Wat verstandig.. eigen pony of vaker op bijrijpony..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Wat verstandig.. eigen pony of vaker op bijrijpony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 07:43

Ik zit een beetje met een dillema..

Ik verzorg een aantal shets nu al jaren en heb een behoorlijke band met allemaal en met 1 in het speciaal.
Nu heb ik viavia vernomen dat de shets over een korte tijd weg moeten, en we hebben overlegd met de eigenaar en ik zou samen met de andere verzorger wel 2 van de shets mee mogen nemen nu al zonder aankoopprijs enz.
Ik moet er niet aan denken dat ik de shet waarmee ik de grootste band heb (vanaf zijn geboorte al) uit het oog verlies en nooit meer zie, dat zou vreselijk zijn, verder wil ik al jaren een eigen ponytje maar wegens geen werk vinden zat dat er vaak niet in..
Aangezien ik nu werk heb, en het kan betalen, wil ik dus graag dat ponytje hebben en hem eerst lekker een jaartje (hij is bijna 2) op het land zetten en dan lekker met hem aan de slag gaan, longeren, voor het karretje enz, dat ik niet met hem kan rijden zal mij een worst wezen, vind het heel leuk om hem voor t karretje te zetten en lekker longeren en wandelen met hem Lachen

Ik heb op het moment ook een bijrijpaardje, waar ik ook gek van ben, kan altijd heerlijk met dr werken en bezig zijn, en krijg nu zelfs de kans om dr 3 keer per week te mogenr ijden en dr andere pony ook nog 1 keer in de week, lijkt me helemaal geweldig!! Lachen Kost me alleen wel geld, wat ik anders goed voor mn eigen shet zou kunnen gebruiken..

Ik heb geen tijd en geld om het allebij te doen ben ik bang.. en op dit moment heb ik iedere dag veel meer zin om lekker te gaan rijden en bezig te zijn met de haf dan met de shet, omdat ik met de shet nog weinig kan doen, wennen aan enge dingen heeft niet veel nut, hij is zo nuchter, nergens bang voor Knipoog
op dit moment zou ik dus het liefst lekker mn bijrijpaardje blijven doen, maar, stel nou dat die pony dan ergens anders heen gaat? daar moet ik niet aan denken.. ik wil hem echt niet kwijt..

de kans zit er ook in dat de eigenaresse van mn bijrijpaardje gaat verhuizen over eent ijd, dan raak ik dr dus kwijt.. dus ik kan nu wel me helemaal op haar gaan storten maar dan heb ik zometeen niks meer, terwijl ik de shet voor het leven zou hebben..

Misschien een wat lastig te begrijpen verhaal, maar ik zit er behoorlijk mee, wil zo graag die shet hebben maar wil tegelijkertijd echt niet stoppen met mn bijrijpaardje :/

Zilly

Re: Wat verstandig.. eigen pony of vaker op bijrijpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:58

Ik denk dat je de voor- en de nadelen van een eigen pony en je bijrijdpaard goed tegen elkaar moet afwegen. Maar hou er wel rekeking mee dat een eigen pony TOTAAL anders is dan een bijrijdpaard, daar bedoel ik dus de verantwoordelijkheden en de kosten mee. Ik zou er goed over nadenken en even op een blaadje de voor en de nadelen opschrijven en samen met een vriend/vriendin ernaar kijken.

Hou wel even in gedachten dat je nú een baan hebt en een eigen pony kunt financieren, wat als je opeens zonder werk komt te zitten?? Allemaal dingen die je in je hoofd moet houden........

Succes iig en laat ons weten wat het is geworden Pling

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 08:00

ja ik heb er ook nog aan zitten denken of ik hem niet een jaar in de opfok kan doen, en dan mn bijrijpaardje blijven doen, maar hij is ook al bijna 2 dus denk ook weer niet dat dat de oplossing is

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:12

als het over amke gaat... barbara is morgen bij jen van stal weg met de paarden.
was al bekent maar nu moest ze eerder weg

Verder zou ik voor de shet gaan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:01

Kijk eens goed hoeveel je nu verdient in de maand en ga dan alles op een rijtje zetten. Zorg iig. áltijd dat je min. 500 euro achter de hand hebt, voor wanneer je pony een koliekaanval of iets krijgt.

Als de pony dit jaar 2 wordt, zou ik hem inderdaad een zomer in de opfok doen. Gewoon het weideseizoen, zo van mei t/m september. Daar wordt hij goed opgevoed en leert hij voor zichzelf te zorgen. Daarna is hij 2.5 en kan je er voorzichtig wat mee gaan doen. Anders ga je toch te vroeg met hem beginnen.

Als je nu bekijkt hoe veel je overhoudt in de maand, als je de opfokkosten van je inkomsten afhaalt. Dan kan je bepalen of je deze zomer je bijrijdpaardje ook nog kan doen...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:07

het gaat me sowiezo in het begin veel geld kosten aangezien hij nog gecastreerd moet worden en nog ingeent moet worden (ook basisinentingen) maar goed dat is even veel in 1 keer maar moet toch gebeuren..
verder heb ik inderdaad al ontzettend veel zitten rekenen en wil zeker elke maand zo'n 100 euro apart zetten zodat ik genoeg heb als hij ziek word oid.
kwa kosten zou het moeten lukken maar ik ben zo bang dat ik er spijt van ga krijgen als ik stop met mn bijrijpaardje.. Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:12

Je zegt zelf dat dat bijrijdpaardje ook weg gaat na verloop van tijd. Daarom adviseer ik je voor die shetlander te gaan. Anders heb je straks geen een van je paardnvriendjes.
Castereren hoeft niet meteen, er zijn genoeg opfokstallen waar ze een kudde hengsten hebben. Misschien gedraagt hij zich wel heel normaal, en is het niet nodig hem te castereren.
Basisentingen zal je wel moeten doen, vóor hij naar de opfok gaat. Maar dat zijn ook geen wereld kosten dacht ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:13

Je geeft zelf al aan dat je bang bent dat je je gaat vervelen met de shet, en waarschijnlijk in de toekomst meer wilt dan wandelen longeren. Ik weet niet of het dan zo verstandig is om hem te kopen.
Tenzij je natuurlijk een grote interesse ontwikkelt in aangespannen rijden.

Ik zou doorgaan met bijrijden, en tzt een keer een pony kopen waar je wat meer mee kan

Maar de uiteindelijke beslissing is aan jou, dus denk er eens rustig over na, en ga de voor- en nadelen eens allemaal na.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:15

die entingen vallen me inderdaad alles mee Lachen
maar de stal waar ik hem wil zetten na de zomer willen ze hem niet als hengst hebben, hoe braaf hij ook is Ach gut
maar voor de hele zomer kan het inderdaad nog makkelijk Lachen

Op dit moment ben ik me inderdaad wel vaak aan het vervelen met de shet, maar das meer omdat hij ook nog niet gelongeerd kan worden en beleerd, ik heb daar echt heel veel zin in maar wil er zeker nog een tijd mee wachten, begin liever iets te laat dan te vroeg Knipoog

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:31

hé..
je zegt het zelf, je bent bang de shet te verliezen maar voor je bijrijdtpaardje te kiezen. die mensen gaan misschien over een tijd verhuizen (ofzo). dan heb je toch niks meer? dan is je hart helemaal gebroken. ik zou nog zo lang mogelijk wachten met het kopen van die shet.. zodat je genoeg geld hebt. ik zou als ik jou was stoppen met je bijrijdtpaardje en een ander paardje zoeken waar je Niet voro hoeft te betalen. héél veel succes!!
*luister goed naar '' sjonniej '' 's advies!!

mvgr yentl

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:04

janne8 schreef:
als het over amke gaat... barbara is morgen bij jen van stal weg met de paarden.

Ik reageer even voor Barbara hoor, die is dus niet morgen weg, maar zondag en blijft met de paarden gewoon in Heerhugowaard, mja, dat weet Anne ook wel, dacht ik Knipoog

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:08

ja wist ik inderdaad Lachen Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:04

nouja, ik denk dat ik toch maar met mn bijrijpaardje verder ga, weet zo zeker dat ik er spijt van krijg als ik stop, en als ze over een hele tijd gaan verhuizen, heb ik in ieder geval een leuke tijd gehad, en met een beetje mazzel hoeft die shet voorlopig niet weg. dat hoop ik tenminste..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:33

Hai,

Hier reaktie van mijzelf Haha! (eigenaar van verzorgpaarden) Almere word het schijnlijk niet meer, dus blijf gewoon hier. Ken anne al een hele tijd en zou haar ook nooit zomaar laten zitten.. Ze mag van mij inderdaad ook Ranger straks bij gaan rijden, en Amke 3 dagen in de week. Er moet iets heel ergs gebeuren met de pony ofzo wil anne haar bijrijdpony kwijtraken. Ik ben erg tevreden over haar, en volgens haar gaat het ook goed volgens mij Haha! De keuze is verder geheel aan haar natuurlijk, maar ik hoop dat ze blijft Clown

Groetjes Barbara

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:49

Barbara17 schreef:
maar ik hoop dat ze blijft Clown

Groetjes Barbara

mn besluit staat vast, ik blijf hoor!! Haha! Hyper!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:15

annuh schreef:

mn besluit staat vast, ik blijf hoor!! Haha! Hyper!

Ik zou ook voor je bijrijdpaard kiezen, omdat je daar gewoon veel meer mee kan dan met de shet.. Kijk als je nou een goedkoop weilandje kon vinden ofzo iets in die richting, dan zou je voor allebei kunnen gaan..

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:29

janne8 schreef:

is idd verzet hoorde ik van jen