Te veel stappen slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Te veel stappen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:56

Dag bokkers

Misschien een beetje een raar vraagje, maar de laatse tijd ga ik veel met mn paardje naar buiten en dan zijn we wel 2 uur onderweg, maar dan alleen stappen vooral veel op het harde.

Nu vraag ik me af, is dit niet slecht? voor spieren en of benen oververmoeidheid de volgende dag etc..
En kan het ook geen kwaad als ik bijv twee keer per week een rit maak van 2 uur en dan alleen stappen. Zelf heb ik het gevoel dat het best zwaar voor hem kan zijn, al merk ik niks aan hem gelukkig. Maar toch je weet maar nooit? "Ja ik maak me gauw zorgen Ach gut "

Alvast bedankt !

Angela

Re: Te veel stappen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:04

Volgens mij is het niet slecht voor je paard. Hij is zo 2 uur in beweging, en dat is altijd goed voor ze. Stappen is de minst belastende gang voor een paard (denk maar aan hele oude paarden, die willen alleen nog maar stappen...)
Niks om je zorgen om te maken dus.

Bedenk wel dat als je alleen maar stapt de conditie van je paard wel minder kan worden, want van het draven en galopperen krijgen ze pas conditie !

groeten,

Angela

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:07

Ik denk niet dat het kwaad kan hoor, het lijkt me alleen saai Bloos
Maar als mens kun je ook uren achter elkaar lopen zonder al te veel moeite.
Het lijkt me juist goed voor het paard ik zou me geen zorgen maken.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 22:14

Zucht, hele opluchting goed om te horen!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:32

angela88 schreef:

Bedenk wel dat als je alleen maar stapt de conditie van je paard wel minder kan worden, want van het draven en galopperen krijgen ze pas conditie !

Hier wil ik wel even op ingaan.... Het is een fabel dat paarden conditie opbouwen door te draven of te galopperen. Juist door veel te stappen wordt de conditie en de spieropbouw verbeterd (bron... Kliniek Someren) Draven en galopperen is juist heel erg belastend voor de spieren, pezen en gewrichten zeker op een harde ondergrond. Een paard in de natuur zou ook nooit lang achter elkaar draven en galopperen om deze reden. Deze gangen zijn bedoelt om te "vluchten". Natuurlijk is draven en galopperen geen probleem zolang je het met mate doet....

Dus ga vooral door met veel stappen zolang jij en je paardje er plezier in hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:24

Veel stappen op het harde is alleen maar goed. Ik hoop dat alleen wel dat je paard ijzers onder heeft, en dat hij ook regelmatig wel gegymnasticeerd wordt...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:39

Cassidy schreef:
Veel stappen op het harde is alleen maar goed. Ik hoop dat alleen wel dat je paard ijzers onder heeft, en dat hij ook regelmatig wel gegymnasticeerd wordt...

Dat zei ik ook Knipoog Ik gaf aan dat draven en galopperen op een harde ondergrond erg belastend is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:05

Ook stappen en draven op harde ondergrond is niet perse schadelijk, mits met mate doorgevoerd. Een te zachte en zware bodem is zelfs slechter voor de benen dan een harde ondergrond. Het meest belast worden in dat geval de pezen, helemaal als de temperaturen in de benen te erg oploopt omdat je dik hebt gebandageerd of de verkeerde beenbescherming gebruikt.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:43

mijn haffie was veel te dik en had bijna geen conditie... mijn instructrice heeft toen gezegt dat ik veel lange rechte stukken moest gaan stappen... wel opbouwen natuurlijk niet meteen de eerste dag 2 uur... maar mijn haffie vind het heerlijk om alleen maar te stappen.... al vind ze een flinke galop ook niet verkeerd Vingers aflikken

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:48

Gamier schreef:
angela88 schreef:

Hier wil ik wel even op ingaan.... Het is een fabel dat paarden conditie opbouwen door te draven of te galopperen. Juist door veel te stappen wordt de conditie en de spieropbouw verbeterd (bron... Kliniek Someren) Draven en galopperen is juist heel erg belastend voor de spieren, pezen en gewrichten zeker op een harde ondergrond. Een paard in de natuur zou ook nooit lang achter elkaar draven en galopperen om deze reden. Deze gangen zijn bedoelt om te "vluchten". Natuurlijk is draven en galopperen geen probleem zolang je het met mate doet....

Dus ga vooral door met veel stappen zolang jij en je paardje er plezier in hebben.

Idd, stappen is DE manier voor conditie, vooral zo lekker op een buitenrit. Is alleen maar beter voor je paard Ja lekkere omgeving. Veel stappen enz. Is niets mis mee!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:39

Gamier schreef:
angela88 schreef:

Juist Gamier van stappen bouwen ze conditie op
Dat is het eerste wat ze mij leerde toen ik een paard gekocht had wat helemaal uit conditie was stappen stappen en nog eens stappen om de conditie op te bouwen
Hoop wel met ijzers als je steeds harde weg hebt

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:53

Cassidy schreef:

IJzers zijn echt niet nodig als je paard goede hoeven heeft. Mijn paard staat nooit op ijzers en ik rijd ook gewoon buiten. Volgens mijn hoefsmid heeft ze hele gezonde, harde hoeven en heeft ze geen ijzers nodig.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:04

Als ik buiten ga rijden met mijn bijrijdhaf is dat meestal ook op de verharde weg, wij doen dan ook alleen maar stappen. Lachen Lekker ontspannen stappen en toch het tempo er wel een beetje in.. Vind ze heerlijk! Saai? Vind ik niet

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:26

Als ik rij stap ik alleen maar. Ten eerste omdat ik anders wel heel snel het Vondelpark door ben, ten tweede ze zich anders erg opfokt en ze de jongste niet meer is.
In de bak rijden we zelden. Als afwisseling longeer ik ook of fiets ik met d'r. Dan draven we wel. Dat stappen is altijd op het harde, volgens mij bestaan er geen betere pezen dan die van haar. (Ze staat wel ijzers btw)
Laatst bijgewerkt door Reem op 31-03-05 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:26

Nee jo, krijgen ze juist een hele goede stap van. En ze kunnen naar een uur intensief stappen ook echt moe zijn hoor Knipoog Het hoeft ook zeker niet saai te zijn, en in een buitenrit al helemaal niet.