dresuurpaarden blessuregevoeliger dan andere paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

dresuurpaarden blessuregevoeliger dan andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 15:06

In het artikel "Overbelasting Waar ligt de grens?" in de nieuwe bit staat letterlijk: ....Met stip op de eerste plaats staan dressuurpaarden. Een dresuurpaard is blessuregevoelig, waardoor een paar uur weidegang er niet altijd in zit. Aan de hand grazen is vaak het hoogst haalbare.....
Er wordt dan nog gezegd dat deze paarden vaak te maken hebben met elke dag dezelfde belasting en trainingsarbeid.

Ik vind dit dus een stelling van niks, waarom zouden dressuurpaarden blessuregevoeliger zijn dan spring- of eventingpaarden. Iedereen weet dat alle paarden fris in het hoofd gehouden zouden moeten worden. Dat dressuurpaarden niet in de wei zouden kunnen vind ik dan ook flauwekul, als een paard daaraan gewend is blijft hij ook rustig in de wei, ook al is het een dressuurpaard.

Ik wil graag weten hoe jullie daar over denken, misschien moet ik overwegen mijn paard ook niet meer in de wei te zetten, ik rijd toch vooral dressuurmatig... Hij staat nu iedere dag buiten, zonder bescherming bij twee andere ruinen en hij is nog steeds zonder blessures. Extreme duivel
En als het om duurdere paarden zou gaan, volgens mij zijn goede springpaarden ook erg duur, en waarom zouden deze paarden geen paard meer zijn maar een machine om je kunstjes op te vertonen? (even kort door de bocht).

Sjonniej

Re: dresuurpaarden blessuregevoeliger dan andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:52

Weet jij hoeveel mensen hun paard zo trainen dat hij binnen een jaar peesproblemen etc heeft? Dat weet niemand, maar er zijn er heel veel. Er zijn gewoon zoveel mensen die zonder enig verstand Anky haar kur na gaan rijden thuis.
Daardoor zitten de dressuurpaarden eerder met blessures; omdat er veel op een slechte manier wordt getraint. Bij de andere takken van paardensport heb je wat meer verstand nodig. Je komt bijvoorbeeld over geen enkele hindernis zonder te kunnen zitten.