Paard voor 1 niet officiele wedstrijd speciaal laten beslaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Paard voor 1 niet officiele wedstrijd speciaal laten beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:18

30 april heb ik met sjors een oranjeconcours. Dit is een open concour voor jan en alleman om het zomaar ff te zeggen, dus niet officieel...
Sjors staat dus op ijzers...zou het verstandig zijn om 1malig ijzers met de mogelijkheid tot kalkoenen nemen?

Aan de ene kant denk ik van, waarom eigenlijk het is gewoon even een uitje zonder te veel poespas (alhoewel correcte rijklding wel een vereiste is) Waarom mezelf op meer kosten jagen omdat het nu om 1wedstrijdje gaat... (aangzien ik dan ook nog kalkoenen moet kopen)

Maar aan de andere kant, de kur word gereden op gras,,wanneer het die dag dus vochtig is, is er natuurlijk kans op een glijpartij, wat er dan niet al te charmant uit ziet Haha!
Wat zouden jullie doen??

Gr CLaudia

Caesar

Re: Paard voor 1 niet officiele wedstrijd speciaal laten bes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:26

Dat ligt aan jezelf, heb je het ervoor over? Ik zou het er niet voor over hebben, maar ook omdat mijn paard zich goed aanpast aan de bodem. Hij is niet zo lomp dat hij keihard gaat galopperen o.i.d. Middendraf regelt die op zijn eigen tempo e.d. Is wel fijn, want hij geeft aan wat mogelijk is... als je paard zich dus niet aanpast zou ik het niet weten, kalkoenen is handig, maar voor een enkele keer....geen idee!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:28

Moet Sjors voor die tijd nog beslagen worden?
Voor de smid is het een koud kunstje om in de nieuwe ijzers even gaten te tappen, voor de kosten hoef je het ook niet te laten.
Ik zou het zelf wel doen, zeker als je toch nog nieuwe ijzers moet.
Anders zijn een setje quicksettings misschien een oplossing?
Die kun je altijd later nog eens gebruiken.
Of misschien mag je van iemand een setje lenen?

Ik vind rijden met ijzers zonder kalkoenen op nat gras best wel link.
Een schuifpartij zit in een klein hoekje, en behalve je gezicht kun je ook het vertrouwen van je paard verliezen Knipoog
De kans dat het regent is misschien niet zo supergroot, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:29

als het op gras is, en hij staat vierkant op ijzers, zou ik mn smid eens bellen om te vragen of ie ze dr nie ff onder weg kan halen, er kalkoengaten in maakt en ze er dan op dezelfde plek weer onderslaat, tenzij hij binnenkort toch moet, dan zou ik ze er dan gewoon in laten slaan, omdat ik het zelf LEVENSGEVAARLIJK vind om zonder proppen te starten... ik ben 1 keer onderuit gegaan en sindsdien rijd ik niet meer op gras zonder iig voorijzers + stiften....
vooral omdat het op gras is...
Als ie binnenkort (dus voor je concours) toch nog een keer moet gewoon dan de proppengaten er in laten maken, het kost je niks extra's, anders even vragen of hij ze er in wil maken, of idd een setje van die kalkoene halen waar je geen gaten voor nodig hebt!(of dit lenen)

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:37

Gelukkig ben ik wel zo slim geweest om het zo te doen dat ze een week voor de wedstrijd weer toe is aan nieuwe ijzers.. Ze staat inderdaad vierkant op ijzers.

sjors is gelukkig een goeie oude sul die eigenlijk nooit (zeg nooit nooit natuurlijk) aan klepper gaat. Ze is 21 dus heeft wel wat gezien in haar leventje. Vreemde terreinen is gesneden koek voor haar. ze past zich ook erg goed aan de bodem gras is normaal gesproken geen probleem voor haar.

Misschien een rare vraag maar wanneer ik dat wel zou, bestaat de kans dan niet dat er in die gaatjes, waar dus de kalkoenen worden ingedraaid, dat daar steentjes etc in komen. We maken namelijk erg veel buitenritten ook over ruw wegdek..

en hoe doe je dat dan.. Schroef je die eronder wanneer je ijna ana de beurt bent? Anders loopt je paard toe dood ongemakkelijk op het harde van het terrein..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:40

dan zou ik de hoefsmid gewoon vragen of hij er proppengaten in maakt!
er komen idd steentjes enzo in, maar die heb je er met n borsteltje(speciaal voor proppengaten) en zo'n draaigeval om je gaten op te draaien er zo weer uit!
ik ga altijd met de trailer naar concours, dan draai ik ze er daar altijd in, soms moet je dan nog een stuk over de weg heen, dan draai ik ze gewoon in n hoekje van t inrijterrein erin ofzo!
maar als ze geen uren over de weg heen moeten kunnen ze best even met de proppen over de weg, als je op n SGW je paard laat keuren moeten ze ook met ijzers en proppen over de weg draven vaak!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:45

bedoel je dus met proppengaten, gaten voor kalkoenen?

Ben niet zo in to de wedstrijd bedoeling Vork

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:48

ik snap je even niet
kalkoenengaten, proppengaten en stiftengaten zijn allemaal t zelfde Cool hihi
vraag anders iemand op stal die ze wel veel gebruikt( proppen) of zij t je uit wil leggen, hoe dat zit met schoonmaken en indraaien, en of je n paar keer mag oefenen want het is n aardig rotklusje...
als je t n paar keer hebt gedaan doe je t zo maar t is handiger om eerst even geoefend te hebben, dan sta je op concours niet zo te hannesen Tong uitsteken!!!
ik heb nu binnen 5 min vierkant de proppen erin, maar ik heb n paar maand lang bijna elke week 2 of 3 pony's vierkant de proppen erin gedraaid...
in t begin deed ik er dik 10 min over zo ong!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:06

Wat betreft de kosten: mijn smid vraagt 5 euro per ijzer extra, inclusief 8 kalkoenen. Je hebt wel ook een optap-ijzer nodig, om opnieuw tapdraad in de gaten te maken als er zand of klei in gezeten heeft (dat beschadigt de schroefdsraad). Maar die kan je misschien even van een stalgenoot lenen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:04

Ligt eraan of je paard erg lomp is.
Ik rij aangespannen samengesteld en heb nog nooit stiften of iets aan zijn hoeven gemonteerd. Ik heb dan ook nog nooit problemen gehad met een pony die zich te barsten gleed. Terwijl ik ook een dressuurproef (stap, draf), vaardigheid (handgalop, scherpe bochten) en marathon (zo snel mogelijk, scherpe bochten) moet rijden.

Maar er zijn ook paarden die al uitglijden als ze worden gelongeerd op gras, een groot verschil dus. Maar in die 20 jaar dat mijn ouders al samengesteld rijden, hebben ze nog nooit stiften gebruikt en nog nooit een glijdende pony voor de wagen gehad. Over het algemeen valt het erg mee, zolang je je paard maar voor 300% op je buitenteugel houdt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:51

Ik heb met Jip meegedaan met de haflingerwedstrijden. Vorig jaar was ijzers met stiften verplicht voor het springen, dus heeft hij voor 1 wedstrijd die gaten gehad en de stiften had ik nog van mijn andere wedstrijd paard. Maar het jaar ervoor was het niet verplicht en heb ik gewoon gesprongen zonder stiften. Dat ging goed. Maar Jip is ook gewend in natte grasbermen rond te crossen en hij staat redelijk stevig op zijn voeten.
Heb daarna met een vriendin met "wedstrijd-haf" nog een sprintje getrokken na de parade (die zonder stiften gereden moest worden) en je merkte aan haar pony dat hij gewend was aan stiften, want hij ging zonder stiften veel voorzichtiger lopen. Jip crosste gewoon zoals hij gewend is, en ging ook niet onderuit.
Dus als je paard redelijk zeker loopt op verschillende bodems, zou ik het laten zoals het is en gewoon lekker zonder stiften starten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:54

als je paard voor de tijd nog naar de smid moet zal ik het wel laten doen, gaten erin laten boren kost nauwelijks moeite en dus ok nauwelijks geld. vaak doen ze het zelfs gratis

als ze niet meer beslagen moet worden vantevoren zou ik het niet laten doen. 1x overleeft ze heus wel. wel van tevoren een paar keer oefenen op gras.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:59

een paard met ijzers glijdt altijd meer uit dan een paard zonder ijzers..dus als je het mij vraagt complete onzin.