groen paard of beleerd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

groen paard of beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:01

hoi allemaal,

ik denk dat ik binnenkort eindelijk een paard kan kopen en nu zit ik te twijfelen tussen een ingereden paard waarbij ik al precies weet wat hij kan en wat niet of een licht ingereden paard die dus nog alles moet leren. ik dacht altijd dat ik zo'n paard zou verpesten maar nu heb ik wat meer t idee dat als ik rustig aan doe en veel geduld heb ik hem juist misschien meer naar mijn hand kan zetten en dat als ik een paard koop die alles al kan hij misschien al meer reageert zoals degene die m ingereden heeft dat wilde. ik heb geen ervaring met paarden inrijden (ik wil ook geen echt groen paard maar een licht aangereden paard) maar het lijkt me wel leuk en zal het niet overhaasten. wat vinden jullie?

Noppes

Re: groen paard of beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:03

Er zit veel tijd in een groen/licht aangereden paard! Die tijd moet je dus hebben en heel geduldig zijn. Denk er wel aan dat inrijden erg belangrijk is, maar misschien kan iemand die wel ervaring heeft met inrijden je helpen?
Ik denk dat het voor jezelf fijner is om een beleerd paard te kopen. Heb je zoiezo in het begin meer mogelijkheden, en als je een 3, 4 jarig paard koopt, die toch de echte basis al weet, kun je zelf ook nog veel leren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:08

Ik denk dat ik dan toch voor een beleerd paard zou kiezen. Zeker omdat je geen ervaring heb met groene paarden. Maar als je je droompaard ziet staan maar wel groen en je hebt de juiste begeleiding zou ik het toch niet laten.

Ik heb tot nu toen ook alleen nog maar beleerde pony's gekocht(een daarvan 2 dagen geleden Haha! ). Moet ik wel zeggen dat ik beide al een jaar kende en ze wel zelf in gereden heb Knipoog.
Ik zou zo weer voor een groene pony gaan Lachen. Maar voorlopig heb ik er zat Knipoog.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:24

vorig jaar zat ik met hetzelfde dilemma. ik heb toen gekozen om een groen paard te kopen. dit omdat ik mijn droompaard had gevonden en de prijs van een groen paard aanzienlijk lager is. Maar ik heb alleen deze keus alleen gemaakt omdat mijn vriendin aan had geboden om m inte rijden. Wat ben ik nu blij met haar zeg. Ik rij nu 24 jaar paard ben nooit een super goeie ruiter( maar ook geen superslechte) geweest maar reed altijd een beetje in de middenmoot ( L2/M niveau) dius ook geen echte beginner. Maar wat viel het mij tegen zeg de eerste keer op mijn eigen paardje. Ik voelde me echt een beginner Haha! . Nu gaat het langzaam aan steeds wat beter maar ik ben dus echt super blij dat ik goeie hulp heb bij de opvoeding en dat hij voor me word ingereden. Ik leer nu dus samen met mijn paard elke dag weer bij. Maar al met al ben ik nog steeds super blij met mijn paard( heb m nu bijna een jaar) ookal hebben we onze ups en downs. Succes bij het nemen van de juiste beslissing.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:33

Een beleerd paard.

Of een redelijk groen paard, maar dan moet je het er wel voor over hebben dat die pas over 1 jaar echt volledig naar jou hand is, en dat je professionele begeleiding zal moeten hebben.

Ik ben ook een redelijk goede ruiter, had een beetje ervaring met inrijden, maar met Lorena (ex-verzorgpaardje) wilde ik echt graag dat iemand anders het deed! Je verpest het zo makkelijk.
Had toen 2 maand geen les gehad in het begin met haar, tja dan is het kwaad al geschied, ook al reed ik weinig en vrij vaak buitenritten... Ze was gewoon een slimme tante die allerlei maniertjes ging verzinnen om maar niet de achterhand eronder te hoeven brengen.
Nice Bloos

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:03

Ja het ligt eraan hoe goed jij kunt rijden. Een groen paard inrijden kost heel veel tijd en geduld. Kun je dat alleen af en heb je genoeg geduld? Je moet ook zeker geen angst hebben. Als je zelf denkt dat je het kan moet je een groen paard kopen, maar anders zou ik gewoon een beleerd paard kopen, dat is ook wel fijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:58

Bedenk ook dat je een beleerd paard ook nog naar je hand kunt zetten, het duurt misschien langer dan wanneer je een groen paard naar je hand zet, maar het is zeker niet onmogelijk!

Groeten, Angela

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:21

Laat ik het zo zeggen, ik heb NIX verstand van jonge groene paarden Knipoog Het beleren en zadelmak maken gaat vlot (heb veel voorbeelden gehad en heb een goede leermeester Haha!) maar het inrijden is nix voor mij! Dus ik ga mijn paardje laten inrijden door me beste vriendin, heeft zéér veel rijervaring, heeft zacht maar doorzettend karakter, zachte hand en toch zeer veel geduld. Ik wil haar er zelfs voor betalen, maar zij vindt de ervaring op zich al een hele beloning. Zo is het natuurlijk gemakkelijk...

Als je van jezelf weet dat je heel wat hulp kunt krijgen met een groen paard en er zelf genoeg rijervaring voor hebt, zou je het best kunnen proberen, maar wees zeker eerlijk tegenover jezelf!!!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:39

Ik rijd op dit moment 2 licht ingereden paarden.
Het is dus zo dat ze de basis (stap en draf) kenden, en de rest leer ik ze nu aan.
Ik kan je alvast vertellen dat je er heel veel geduld voor moet hebben!
En er vooral begeleiding bij moet zoeken.
Maar ik had ook nog nooit eerder paarden ingereden, en nu gaat het super goed.
Het is net waar je voor kiest. Als je een paard neemt dat rond de 7 jaar is, is dit een mooie leeftijd om verder mee te gaan.
Het is helemaal ingereden en met een jaartje loopt ie dan naar jouw hand.
Op 4 jarige leeftijd als ze dus nog "groen" zijn, kun je ze ook naar je hand laten lopen maar is een foutje veel sneller gemaakt.
Je moet er toch zelf voor kiezen.
en vooral kijken wat je het beste vind passen.
Ook kwa tijd enzo.
Suc 6 !