Haflinger die niet terug naar de wei wil :( TIPS!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Haflinger die niet terug naar de wei wil :( TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:27

Ik heb een haflingerruin van 3 jaar bijna 4 jaar die niet terug naar de wei wil.
Als ik heb gepoetst,gelongeerd of gereden wil mijn pony niet terug naar de wei en blijft dan voor zijn wei staan en verzet geen been. Boos!
Wie heeft er tips? Nagelbijten / Gniffelen

Met een zweepje lopen lukt niet want dan loopt hij achteruit terug. Clown Haha! Bloos
Kom maar op met tips!
Alvast bedankt! Pling

Stanleytje

Re: Haflinger die niet terug naar de wei wil :( TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:43

Is er echt niemand die voor mij tips heeft? Verward Verward Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:44

gewoon blijven wachten..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:45

miss lokken met voer. Of heel vrolijk daravend de wei in draven. Zodat hij het niet merk maar alleen op jouw let

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:47

Wachten heb ik ook al geprobeert maar dan kan ik uren blijven wachten maakt hem niks uit en lokken met voor ook al geprobeert maar dan denkt die dat hij elke keer eten krijgt.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:49

Ooooh ja vrolijk dravend de wei in is niet zoon goed idee moet ik door de stroom rennen!
Ik moet nameljk ik eerst de stroom open maken. Huilen

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:02

Ga op zoek of er misschien een reden is waarom hij niet meer de wei in wil.

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:30

Dat had ik ook een keer met mn oude haflinger, gewoon op stal gezet en de volgende dag wilde ze gewoon de wei in.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:02

Ik heb geen stal waar ik hem 1 nacht in kan laten staan dus dat lukt niet echt.
De reden dat hij de wei niet in wil is dat hij graag aandacht krijgt en poetsen knuffelen rijden en zo vind hij heel leuk en als hij terug moet naar de wei is hij het er niet helemaal mee eens en dat laat hij merken door de wei absoluut niet in te gaan!

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:03

Kom op heeft er niemand meer goeie tips?
Het is best veveelend namelijk!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:12

poets en knuffel hem eens in de wei. Haal hem dus niet van de wei maar doe al het werk daar. Laat hem dan gewoon terug los. Hou dat een paar dagen vol, misschien zelfs zonder te rijden. Zo merkt hij dat het in de wei ook leuk kan zijn.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:31

miekedar heel erg bedankt ga het vanaf morgen proberen bedankt Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:34

Staat ie alleen, of met meerder paarden?

Als ie alleen op de wei staat, vindt ie het misschien 'ongezellig' op de wei en is dat de reden dat ie niet wil. Als ie alleen staat, zou je vlak voordat je hem op de wei zet eerst even het draad open kunnen maken. Dan hoef je daar niet mee te hannesen als je al met hem voor de wei zelf staat en is dat niet echt een probleem meer denk ik.

Als ie met meerdere staat, is ie wel vriendjes met de anderen? misschien wordt ie als een soort van 'pispaaltje' gebruikt en wil ie daarom niet.

Hoe ik denk ik zoiets zou oplossen is door niet voor hem te gaan staan om zijn hoofd of iets dergelijks vooruit te trekken. Ik zou plaats nemen naast zijn schouder, hem bij het halster vanaf die plek naar voren willen leiden. Zodra hij het vertikt om een stap te zetten of zelfs maar achter uit wil lopen geef ik hem een corrigerend schopje met de zijkant van mijn voet achter de buik. Denk erom dat je dat doet als je naast hem staat. Zodraje voor hem staat zal hij de bedoeling van de zobedoelde drijvende hulp naar voren niet snappen omdat ie denkt dat je voor hem staat om hem tegen te houden. Zodra hij hierop maar naar voren reageert belonen. wanneer hij direct weer stil gaat staan, direct weer proberen.

Op dit moment lijkt het me niet verkeerd om met brokjes als beloning te werken. Maar dan een handvol brok die hij krijgt als hij echt in de wei staat.

Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:47

Nu hoop ik niet, ontzettend veel boze bokkers over me heen te krijgen die denken dat ik paarden mishandel enzo.

Punt is dat een corrigerend schopje, mits alleen ter correctie gegeven en totaal niet bedoeld als daadwerkelijk ook pijn doend naar mijn mening geen kwaad kan. Ik heb al wel enekel paarden gehad die op gegeven moment vertikten voorwaarts telopen tijdens het leiden. Zodra ik na enkele keren corrigeren dan weer iets meer plaats nam naast de schouder ipv ervoor was dit zonder opnieuw corrigeren dan weer over.

Trouwens, ooit geleerd met hondencursus: ALs je je hond leert te luisteren op het commando hier en hij wil niet komen moet je hem op een of andere manier dit duidelijk maken. Niet doen door nadat ie eenmaal wel bij je komt alsnog straffen maar probeer hem attent op je te maken door bv de hondenriem zijn richting op te gooien. Heb je zijn aandacht weer en grote kans dat ie weer naar je luistert. Daarna belonen voor het alsnog komen. Voordeel is dat de riem voor de hond uit de 'lucht' kwam vallen en zo dus nooit deze corrigerende ervaring van jou af zal ervaren.

Probeer dus ook niet flink uit te halen met je voet, dat je paard van te voren al kan zien wat je van plan bent. Dan krijg je een averechtse reactie dat ie bij voorbaat nog verder achteruit wil. Ik zou proberen om hem dus zachtjes een corrigerend schopje te geven (met links zelfs als je aan de rechterkant staat en dan net te doen alsof jij niet weet waar dat vandaan kwam. Dan heb je kans dat hij die correctie ook niet als kwaadwillendheid van jou zal zien.

Nogmaals succes!

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 19:05

Bienotje wat een goed idee ik ga het zeker proberen was ik zelf nooit op gekomen Clown

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:41

laat je ons weten hoe het je lukt??

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:29

Zeker weten vandaag ga ik hem in de wei poetsen en knuffelen morgen ook. Haha!
Vertel vanavond wel hoe het ging.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:56

Ben gisteren bij hem geweest geknuffeld hij was heel lief maar vond het wel raar dat hij niet werd genomen.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:57

Vandaag ga ik hem trouwens poetsen en zo Haha! en morgen ga ik de tip van Bienotje uitproberen ben benieuwd. Clown
Als je ng tips hebt zet dat er dan a.u.b. op!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:20

heeft hij erg veel respect(angst dus) voor de stroom draad
en is dit een draadje of een wit lint ?

als het een dun draadje is kan het zijn dat hij wel weet waar die ongeveer zit maar m NIET ZIET heeft mijn hengst ook en als er ook maar een heeeeel klein beetje twijfel is dat die er nog is gaat hij echt niet naar voren

als het een lint is kan je die open doen en achter m lopen (hem dus lekker voor de ingang laten staan en met het lint in je hand naar zijn achter kant lopen

succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:15

hoi hoi heb je soms schrikdraad om de wei heen? Mijn pony wil ook moeilijk de wei in maar dat komt dooe het schrikdraad.
Stanleytje schreef:
Ik heb een haflingerruin van 3 jaar bijna 4 jaar die niet terug naar de wei wil.
Als ik heb gepoetst,gelongeerd of gereden wil mijn pony niet terug naar de wei en blijft dan voor zijn wei staan en verzet geen been. Boos!
Wie heeft er tips? Nagelbijten / Gniffelen

Met een zweepje lopen lukt niet want dan loopt hij achteruit terug. Clown Haha! Bloos
Kom maar op met tips!
Alvast bedankt! Pling

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:55

mijn haflinger heeft dezelfde leeftijd als die van jou,
en die wil er niet uit,
in plaats van niet terug,
nou jah,niet uit is een groot woord,
alle paarden staan in de wei en ik haal hem alleen weg..

meneer loopt eerst mee,en gaat dan stil staan,
ik blijf naadt hem lopen en als ik merk dat ie vaart minderd dan tik ik hem met het andere eind van mijn halstertouw tegen zn buik aan..
nu loopt hij gewoon door..

dus ijk zeg eigenlijk hetzelfde als bienotje als ik het goed begrijp !