staart couperen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

staart couperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:38

Wat ik me net afvroeg.. waarom lieten ze nou de staarten van de werkpaarden couperen wat voor nut had dat?

Ibbel

Re: staart couperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:54

Twee redenen: de 'machtige billen' komen op die manier beter uit. Het showt dus beter. En het paard kan de leidsels niet meer met z'n staart vangen waardoor hij onbestuurbaar zou worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:02

Ibbel schreef:
Twee redenen: de 'machtige billen' komen op die manier beter uit. Het showt dus beter. En het paard kan de leidsels niet meer met z'n staart vangen waardoor hij onbestuurbaar zou worden.

Die eertse reden is bullsh*t, die er later door het stamboek aan de haren is bijgesleept om het couperen te rechtvaardigen. De tweede reden is de enig correcte reden. Om diezelfde reden zie je paarden op oude tekeningen en foto's ook vaak met een afgeknipte staart, net onder de staartwortel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:40

en ook *meen ik* zodat de staarten niet in de landbouw werktuigen konden komen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:48

Ter voorkoming dat de staart van zo'n trekpaard in het gezicht gezwiept werd van de boer als hij er achter liep tijdens het eggen was volgens mij ook een van de redenen.