Paard van 24 jaar hoe lang kunnen ze nog meegaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Paard van 24 jaar hoe lang kunnen ze nog meegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:43

Misschien een vreemde vraag. Maar bij ons in de buurt staat een merrie van 24 jaar de eigenaar zoekt nu een goede thuis voor der want hij heeft zelf zeer zware rugklachten gekregen en kan dus niet meer rijden. Behalve een doorgezakte rug ziet het paardje in kwestie er erg fit uit en geeft een heuse show als ik met mijn paardje voorbij kom.
Nu was ik eigenlijk stiekum op zoek naar een oude brave knol voor mijn moeder en vriend om te leren rijden. Ik kan dit paard gratis krijgen. Maarja hoe lang kan zo een paardje mits hele goede verzorging natuurlijk nog mee. Niet dat ik heb nu gratis overneem en binnekort elke maand 100de euro's betaal aan da kosten of dat we ons zoals altijd vreeslijk gaan hechten en dat ze binne de 2 jaar al dood is. Dus wie heeft er ervaring met oude paarden?

Chrissetje

Re: Paard van 24 jaar hoe lang kunnen ze nog meegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:47

dat kan je écht niet zeggen...
je hebt wel paarden die de 40 halen,en je hebt paarden die de 4 nog niet eens halen

je moet dus puur gokken...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:23

Beauty is een welshje en die wordt in mei 31 jaar. Natuurlijk heeft hij zo zijn klachten, maar dat mag ook op zijn leeftijd.
Hij gaat elke week nog lekker 2 a 3 keer op buitenrit en loopt elke dag in de wei. Hij komt wat moeilijk in en uit zijn wintervacht, maar met wat lijnzaad gaat dat al stukken beter. Energie heeft hij nog 10 en hij dribbelt de hele weg.

Het ligt natuurlijk aan elk paard apart, maar het is het proberen waard, mits hij/zij genoeg beweging krijgt, want dat is wel nodig voor de soepelheid van de spieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:40

Alles van 1 dag tot 10 jaar, en misschien nog langer.
Mijn paardje is 29 geworden, toen moest ik haar laten gaan vanwege arthrose, een andere pony is 23 jaar geworden (acute nierproblemen) en de fokmerrie van de boer is op 28-jarige leeftijd gewoon dood gegaan.
Ik ken ook paarden die over de dertig zijn gegaan, dus je kunt er niks van zeggen. Als jij dat paard een goed huis kunt bieden, het paard het gevoel kan geven "erbij te horen", dan zie ik niet in waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:55

wij hadden een manege pony die 40 jaar geworden is en tot zijn 38ste gewoon bereden is. ik zou het zeker doen!!!

wel ff laten checken door veearts. laat je ons je beslissing horen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:10

Je kan het nooit met zekerheid zeggen, hij kan morgen dood neervallen of nog 10 jaar ouder worden.

Pony's worden gemiddeld ouder dan paarden, dus van die leeftijden zou ik niet uitgaan.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:23

dat hangt inderdaad van paard tot paard af...
op onze stal staat een oude knar van 32 natuurlijk heeft hij ook zijn gebreken maar wat wil je ?! Als jij 88 bent gaat dan alles ook nog goed werken ?? Knipoog

Als ik jou was en ik had de plaats, de tijd en het geld om hem een goeie oude dag te geven zou ik dat zeker doen !

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:29

Het is altijd moeilijk om te zeggen. Hoe is zijn voorgeschiedenis? Ik neem aan dat de eigenaar je daar het nodige over kan vertellen (en je mag er dan toch wel vanuit gaan dat ie eerlijk is). Als het een paard is dat tot nu toe altijd gezond is geweest dan zou ik het wel aandurven. Natuurlijk moet je wel kijken of je eventuele DA kosten kunt dragen, maar goed die kosten kun je ook hebben met een jong paard. Als je de mogelijk extra kosten helemaal niet kunt dragen moet je in mijn ogen niet een tweede paard nemen, of ie nou jong of oud is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:50

Zolang er niet zwaar of te hevig mee gereden wordt moet dit toch nog te doen zijn? Een vriendin van mij heeft een merrie van 25 en springt er nog mee en rijdt nog 3 x op de week... Dit paard heeft vorig jaar ook der laatste veulen gehad.

Laat iig een DA kijken voor je iets beslist.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:53

Kan inderdaad erg verschillen. Hangt er maar net af hoe gezond hij is. Mijn oude verzorgpony, welshje, is 29 jaar geworden. Tot zijn 27 superfit geweest, hebben we heerlijk mee gereden en hij had er echt plezier in. Nooit een keer kreupel of iets anders.
Toen hij bijna 28 was heeft hij een herseninfarct gehad, half jaar kreupel geweest, hij is er weer boven opgekomen maar we hebben toen niet meer gereden, uiteindelijk is hij overleden aan een slag in zn darm.
Het kan dus zomaar van de ene dag op de andere dag fout gaan, maar dat hoeft ook niet te gebeuren, het kan ook nog een hele tijd goed gaan. Als het paard gewoon fit is en niet vaak blessures heeft, denk ik dat ie nog wel een tijdje meekan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:56

een paard van 10 kan wat krijgen maar eentje van 24 ook.
een ouder paard loopt natuurlijk wel meer risico.

merrie van 29 bij mij op stal heeft minstens 3x per jaar koliek, krijgt medicijnen en knapt meteen weer op.
dus wordt het wel al een duurdere hobby.

risico heb je toch met een ouder dier....

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:02

Een vriendin van me heeft een hengst van 27. Van het weekend heeft ie nog een rit van 35 km gelopen en ze springt er ook nog mee. De conditie is wat minder maar hij komt nog goed mee met mijn paardje van 12. Als het paard in kwestie altijd lekker mee heeft gelopen hoeft zijn leeftijd echt geen belemmering te zijn en kun je er best nog een tijd plezier van hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:03

zie hier hoe een 20 jarige zich uitleeft met springen viewtopic.php?f=10&t=389175

gok er op dat Dee(van de foto's dus) nog zeker 10 jaar fanatiek mee kan, heeft nml nergens last van, nooit gehad ook de afgelopen 4 jaar dat we haar hebben) ook crosst ze nogsteeds errug graag in de bossen enzo

als het paard nu gezond is, lijkt het me sterk dat ie binnen 2/3 jaar ineens 'op' is

laat anders een DA haar eens klinisch keuren, ivm ademhaling, hartslag etc, dan weet je wat beter waar je aan toe bent Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:08

ik heb ooit eens een paard gehad die 27 jaar is geworden,hij had wel versleten benen,maar ik reed er zo'n 3x per week op,lekker buiten,veel stappen,vond ie prachtig.
ik heb er zover ik weet nooit mee gedokterd,op zijn inentingen na,is er geen veearts voor hem geweest,tot hij ernstige koliek had,en een slag in zijn darm bleek te hebben,hij is toen ook ingeslapen.

en vriendin had toen der tijd een 3 jarige merrie,en ik denk datz e inmiddels een standbeeld voor dekliniek heeft staan,die sponsert de veearts...dat paard heeft echt 3/4 van het jaar blessures.

dus om nu te zeggen dat oudere paarden altijd kwakkelen,dat is de pech of geluk die je hebt met een paard.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:10

Laat haar anders idd nakijken door een DA (klinisch) en overleg dan met hem wat hij verwacht aan eventuele 'gebreken'. Aan de andere kant, je kunt de gok ook gewoon nemen, een jonger paard kan ook iets krijgen waardoor het snel afgelopen is, zoiets heb je nu eenmaal niet voor het zeggen..
Succes met je beslissing!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:34

Heel erg bedankt allemaal.
Ze hoeft hier idd niet meer zwaar werkt te doen dat doet mijn 6 jarige ook al niet hahahaha! Gewoon een keer per week misschien ietsje meer mee op bosrit en voor de rest lekker de wei op. Dat laten keuren is wel een goed idee. als ik der overneem horen jullie het zeker nog.
en die doorgezakte rug kan dat niet te veel kwaad?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:57

Mijn vorige was ong 25 ennog superfit. Kon ik alles nog mee en zag er ook nog heel goed uit voor zo'n oudje. Leek eerder 12 volgens anderen.
Maar dat verschilt per paard. De ene is op z';n 20 op en ander kan dan nog 20 jaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:08

Mijn verzorgpaard was 33 jaar toen hij werd ingeslapen!
Je kan er niks over zeggen, het kan morgen gebeurd zijn maar hij kan ook nog jaren meegaan!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:11

De reden dan ik nog iets langer over dit paard nadenk is het feit dat er een schaap bijzit Haha! tja het zijn weidemaatjes en ze willen ze niet uitelkaar halen. Maar daar open ik een topic over bij beestenboel want ik weet dus niks over schapen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:18

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:38

Zoiets kan je moeilijk een leeftijd op plakken, vind ik. Memuska wordt er 23 en gedraagt zich soms als een 4-jarige.
Ik spurt nu even naar het schapentopic Knipoog

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:05

het is heel verschillend. mijn oude verzorgpony is op zijn 24ste overleden. .. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:06

Ik vind dat dezelfde vraag als
Hoelang leeft mijn oma van 84 nog Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 17:57

Citaat:
Ik vind dat dezelfde vraag als
Hoelang leeft mijn oma van 84 nog

Tja dat vind ik toch niet hetzelfde hoor.
Ik heb er namelijk geen idee van hoe oud een paard kan worden ikzelf ben er zelden tegengekomen die ouder waren dan 20 dus als ik dan hoor deze merrie is 24 tja dan denk ik meteen die heeft niet lang meer. Maar dankzij een site zoals bokt kan je zoiets vragen en hoor je van anderen dat ze wel degelijk veel ouder kunnen worden. Pony's weet ik kunnen oud worden maar ik wist niet dat paarden ook zo een hoge leeftijd konden halen. Als alles nu nog goed gaat gaan ivm het schaap dan denk ik wel dat ik die 2 ga overnemen. Erg bedankt nog eens bokkers. Vingers aflikken