Hoe gewicht paard bepalen?[Spoed!]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe gewicht paard bepalen?[Spoed!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 02:36

Heej
Ik had een tijdje geleden,vorige week ofzo,wormen gezien.
Toen ik de rotzooi(van tussen zijn hoeven)opkuistte.
Nou ja,ik dacht meteen dat ie wormen had
of iig dat er wormen in de buurt waren.
Mijn moeder heeft zaterdag(in de donkere stal)zijn mest nagekeken en vond geen wormen.
Dit laatste vind ik dat het niets zegt hierover:het kan toevallig zijn dat er net op dat moment in geen DIE hoop ZICHTBARE wormen waren.
Na lang zagen mocht ik dan aan staleigenaar vragen wanneer paarden ontwormd worden
Bleek dat om de 3à4 maand te zijn Gestoord
En dat terwijl vorige manegeeigenaar steevast zei om het jaar
ik voel me zo schuldig tegenover mn vzpaard dat we die oliebol geloofden
Nou hebben we meteen besloten paard vandaag te ontwormen(woensdag dus)
Aangezien we het zelf mogen doen doen we dit dus
Maar nu heb ik 1vraag(met spoed dus!)
Hoe bepaal ik het gewicht van mijn vzpaard?
Hij heeft geen papieren en we weten dus ook zijn ras niet dus hierop kunnen we niet afgaan
we weten dat hij een warmbloed is,maar is dit voldoende?
oja,ontwormingsmiddel halen we in ruitersportwinkel

HippoLogic

Re: Hoe gewicht paard bepalen?[Spoed!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:22

Hoe groot is hij?

Als je wormen in de poep hebt ontdekt dan heeft hij een ernstige wormbesmetting. Zorg dat je vooral niet te weinig geeft!! Of bel de dierenarts voor advies.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:40

probeer deze site dan zit je bij benadering goed, je kan beter overdoseren dan onderdoseren

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:43

Als het een warmbloedpaard is, dan kun je gerust de hele spuit erin duwen, zo heel nauw komt het niet. En als het een flink paard is, dan heb je misschien wel anderhalve spuit nodig. Je geeft niet vlug te veel, te weinig is erger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 07:41

Margreet schreef:
Als het een warmbloedpaard is, dan kun je gerust de hele spuit erin duwen, zo heel nauw komt het niet. En als het een flink paard is, dan heb je misschien wel anderhalve spuit nodig. Je geeft niet vlug te veel, te weinig is erger.

Je mag 100% overdoseren, zonder dat dit tot problemen leid. Daar schijnt zelfs een regel voor te zijn.
Ik zou er gewoon een hele spuit instoppen, als het een flink paard is, 1,5 spuit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:41

Hij is 1m 82

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:51

182m dan weeg hij tog al gauw 600 700 kilo (als utn ie meer is)ik zou hem anderhalve spuit geven. omdat hij hoogstwaarscheinlijk ook al flink besmet is en zoals hierboven al gezegd is beter overdoseren en onderdoseren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:27

Ik ga met de antwoorden hierboven mee: een paard van 1.82 dat al tijden niet meer ontwormd is zou ik 1.5 spuit geven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:51

Nja,we zijn dan maar naar winkel gegaan,we kregen 1volle spuit maar 1 van straffe dosering omdat ik zei dat hij dus al een besmetting had.Vandaar dat hij dus een straffer dosis nam
Paard nam de spuit + goedje goed aan.
Maar ik vraag me af,zouden we in het vervolg een minder straffe dosis nemen?of steeds dezelfde?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:47

Ik zou hem nog een keer over 3-4 weken met dezelfde spuit en dosering ontwormen (= denk ik Equimax geweest?), en daarna iedere 6-8 weken met bv anderhalve spuit Eqvalan of Strongid. Jouw paard van 1.82 zal zeker 750 kg wegen, als-ie een beetje fors gebouwd is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 06:56

ik zou een mestmonster naar de DA brengen, dit laten onderzoeken (kost rond de 10 euro) dan kan de DA je adviseren welke middelen je moet gebruiken en hoe vaak en vooral hoe veel!

Je kan ook even in je omgeving kijken of er een bedrijf is met een weegbrug en vragen of je jep aard daar even mag wegen, je krijgt dan een weegbriefje mee, dan heb je zwart op wit wat hij weegt.

Ik heb een paard van 1.55 dat 750 kilo weegt, dus de theorie dat een paard van 1.82 600-700 kilo weegt, gaat niet altijd op!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:11

Als je paard samen met andere paarden buiten staat, dan kan die wormenmest in z'n hoeven (tenminste, ik neem aan dat ze in de mest zaten?) ook van één van de andere paarden zijn.

Je schrijft ook dat je verder geen wormen in de mest hebt gevonden, vandaar. Ook ik zou even een mestmonster laten onderzoeken. En even de andere paardeneigenaren vragen hetzelfde te doen (en ook ontwormen).
En uiteraard even alle mest uit de paddock verwijderen. Als er meerdere andere paarden met wormbesmetting op een stuk weiland gelopen hebben dan moet je ze daar voorlopig weghouden.

Misschien dat één van de andere bokkers weet hoe je dat precies aan moet pakken??

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:38

Het gewicht van je paard kun je gemakkelijk berekenen........ Haha!

Gebruik de volgende formule....... deze gebruiken dierenartsen om de narcose te berekenen:

Borstomvang x Borstomvang x Lengte lichaam
... ... ... ... ... ... 11900

De borstomvang meet je rond het paardenlijf waar de singel ligt en die deel je door en de lengte van het lichaam die je meet vanaf het boegbeen tot de zitbeenknobbel.

De uitkomst is het aantal kilo's dat je paard weegt, en aan de hand hiervan kun je bekijken hoeveel wormenkuur hij nodig heeft.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 01:59

Ibbel schreef:
Ik zou hem nog een keer over 3-4 weken met dezelfde spuit en dosering ontwormen (= denk ik Equimax geweest?), en daarna iedere 6-8 weken met bv anderhalve spuit Eqvalan of Strongid. Jouw paard van 1.82 zal zeker 750 kg wegen, als-ie een beetje fors gebouwd is.

Dit zou ik ook willen
Maar reactie van ouders en eigenaar:"NJET!
Staleigenaar zei om de 3à4 maand DUS dat word ook om de 3à4 maand" en daar heb je als puber van 15jaar niks op te zeggen

natuurlijk ga ik ook voor jouw voorstel Ibbel maar wat met die onwetende mensen te doen???

Zelf heb ik ze hierover nog niks gezegd maar kan me deze reactie al voorstellen Verdrietig
Dus ik moet het lijdzaam ondergaan tenzij ik het doet zonder dat iemand ervanaf weet maar dat gaan ze dan ook weer zien aan mijn bankrekening dat fors omlaag gaat dan *zucht* waarom zijn volwassenen soms zo stom

En ja het was Equimax

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:14

JerInTho schreef:
deze gebruiken dierenartsen om de narcose te berekenen:

Mwah... De meeste klinieken hebben tegenwoordig een weegbrug hoor... Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:45

Margreet schreef:
JerInTho schreef: