Paard eet eigen poep: probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WormBoy

Paard eet eigen poep: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:53

Ik betrapte mijn verzorgpaard laatst op het eten van zijn versgeproduceerde keutels Verward . Nou weet ik dat dat bij een aantal diersoorten (konijnen bijv.) gebruikelijk is, maar bij paarden ... ?

Wat achtergrondinfo: het paard staat in de winter veel op stal en wordt dan gevoelig voor koliek. De eigenaresse denkt dat dat met zijn eetgewoonten te maken heeft: hij eet veel stro en als hij los in de bak mag eet hij zand. Oftewel, het paard staat nu op zaagsel en mag niet meer onbewaakt in de bak. De koliekaanvallen blijven nu gelukkig uit, dus de kans is groot dat stro of zand een deel van de oorzaak is (samen met het feit dat hij veel te veel stil staat).

Nu vraag ik me dus af; is dat poep eten een probleem voor zijn gezondheid, kan het kwaad, en wat betekent het (tekort aan bepaalde voedingstoffen, verveling ...)? Het paard schijnt het zelf niet erg te vinden Vingers aflikken , maar ik hoef voorlopig geen kusje meer van hem Haha! . Ik hoop dat iemand daar wat meer over kan vertellen (of een link geven naar eventuele oudere topics hierover).

Chrissetje

Re: Paard eet eigen poep: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:59

te kort aan vitaminen/mineralen mss?
heeft het paard een liksteen?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 10:38

beautylover schreef:
te kort aan vitaminen/mineralen mss?
heeft het paard een liksteen?

Het paard heeft geen liksteen ... dat kan ik in ieder geval eens voorstellen bij de eigenaresse ...

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:38

Meestal gaat het dan over een tekort aan vitaminen en mineralen, mischien wat extra muesli of supllementen geven?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:47

Maar wanneer je paardje gewend was om op stro te staan, moet je haar misschien wat meer hooi/kuil geven, gewoon om op te knabbelen... Verveeld ze zich waarschijnlijk ook wat minder en het is nog beter ook Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:49

zoals al eerder gezecht werd denk ik ook dat het een tekort aan iets is (bijv. vitamine) Je ziet het ook wel eens bij veulens die niet genoeg vitamine binnenkrijgen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:54

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:24

De tip die ik kreeg van de paardendrogist is gedroogd zeewier voeren. Het eten van mest komt meestal voort uit vitamine/mineralen tekort of uit gewoonte. Om het eerste uit te sluiten kan je dus zeewier voeren. Hier zitten erg veel vitamines en mineralen in.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:43

Mijn tinkertje doet dit ook, maar volgens mij uit verveling..

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:01

Er zijn hier vele topics over te vinden bij MD, vandaar een slotje.