Wél of geen bijrijder ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cIaudia

Wél of geen bijrijder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:09

... dat is dus mijn vraag, want ik twijfel hier nog wel over ... Ja

Ik heb nu dus sinds 2 weken - eindelijk (na 20 j. wachten) - een eigen paard en zou hem nu al niet meer willen missen.

Ik heb zelf ook altijd (nou ja, sinds ik 9 was) verzorgpony's en later verzorgpaarden gehad, dit waren op laatst alleen maar jonge paarden tussen de 3-5 jaar oud, net zadelmak, vandaar dat ik ook voor een jonge ruin van 4 heb gekozen. Hij is goed zadelmak maar moet gewoon nog héél veel leren, in principe zit er een "stuur" en (meestal Haha! ) een "rem" op maar het blijft een jong paard wat van uitdagen / uittesten houdt en nog niet echt makkelijk in de omgang is...

Ik ga elke dag na werktijd naar de stal - poetsen, longeren, rijden, poetsen, stal schoonmaken, gang aanvegen, veel knuffelen - eigenlijk niks anders dan met mijn verzorgpaarden, ik heb vroeger ook nooit vervelend gevonden om elke dag naar de stal "te moeten gaan" omdat anders het paard geen beweging / verzorging krijgt, dus dat ben ik wel gewend.

Aan de andere kant is het wel zo, als je een verzorgpaard hebt en je wordt een keer ziek, je gaat met vakantie of je hebt gewoon echt een k***e dag achter de rug, dat de verantwoording voor het paard niet echt bij jezelf, maar bij de eigenaar ligt... Dit is nu echter veranderd, wat gebeurd als ik een keer echt ziek ben of met vakantie ga ? Die mensen op de stal, waar ik sta, zijn met hun eigen paarden al druk genoeg... Mijn vrienden hebben ook - of de handen vol aan hun eigen paarden - of willen met paarden niks te maken hebben... Daar sta je dan...

Ik kan het toch niet maken om een bijrijder / verzorgst)er op "oproepbasis" (ik bel - hij/zij springt Whoosh! ) te nemen ?!? Verward

Maar om nu al iemand anders op "mijn paard" te laten rijden vind ik ook niet echt zo'n geweldig idee, moet ik niet zelf eerst even aan hem wennen en hij aan mij?!? Verward

En dat niet alleen, hij is op stal ook nog weleens echt vervelend (happen, trappen, niet stilstaan, dreigen) dus ik ben ook druk bezig om hem consequent op te leiden met wat wel en wat niet mag, stel dat diegene deze problemen misschien helemaal niet aanpakt of alleen als ik erbij ben??

Al met al (anders wordt het echt en heel lang verhaal...) ben ik dus druk bezig om mijn eigen paard niet te verkl**** maar helemaal alleen red ik het op ten duur waarschijnlijk ook niet. Het lijkt me ook leuk om gewoon iemand te vinden waar je op kunt vertrouwen en met een goed gevoel met je paard achter te laten of gewoon met z'n 2en op stal zijn...

Wat zouden jullie doen? Nu al wel of geen verzorg(st)er / bijruiter bijzoeken? En zo ja, dan beter een verzorg(st)er of ook meteen iemand die hem mag rijden??

Wat is verstandig?? GRAAG JULLIE MENING !!

Sorry voor het ondertussen toch wel lange verhaal maar ik zit hier echt mee, aan de ene kant wil ik het wel en aan de andere kant heb ik ook weer genoeg reden om het niet te doen... Oja en als iemand hier op bokt zich aangesproken voelt, mijn paard staat in Hengelo / Ov Doei!

cobiie

Re: Wél of geen bijrijder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:26

Ik zou geen bijrijder nemen voor de keren dat je ziek of met vakantie bent, als je paard dan op de wei kan staan mist hij je niet.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:33

Ik zou (nu nog) geen bijrijder zoeken. Als de nood echt aan de man is, weet ik zeker dat een van je stalgenoten zijn stal wel een dagje wil opstrooien en hem even los kan gooien of longeren. Op mijn stal helpen we elkaar ook onderling op die manier, eigenlijk heeft op één paardje na niemand een bijrijder. Ik laat één stalgenoot wel op mijn paard rijden als ik er niet ben, en dat is dan iemand die stukken beter rijdt dan ikzelf. Clown Ik wil niet eens een bijrijder, ik vind dit onderling helpen een prima oplossing. Overigens zijn het vaak dezelfde mensen die elkaar helpen, dus die weten wel hoe je met je paard omgaat.

Je zou misschien op zoek kunnen gaan naar een geschikte verzorger, iemand die niet per sé wil rijden? Ik neem aan dat je paard ook een vrije dag in de week krijgt? Die verzorger kan dan lekker met hem tutten en hem in de paddock zetten, aan de hand stappen, stal mesten en als het goed gaat misschien wel over een tijdje een beetje longeren (rondslingeren Knipoog ) en wie weet over een hele tijd er ook wel op rijden.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:43

Kan je niet iets regelen met een stalgenoot, dat jullie elkaars paard doen in geval van ziekte?
Ik ben bang als je op zoek gaat naar een verzorger, dat de kans groot is dat je er alleen hele jonge meisjes voor kan krijgen.

Ik geloof dat ik in jou geval in ieder geval zou wachten met een bijrijder tot je paard de basis er goed in heeft zitten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:48

Ik zou inderdaad ook nog ff wachten met het nemen van een bijrijder totdat jij en je paard goed met elkaar vertrouwd zijn.

Voor de keren dat je zelf echt niet kan is er vast wel iemand (stalgenoot of één van je vrienden met paard) te vinden die tijd vrij wilt maken om je paard te verzorgen en misschien ook te rijden. Zeker als dit niet al te regelmatig nodig is, is er vast wel iemand hiertoe bereidt. Het fijnst is dan wanneer jij als tegen prestatie bij kan springen voor diens paard; dan zijn jullie allebei geholpen!!

Bij mij is dit ook altijd gemakkelijk gegaan; ik heb twee vriendinnen (stalgenoten) waarvoor ik bij spring en andersom. En ik ben bevoorrecht met een zus die ook wel gek met paarden is, niet zoveel om zelf een paard te nemen, maar wel voldoende om met plezier af en toe op de mijne te klimmen Clown

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:24

Allereerst gefeliciteerd met je paardje Lachen.
Als ik jou was zou ik geen bijrijder nemen. Heb het zelf een maand of 2 gehad en ik werd er knettergek van. Afspraken niet nakomen en weet ik veel wat allemaal. Het is veel lekkerder om alles zelf in de hand te hebben. (vind ik tenminste) En als ik een dag weinig tijd heb dan vraag ik aan vriendinnen of ze hem smiddags een uurtje buiten willen gooien en kom ik savonds nog zelf om te rijden/poetsen enz. En het weideseizoen is ook weer begonnen dus hij komt niets te kort.

Tharatjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:37

Hey!

Ik zou ook nog niet meteen iemand nemen die meteen ook rijdt enso.!
maar misschien wel iemand die je paard soms op wei zet en stal wil uitmesten en poesten, En later misschien wil rijden?!
Als je iemand zoekt, kan je mij altijd pb'en!

groetjes, Thara!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:41

Ik zou wachten met een bijrijder totdat jij en je paard je zaakjes op orde hebben.
Wel zou ik inderdaad afspraken maken met iemand van stal dat die zich even over jouw paard ontfermt,
mocht jij ziek zijn of andere dringende verplichtingen hebben.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:05

Ik heb 3 keer een bijrijder gehad en heb nu echt besloten om het niet meer te doen. Het was heel onhandig met afspraken maken en op den duur had ik het idee dat mijn paarden al klaar moesten staan zodat ze er zo op weg konden.
Eerst werd er nog fanatiek mee verzorgd maar de tijd die aan b.v. het borstelen werd besteed werd steeds minder. Nu doen we het zelf en het bevalt prima.

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:36

wat moet dat een heerlijk gevoel zijn voor je! Eindelijk je eigen paard. Ik heb sinds kort ook weer een eigen paard na 10 jaar paardloos geweest te zijn. Ik heb net als jij gekozen voor een jong paard. Die van mij is nu net drie geworden. Ik heb haar samen met mijn vriend en we gaan haar als ze helemaal zadelmak is ook samen rijden, maar ook wij hebben het dilemma wel of niet een bijrijder. Voor ziekte etc hoeft het niet omdat dan altijd de ander kan, maar op vakantie gaan we natuurlijk samen.

Ik denk zelf dat een goede verzorgster/bijrijder wel degelijk een uitkomst is, mits je hele goede afspraken maakt met die persoon en er natuurlijk veel vertrouwen in hebt. Maar ik geef je gelijk niet met zo'n jong paard. Dan zou ik ook gaan voor een vaste verzorger die zo nu en dan met je meegaat en zo jou manier van met je paard omgaan van je meekrijgt.

Zo iemand kan dan wellicht op termijn als je paard wat verder wel gaan rijden mits het klikt en natuurlijk in eerste instantie onder jouw begeleiding. Wij hebben nu iemand gevonden die nu regelmatig met ons mee gaat en de hele ontwikkeling van ons paard mee volgt en daar al heel blij mee is. langzaam aan zal zij als wij niet kunnen ook zelf gaan poetsen, longeren etc. het is trouwens wel iemand die we wat rijden betreft goed kennen en daar ook wel vertrouwen in hebben dat ze dat uiteindelijk kan. Wat voor mij het belangrijkste is dat het iemand waar ik het vertrouwen in heb en dat ik mijn paard met een goed gevoel aan haar toevertrouw.

Ik ben het ook wel met de anderen eens, dat als je het op stal kunt regelen dat dat natuurlijk ook een goede optie is. Voor je paard is het alleen misschien fijner als het dan wel een vaste persoon is.

Mijn reactie is ook een beetje lang geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:13

Als je je paard gewoon op een paardvriendelijk pension neergezet hebt , dan zal het dier je amper missen als je eens niet kan :)

Als een paard de hele dag lekker met andere paarden op de wei staat en voluit kan bewegen en doen (zoals het hoort !) dan heeft hij het rijden niet nodig om lichamelijk en geestelijk lekker fruitig te blijven.

Dan gaat het er alleen nog maar om dat iemand oplet of het dier niks mankeert en hij (indien nodig) gevoerd en/of binnen en buiten gezet wordt.

En dat zijn zulke kleine dagelijkse handelingen , die zouden de eigenaren van de stal best moeten kunnen doen bij wijze van uitzondering , als ze het al niet automatisch dagelijks doen (wat je eerder mag verwachten).

En als je een beetje een sociaal persoon bent met een beetje een sociaal paard , dan valt er best iets met stalgenoten te regelen dat j eens voor elkaar in kunt springen indien nodig :)

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:15

Ik zou ook nog geen bijrijder nemen. Eerst een beetje wennen aan je paardje enzo. Heb je niet een vriendin ofzo die ook paard rijdt en die je kan oproepen als je een keer ziek of op vakantie bent?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:20

Dit is een topic uit 2005. Ik hoop voor de TS dat ze nu onderhand geen advies meer nodig heeft. :')

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:44

En daarom dus ook een slotje.