ijzers onderdoen voor keuring, ivm beenstand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ijzers onderdoen voor keuring, ivm beenstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:40

Mijn arabische merrie wordt dit jaar gekeurd (merriekeuring AVS). Helaas heeft ze niet een heel perfecte beenstand achter. Haar hoeven staan helaas iets naar binnen gedraaid. Haar hoeven zijn verder echt goed, en ik heb nooit ijzer onder hoeven doen ivm slijtage.
Zou het helpen om voor deze keuring toch ijzers onder te doen. Zou die minieme afwijking dan toch minder worden?

Reacties over wel of niet ijzers doen er niet toe. Dus hoeven niet gegeven te worden Knipoog

Vajramani

Re: ijzers onderdoen voor keuring, ivm beenstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:34

Overleg eens met je hoefsmid. Soms kan je een verkeerde beenstand wat verdoezelen, door het ijzer iets anders te plaatsen of het lipje van het ijzer scheef op het ijzer te plaatsen waardoor de beenstand recht(er) lijkt.
Dit wordt wel vaker gedaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:53

Het AVS kennende, er van uit gaande dat je geen bekende naam bent op shows en er van uit gaande dat je geen bekende voorbrenger hebt ingehuurd (en zelfs dan...) kun je je de kosten besparen. Een 'onbekende' met een 'doorsnee' Arabier (ik neem ook maar even aan dat je niet de recente Europees kampioene hebt aangeschaft) krijgt 13 of 14 voor benen, op z'n hoogst. (Ik neem aan dat je het punten systeem van het AVS kent).

Klinkt misschien cynisch, maar zo is de praktijk bij de Arabierenkeuringen. Heb er zelf ettelijke voorgebracht en laten voorbrengen in het verleden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:11

Ik denk dat verdoezelen met een ijzer niet zo probleem zal zijn. Dat het lipje zegmaar recht zit, terwijl de hoef een beetje scheef zit.
Maar als je de beenstand wil veranderen met een ijzer moet je dat niet doen. Als je dat wil kan dit alleen als je paard nog in de groei is, en moet je dat geleidelijk aan doen. Als je dat in een keer doet, en dus in een keer de manier waarop de botten op elkaar staan verandert werk je alleen maar problemen en kreupelheden in de hand. Dat zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:42

Ibbel schreef:
Een 'onbekende' met een 'doorsnee' Arabier (ik neem ook maar even aan dat je niet de recente Europees kampioene hebt aangeschaft) krijgt 13 of 14 voor benen, op z'n hoogst. (Ik neem aan dat je het punten systeem van het AVS kent).

Ik vind haar persoonlijk niet geheel doorsnee Bloos Dus hoop toch wat te kunnen scoren. Inderdaad zonder professionele voorbrenger en inderdaad ook met een eigenaar als complete leek Haha!

Het was niet mijn bedoeling om haar beenstand (ze is nu vijf) op rigoreuze te veranderen. Maar ik dacht door ijzers, en inderdaad het lipje iets te verzetten, het beeld al wat beter zou worden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:14

Ik zou eerst overleggen of je smid met bekappen iets kan bijwerken.
Als ze verder geen ijzers nodig heeft dan heeft ze wel een goede kwaliteit va hoeven, oke de stand is niet perfect. Als ze echt bijzonder is moet ze andere dingen hebben om dat te compenseren hoop ik.

Ik snap dat je op de keuring zo goed mogelijk naar voren wil komen ..
Maar is dat geklooi aan de hoeven waard?? Je gaat wel gaten slaan in een van nature goede voet, en je hebt het risico dat je paard als het kort van te voren wordt beslagen even nét niet lekker loopt en dat lijkt me helemaaal niet wenselijk.

Ik zou het persoonlijk niet doen .. ijzes voor een paar puntjes meer, toch zonde van de goede voeten. De merrie heeft geen belang bij punten .. dat is jouw belang. De merrie heeft belang bij voeten die voor haar prima werken .. ik zou dat zo laten. Ik ben niet zo voor vedoezelen en truuken voor een keuring de eigenaar is er wel blij me maar het paard vaak niet.

Ik heb zelf mijn paard rondom op ijzers omdat ik vind dat ze dat nodig heeft, maar als je ze niet nodig hebt, zou ik ze er niet onder doen .. al kwam de koningin op visite Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:38

Mijne is zowiezo op ijzers gegaan omdat de gangen dan toch wat mooier uitkomen (ze tilt haar benen wat beter op) de hoefsmid heeft toen meteen wat 'schoonheidsfoutjes' verdoezelt.

Ik heb het dus wel gedaan en alle andere paardjes die ik zag lopen hadden ook ijzers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:47

Coby schreef:
Ibbel schreef:
Een 'onbekende' met een 'doorsnee' Arabier (ik neem ook maar even aan dat je niet de recente Europees kampioene hebt aangeschaft) krijgt 13 of 14 voor benen, op z'n hoogst. (Ik neem aan dat je het punten systeem van het AVS kent).

Ik vind haar persoonlijk niet geheel doorsnee Bloos Dus hoop toch wat te kunnen scoren. Inderdaad zonder professionele voorbrenger en inderdaad ook met een eigenaar als complete leek Haha!

Het was niet mijn bedoeling om haar beenstand (ze is nu vijf) op rigoreuze te veranderen. Maar ik dacht door ijzers, en inderdaad het lipje iets te verzetten, het beeld al wat beter zou worden.

Je weet hoe ze keuren?

Er wordt gekeken naar 5 'kenmerken':

Type: (hoe Arabisch ziet je paard eruit)
Hoofd/hals: (wordt vaak gelijkgesteld met type, als het koppie mooi is, is het een typische Arabier)
Rug/bovenlijn (hoger rechter hoe mooier, vinden ze.)
Benen.
Gangen.

Voor ieder onderdeel kun je 0 - 20 punten krijgen. In de praktijk wordt alleen 12-20 gebruikt. Voor benen wordt in de praktijk 12-16 gebruikt. Voor gangen voor vrijwel ieder paard, of-ie nou goed loopt of niet: 15-20. Stap wordt vrijwel niet getoond, door geen enkel paard, de draf gaat vaak na 3 passen al over in galop, omdat iedereen ongeacht kennis van zake de paarden opjut, of hij nou goed loopt of niet. Het streven is een zo ver mogelijk uitgestrekte draf. Regelmatigheid is niet belangrijk. (ik chargeer even, maar de realiteit is niet heel veel minder erg)

Er zijn meestal 3 juryleden. Voor ieder onderdeel kun je dus max 60 punten krijgen (3x20), 300 in totaal.

De toppers zitten meestal op 220-230 punten.

Stel jouw paard krijgt dankzij deze actie van ieder jury 1 of 2 punten meer op benen, dus ipv 12 een 13 of 14. Dat scheelt dan op een mogelijk totaal van rond de 200 punten 3-6 punten. Denk je nou echt dat dat uitmaakt?