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:22

Als er geen letsel is stap ik altijd direct weer op. Met knikkende knieën soms, maar daar moet je dan gewoon doorheen.
Mijn lesklanten zet ik er indien mogelijk ook altijd weer terug op. Al is het alleen maar stappen en houden ze het maar 5 minuten vol. Als ze het niet doen, stappen ze er misschien nooit meer op.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:23

Ten eerste gaan deze ouders natuurlijk niet goed om met dit meisje. En ten tweede denk ik dat het altijd beter is om er meteen op te stappen. Alleen moet je wel oppassen dat er geen medische problemen zijn ontstaan na de val. Wanneer je bijvoorbeeld weer gaat rijden terwijl je een lichte hersenschudding hebt, dan kan je dit fors verergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:28

Tja. Van die mensen had ik het misschien ook wel verwacht..
Maargoed......

Ik ben er dus wel weer opgestapt, er was verder niemand bij, ik ben eerst 10 blijven liggen en toen heb ik mn (bijrijd)paard gepakt en ben er weer opgeklommen, een paar rondjes gestapt... Dat heeft de pijn wel wat erger gemaakt, daarom was het niet zo slim. Dat paard was opzich best lief, maar een beetje gek af en toe, als er een paard langs kwam draven oid ging ze nogal uit haar dak.
Dus van haar ben ik best onzeker geworden. Gelukkig heeft mn haffie dat weer helemaal goed gemaakt.

Ik ben pas ook nog van een fjord afgevallen, was aan het draven in het bos, en toen zag meneer een vogeltje. hij draait zich om en daar lag ik Haha!
Toen ben ik er ook gelijk weer opgegaan maar dat is zo anders, ik vertouw dat paard volkomen..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:32

De keren dat ik ben gevallen Clown ben ik er gewoon weer opgestapt. Doe ik eigenlijk automatisch, als er niets aan de hand is, gelijk weer erop.

Maar jouw verhaal is wel een beetje extreem, het meisje werd naar mijn mening gewoon gedwongen om er weer op te gaan !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:35

runningkawa schreef:
Als mijn botten/spieren geen zwaar letsel hebben stap ik direct weer op.
Voor dat ik eigenlijk besefte wat er echt is gebeurd, rij ik al weer 5 min, dus dan ben ik er gelijk doorheen.

precies. Ik ben vorig jaar een aantal keer echt lelijk gevallen en heb er - op 1 keer na (toen was ik gewoon fysiek en mentaal op en hebben ze me verboden om weer op te stappen) - altijd meteen weer opgezeten en ben gewoon doorgegaan.

Maar in jouw voorbeeld is nog een heleboel meer aan de hand.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:52

voor zon klein kindje zou ik het ook niet wete, ik denk dat ze er dan wel eventjes op moeten gaan zitten voor de angst(niets dat veel kwaad kan). En als je oud genoeg bent moet je gewoon als je je weer goed voelt erop gaan(niet eerder!) dan val je misschien nog een keer, met dat vertrouwen? Nou daar heb ik niet echt problemen mee, mijn pony schrikt te vaak dus ik weet gewoon wat en wanneer hij wat gaat doen, soms ben ik te laat : Jammer... ik ben iig voorbereid

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:25

Ik stap ook altijd na een val weer op m'n paard. Op mijn vorige manege heb ik dat ook wel eens gezien, een meisje was ook gevallen en wilde persee niet meer op het paard. Haar instructrice heeft haar er echt op moeten sjouwen en tillen en het meisje bleef maar gillen. Na 10 minuten zat ze er eindelijk weer op, maar niet van harte natuurlijk. De laatste keer dat ik ben gevallen ben ik er ook weer op gegaan, vond ik wel wat eng toen. Ik reed dat paardje nog maar net dus het hele vertrouwen was weg. En juist daarom vind ik dat het wel goed is om weer op je paard te stappen, anders blijf je angstig..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:33

Normaal gesproken meteen er weer op ja.

2 keer lukte dat niet omdat ik een been gebroken had, of beken zwaar gekneusd. Maar zelfs met gescheurde enkelbanden en gekneusde voeten e.d. altijd weer opgestapt.

Het is een automatisme geworden Lachen

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:34

Kinderen die op hun hoofd zijn gevallen zal ik er niet meer opzetten. Als ze gewoon hobbel hobbel plof vallen geen probleem.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:42

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:56

Ik stap ook gelijk weer op, als het kan. Soms wel met tegenzin, maar dan moet je jezelf gewoon even aanpakken.
En als je er dan 5 min opzit, gaat het ook wel weer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:02

Als het het paard zijn schuld is, dan stap ik erop ook al doen al mijn spieren zeer, dan wil ik dat eruit gereden hebben!

Schrikt het paard en val ik er dan af dan beloon ik hem, stap weer op, kom even bij en ga dan weer lekker aan het werk.

Ben gelukkig van mijn eigen paard 1x afgevallen en dat was gewoon liederigheid... die heeft toen even aan de conditie kunnen werken Knipoog .

Ik probeer er altijd direct weer op te stappen en meestal ben ik te verbaasd om pijn te voelen, behalve als het echt erg is, maar dan laat ik collega het afmaken Vork

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:06

Erop gaan, anders durf je later misschien niet meer. Ik ben afgelopen zondag achterovergeklapt met een paard dat ik aan het beleren ben, resultaat: een beurs been en een gebroken duim. Ik ben er direct weer opgestapt en heb nog even voorwaarts neerwaarts gereden, om het toch nog goed af te maken. Het vertrouwen tussen ons is wel flink beschadigd nu, maar daar gaan we rustig weer aan werken als ik straks weer uit het gips ben.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:07

Ik stap ook gelijk weer op, als dat tenminste kan...Laatste keer ben ik er flink hard vanaf gevallen, van mijn verzorgKwpner..Ik was echt pissig, want ze deed het om me eraf te krijgen..Ik had erg last van mijn been en rug, ik wist wel dat het niet gebroken of gekneusd was dus ik ging er weer ff op, na ik dr gelongeerd had..
Heb niet veel meer gedaan, alleen gestapt en een rondje gedraafd, flink op dr donder gegeven..Gewoon ff laten merken dat ik de baas ben, en niet zij..Anders lag ik er waarschijnlijk de volgende dag weer vanaf..want ik reed haar maar net en ze was me flink aan het uitproberen!
Ze heeft nooit meer zo gemeen gedaan.. Lachen
Maarja, als je iets gebroken hebt..of heel veel pijn hebt kun je er echt niet meer op..

Ik heb wel geleerd bij mijn lesgeefster van toen(ik was 5), dat ik er hoe dan ook weer op ging..Of ik moest echt pijn hebben, ze zette me er weer gewoon op..
Ik had wel zoiets van hij mag dit niet doen, dus ik zal wel moeten..Anders hoefde ik de les erop niet meer terug te komen(zij ze altijd), eigenlijk werd ik daar banger van dan dat ik er weer op moest, dus ik ging er maar gewoon weer op Haha!
Nu ga ik er ook altijd weer op, het kan wel vervelend worden..zo was er een pony die ik aan het inrijden was(louskeh kent m wel Schijnheilig, ik heb m toen bij/voor hun ingereden toen ik daar reed)daar viel ik iedere keer wel een keer vanaf, en vaak nog wel 2,3, of 4x.. Tong uitsteken
Maja, daarna ging het wel goed..al is het altijd een duvel gebleven Haha!
Louskeh..als je dit leest Tong uitsteken; ik heb t over Binky..maar ik denk dat je dat ondertussen al wist Schijnheilig

Ik vind trouwens ook dat kleine kinderen er meteen terug op moeten.. Lachen..anders heeft de pony het kindje misschien de keer daarop verder..al gaan ze alleen maar ff stappen..dan merkt de pony wel dat het kindje niet bang is!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:12

Normaal gesproken stapte ik na een val altijd direct weer op. Van mijn huidige paard ben ik nu 3x gevallen waarbij ik mezelf alle 3 de keren flink zeer heb gedaan, bij haar heb ik dus niet de kans gehad om er direct weer op te stappen. Gelukkig had ik alleen na mijn eerste val echt angst, daarna niet meer.
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 31-03-05 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:13

Ik zal mijn paard nooit zomaar wegzetten na een val.
Zolang het mogelijk is stap ik er zelf gelijk weer op, en er moet echt heel wat aan de hand zijn wil dat niet gebeuren. Haha!
Ik ben eens met een gebroken enkel op mijn paard gestapt, tja niet zo slim nee, maar ik had het in het begin niet eens door.
Later kwam die pijn flink opspelen ja.
Maar kan ik echt niet meer rijden, dan vraag ik een stalgenootje of hij/zij haar er nog even door wil rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:11

Ik ben nu 2 keer van mijn jonge paard afgelazert en goed ook, ik ben beide keren er gelijk weer opgegaan omdat ik van mezelf weet dat als ik dat niet doe ik mijn vertrouwen kwijt raak.\

de eerste keer viel ik op mijn stuitje, deed wel pijn maar niet dat je nou zegt kan niet meer rijden (was trouwens ook met uitstappe dus hoefte alleen nog maar te stappe Tong uitsteken)

2e keer ging het iets heftiger, ik viel weer om mijn stuitje en maakte zo;n klap dat mijn been funties even stopte, ik had geen gevoel meer in mijn benen en kon ze ook niet bewegen Clown mijn vinger was bont en blauw gelijk al die is waarschijnlijk in de teugel blijven hangen, na een minuutje op de grond te hebben gezeten kreeg ik het gevoel weer terug en ben ik met pijn in mn rug er weer op gegaan. Ik wilde gewoon perse nog even rijden (dit keer gebeurde het toen ik er nog geen minuut op zat) omdat ik vanmezelf weet dat ik anders meer angst krijg en dan word het helemaal niks. Dus met een zere vinger en pijn in mn rug nog ff half uurtje gereden en toen was de schrik weer weg.

dus denk idd dat je als je het nog kan gewoon op moet stappen, al is het alleen maar om een paar rondjes te stappen.

met een 5 jarig kind vind ik het wat anders, als zo;n kindje doodsbang is moet je die gewoon de tijd geven, die kan zich er minder snel over heen zetten als een wat ouder kind

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:19

Als ik nog kan lopen stap ik er meteen weer op ja Haha! anders duurt het bij mij eeuwen voordat ik het weer doe.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:40

Ik vind dat je zulke kleine kinderen niet moet dwingen om te rijden
Zeker niet als ouders! Want als die ouders op die manier zo zitten aan te dringen, er zo op pushen, dikke kans dat t kind over 10 jaar geen paard meer wil zien!
Lekker 'vrij laten', wil je rijden? Fijn, harstikke leuk! Maar keertje liever met vriendinnetje spelen? Moet ook kunnen Ja

Maar als ze er af is gevallen en geen letsel heeft, toch er wel weer op, idd 'door de angst heen'.