hoe win ik haar vertrouwen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepjevlug11

hoe win ik haar vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:34

hooi,
donna, mijn vershet is schuw (mischien wisten jullie dat al )
het is al wat minder maar nu gaat ze niet echt meer vooruit (teminste dat lijkt in ieder geval zo).
als ik met haar ga wandelen loopt ze zowat 2 meter achter me.
en als ik haar poets kijkt ze me argwanend aan en draait ze weg.
ookal doe ik heel voorzichtig.
ik moet haar van de zomer inrijden maar hoe moet dat dan als ze me niet eens vertrouwd ?
hoe win ik haar vertrouwen
ik heb alles geprobeerd maar het lukt niet...
weten jullie wat ik moet doen??

plutolover

Re: hoe win ik haar vertrouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:44

ik weet niet of ze een stal heeft.En ik weet ook niet of ze jouw in daar toe laat maar wat ik gehoord hebt.En dat ga ik zelf ook proberen.

is dat je eerst 10 min in de stal gaat zitten.Daarna ga je eruit en kom je ongv een uur later terug dan ga je 20 min in de stal zitten.Als je daar geen tijd voor hebt probeer dan gewoon 10 min per dag.Als ze nieuwschierig naar je toe komt voorzichtig proberen te aaien.

Doe dit alleen als de shet je acepteerd in haar stal.Ik weet niet of ze bijt in haar stal.Als ze dit wel doet wilt het wel eens helpen om voor haar stal te staan en rustig tegen haar te praten. (doe ik ook bij een manege pony die soms bijt, soms helpt het dan zie ik toch ff die oren naar voren)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nogmaals met dat van 10 min heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:14

hoi

wat voorgaande zei, kan ook in het land.
ik ging in die gevallen in het land zitten, gewoon, niet naar de pony kijken of zo, maar daar 'toevallig' zijn..
beetje de hekken controleren, beetje mest uit het land halen met schep en kruiwagen..
niet hopen dat de pony naar je toe komt want dan duurt het vrij lang voor je gevoel. maar het is natuurlijk wel de bedoeling van het hele gebeuren.
als de pony bij je komt, niet ineens gaan aaien of zo.
laat maar snuffelen, trek je er niks van aan (ook niet schrikkerig doen ofzo, is ze zo weer weg).
praat zachtjes met de pony, of zing een liedje..
als pony contact zoekt, zachtjes in haar neus blazen.
als je haar op een vertrouwde manier kan aanraken, rustig richting schoft, het hoofd eerst overslaan, en kriebelen, zoals paarden dat bij elkaar doen.
meestal was bij mijn schuwen dan het ijs wel gebroken.

altijd rustig blijven in de omgang.
bij het borstelen de borsel laten zien, en tegen pony praten.
geen onverwachte bewegingen maken.

als je zo een tijd bezig bent, en veel tijd met haar besteed, dan win je haar vertouwen wel lijkt me..

het is belangrijk dat er eerst vertrouwen is, voordat je aan het beleren gaat!!

succes ermee!

groetjes loveblacky

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:05

hoi
als ik aan kom fietsen hinnikt ze naar me en gallopeerd naar me toe maar de laatste paar meter blijft ze staan...
het is alsof ze het wel WIL maar niet durft...
als ze op stal staat kan ik haar wel pakken maar met wandelen loopt ze heel ver achter me...
en met poetsen laar ik haar altijd eerst aan de borstel ruiken enzo en ik poets eerst bij haar schoft maar als ik op haar hals of ergens anders wil poetsen dan draait ze weg of zie je dat witte helemaal in haar ogen en trekt ze het touw bijna kapot... Huilen

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:09

Probeer in plats van poetsen haar eens over haar hele lichaam aan te raken (bij voorkeur los in het land of op stal). Dit is HEEL goed voor het vertrouwen! Laat borstelen dan achterwege, borstel bijvoorbeeld alleen haar rug. Dus gewoon overal aaien en wat masseren.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:07

idd in het land of op stal zitten dan komt ze wel een keer
blijf veel heel veel met der doen geeft liefde en veel aandacht aan het paardje
doe der overal zachtjes aaien op der hoofd neus orgen over de ogen heen kont voetjes buik pak alles mee
ga lekker met der wandelen en ga eens een paar keer stil staan en op je hurken zitten en blijf zo even staan met je gezicht naar haar toe
laat je schouders wat zakken dat geeft een paard al een fijner gevoel (staat in een boek :wat voelt mijn paard)
geeft haar veel knuffels een praat met een lieve stem
mischien helpt dit een beetje en wat de andere zijnden
heb zelf ook een shet die dit ook had

su6 der mee

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 09:09

ik kan niet elke dag heen want tis niet mijn shetje en het is niet zo dichtbij....
maar ik ga wel zo vaak mogelijk naar haar toe uit school en in het weekend...

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 09:54

niemand meer?