kunnen ze mij voor de kosten op laten draaien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

kunnen ze mij voor de kosten op laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:31

Gister heeft mijn paard los gestaan in de bak met 2 andere paarden, met 1 van die paarden had hij al eerder los gestaan en dat ging perfect, het andere paard kende hij nog niet en dat was nog een beetje klooien. Die andere 2 paarden hadden ook al samen los gestaan en dat ging ook goed.

Nu stonden ze dus met zn 3e in het begin ging het goed, beetje kennis maken beetje gille en klooie, toen op een begeve moment was mijn paard ze een beetje zat en liep steeds bij de andere 2 vandaan waarop het paard dat hij nog niet kende steeds weer naar hem toe ging. Mijn paard sloeg alleen steeds met zn voorbeen en dat andere paard trapte al een paar keer achteruit (wel gericht maar niet raak, meer dreigen) naja toen stonde ze met zn 2e op een kluitje en toen kreeg het paard dat mijn paard al kende een trap. Ik dacht dat hij van het andere paard was maar de eigenaar van dat paard zegt dat mijn paard het was (haar paard trapte al een paar keer eerder en die van mij geen 1 keer dat is echt een allemansvriendje) maargoed paard had een schaaf plek op zn been, afgespoten met koud water en ontmet. Nu de volgende dag zat er een enorme ei op da er bij en nu krijg hij komende 3 weken medicijnen enzo en als het over 3 weken niet over is moeten er foto's gemaakt worden.

Ik zelf denk dat het eigen risico is, we zetten zelf de paarden bij elkaar en je weet dat zoiets kan gebeuren al stonden ze al een uur lief braaf bij elkaar. maar nu zit ik toch een beetje in de zenuwen of ze niet mij voor de kosten op willen laten draaien. Ik zelf denk dat mijn paard het niet eens gedaan heeft, volgens mij trapte het andere paard.
maarja wat denken jullie?

Margreet

Re: kunnen ze mij voor de kosten op laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:33

Als alle partijen het er mee eens waren dat ze bij elkaar stonden, dan is het eigen risico.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:35

ja die andere 2 paarden stonden al los we hebben een super grote buiten bak) en aangezien mijn paard zo'n lieve sukkel is en die al met 1 van de paarden los gestaan had vroeg ik of hij er bij mocht en dat vonde ze goed, we zaten gewoon met zn 3e op het terras voor de bak om ze in de gaten te houden. Ze stonden al ruim een uur los voor het gebeurde. En ik ben er eigenlijk vrijwel zeker van dat mijn paard het niet was. De vorge keer dat hij met dit paard los stond waren ze niet van elkaar af te slaan. En dat andere paard was heel de tijd al aan het dreigen met trappen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:40

ik zou me maar geen zorgen maken,
want dat is eigen risico ! Cool
ik heb dat vorig jaar meegemaakt alleen met de paarden van mijn nichtje en mijn zus ! Verdrietig
mijn tinker (vriend van iedereeen) traote de fjord van mijn zus in elkaar om de arabier van mijn nichtje (snap je het nog ).
diepe ellende dat kan ik je wel vertellen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:41

als jij ongevraagd een vreemd paard bijjouw paard in de bak zet is het jouwn fout.maar als alle partijen er mee akkoord gaan.is het eigen risico. is mij laatst ook opverkomen.vreemd paard bij mijn paard en ander paard in de bak. dat paard zomaar op mijn paard intrappen zonder reden.eigen risico.
mijn paard staat(stond) heel vaak met het paard van een vriendin van mij in de bak.altijd wild spelen, ging altijd goed.totdat het paard van die vriendin ijzers kreeg.paard is met de achterkant van zijn ijzer over mijn paard zijn ruggegaan. gelukkig is de plek niet open.maar wel dik en gekneusd. maar is mijn eigen fout, had er zelf beter bij na moeten denken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:42

Informeer of je WA verzekering dit dekt of ook als 'dat kun je verwachten als je paarden bij elkaar zet' afschuift, dan ben je van de onzekerheid af, en heb je een legitieme bron om schadevergoeding af te wijzen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:42

zou je niet druk maken, alle partijen waren het er toch mee eens?!nou dan is het eigen risico want je weet dat er zoiets altijd kan gebeuren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:44

Ik denk eerlijk gezegt dat ze jou niet voor de koste kunnen laten opdraaien. Ze kunnen niet eens bewijzen dat het jou paard is die heeft getrapt! En ten 2e wat je zelf al zei! Het is het risco van paarden bij elkaar zetten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:09

Nee, volgens mij niet hoor!

En ik zou me niet zo druk maken hoor...
Het vocht is een normale reactie van het lichaam... Zodra er iets hardhandig geraakt wordt van buitenaf maakt het lichaam altijd vocht aan. Het lijkt heel schokkend, maar drie keer per dag 10 minuten afspuiten is voldoende...

Drie weken medicijnen van de DA lijkt mij wat overdreven, maar ik ben geen DA...

In de trend van Amerika zou je aangeklaagd kunnen worden, maar dit is vooralsnog nuchter Nederland!! No worries.... Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:15

Ik denk eigenlijk dat je wel aansprakelijk bent. Maar je WA kan het je met zekerheid zeggen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:42

Als alle partijen akkoord waren dat de paarden bij elkaar stonden, ben je NIET aansprakelijk.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:43

natuurlijk ben je niet aansprakelijk. jullie zijn alledrie accoord gegaan met hent in de bak zetten.dus het is NIET jouw schuld.als jij b.v tegen iemands auto oprijdt dan ben jij aansprakelijk omdat jij daarvoor geen toesteming hebt gekregen(logisch). maar hinderd hij jou dan is het zijn fout. zou jij dat paard zonder toestemming van de eigenaren in de bak hebben gezet dan ben jij WEL verantwoordelijk. anders niet.

zo zal ik je een ander verhaal vertellen.

op de vorige pensioenstal waar mijn paard stond gingen ze altijd los nar de wei, de wandelpadden werden met 1 linte afgezet. op een dag had mijn paard andere plannen en is hij door het lint gebroken en aan de wandel gegaan. mijn paard kwam op een fiets/wandelpad waar hij een sloot moest oversteken,ging over de brug en zakt er door heen.
paard in de kreukels enz.
wat bleek de bruk was verrot.
dus wij brief gestuurd naar de gemeente hele verhaal verteld.kregen wij een brief terug. wij zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat jij je paard laat ontsnappen e dat hij daardoor door onze brug zakt. jouw paard mocht sowieso niet op dat pad komen. de brug is stevig genoeg om mensen te houden maar niet om paarden van 900 kilo te houden.

en omdat wij zeker wisten dat het een fietspad(stond altijd bord) in de brief gezet dat het voor het zelfde geldt een invalidewagen had kunnen zijn. weegt netzoveel.

en waarempel een paar dagen na ontvangst van de brief gingen we weer kijken na het bord en toen stond er dat het een wandelpad was.

ze zeiden ook nog dat ze ons zouden matsen, en dat wij niet de kosten van de brug hoefden te vergoeden.

staat verder los van de vraag maar gaat wel over van wie is nou waar verantwoordelijk voor

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:59

Mocht je het toch moeten betalen kun je de kosten denk ik verhalen bij je verzekering. Wij hadden iets soortgelijk (naja niet helemaal) Maar mijn paard was onsnapt uit de wei, en kreeg een ongeluk met een brommer (paard niks, brommerrijder niks). Brommer totallos. (hoe schrijf je dat?) En toen heeft de verzekering dat betaalt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:21

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:26

wij hadden er eentje bijstaan die dacht dat ie nog hengst was, en die dus alle dames dekte. met als gevolg, een mep tegen zn piemel, en de dag erna een bebloed damespaard, die stuk was van binnen.

toen hebben die mensen gezegd:

als dat paard erbij wordt gezet en het gebeurd nog eens, draait de stalhoudster voor de kosten op.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:30

Volgens mij is dat gewoon voor de familiale verzekering hoor. Daar zit je paard trouwens onder. Zou het maar eens goed bevragen en dan zit je zeker goed.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:06

mijn paard is niet verzekerd. Ook is het denk ik mijn woord tegen die van hun. Alleen wij 3 zaten buiten, ik ben er van overtuigt dat het niet mijn paard was die trapte terwijl het meisje van dat andere paard (dus niet het getrapte paard maar die andere die er bij stond en de hele tijd al aan het trappen was) wel zegt dat mijn paard trapte. Dan is het toch mijn woord tegen dat van haar of zie ik dat fout? Ik ben wel wat gerust gesteld door een aantal reacties, ik denk nu idd ook niet dat ik aansprakelijk ben maarja het is toch ff een nare situatie

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:13

Kaja schreef:
Nee, volgens mij niet hoor!

En ik zou me niet zo druk maken hoor...
Het vocht is een normale reactie van het lichaam... Zodra er iets hardhandig geraakt wordt van buitenaf maakt het lichaam altijd vocht aan. Het lijkt heel schokkend, maar drie keer per dag 10 minuten afspuiten is voldoende...

Drie weken medicijnen van de DA lijkt mij wat overdreven, maar ik ben geen DA...

In de trend van Amerika zou je aangeklaagd kunnen worden, maar dit is vooralsnog nuchter Nederland!! No worries.... Knipoog

afspuiten moesten ze juist niet doen. Als het over 3 weken nog niet goed is dan kan het zijn dat het stukjes bod zijn losgegaan. Hij krijgt nu antibiotica en nog wat andere medicijnen dacht ik

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:15

Nou volgens mij ben je niet verantwoordelijk. Natuurlijk als je paard de stal afbreekt moet he betalen omdat adt uit eigen energie gebeurt maar dit is een compleet ander verhaal. Als de andere mensen hun paard goed verzekerd hebben zal hun verzekering da DA kosten betalen. En anders zijn ze mooi dom.
Je kan ook nooit bewijzen welk paard wie heeft getrapt en als het goed is dekt de WA verzekering alle schade die jouw dieren maken.

Maar zoals ik zei kunnen ze volgens mij jouw nooit verantwoordelijk stellen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:25

Ik heb zelf dit probleem ook al is gehad.
Mijn merrie stond altijd met een 2 jarige los samen in de bak.
De eigenaar zei tegen mij: pak haar maar en zet haar maar bij jouw paard , zodat ze overdags lekker buiten kan staan omdat ik zelf moet werken.
Net als bij jou ging het altijd goed tot op eem keer mijn merrie het drukke gedoe zat was van de merrie en achteruit sloeg op het achterbeen van de andere merrie.
Omdat mijn merrie ijzers had kan je je wel voorstellen dat er enorme schade was aan het been.
Ik heb de dierenarts meteen gebeld en de eigenaar ook.
Bij de 2 jarige kon je op het bot kijken en ik was erg bang dat er zoveel schade zou zijn dat het nooit meer goed zou komen.
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen.
Maar goed de eigenaar begon over aansprakelijkheid enz.
Ik heb toen gezegd dat ik het wel op wilde geven aan de verzekering maar dat ik hem weinig kans gaf dat ze hiervoor zouden uitkeren.
Ik heb het dus opgegeven en 2 dagen later kreeg ik een brief terug.
Als je paarden losgooit in een bak , weiland of andere ruimte waar paarden los lopen wordt er een rangorde bepaald dus is er kans dat paarden elkaar wat aandoen.
Als je hier dus toestemming voor geeft, dus als iemand niet zomaar je paard heeft gepakt zonder dit te vragen dan betaald de verzekering niets.
Het is je eigen risico.
Het is anders als je met je paard aan de hand langs een paard loopt en hij krijgt een trap, dan is het paard onder begeleiding en wordt dus vastgehouden. dan keren ze wel uit.

In mijn geval heb ik de schade dus niet betaald maar ik heb wel voor het paard gezorgd iedere dag.
Elke dag 2 keer stappen, verband gewisseld, afgespoten en medicijnen gegeven. dat was het minste wat ik kon doen.
Ook heb ik verteld dat ik het heel erg vond dat dit was gebeurd maar dat ik er niets aan kon doen, het ging immers al zoalng goed en ik had dit nooit verwacht.
Het had ook andersom kunnen gebeuren en dan had ik pech gehad.
Maar evengoed is het een hele vervelende situatie.
Je kan dus niet aansprakelijk gesteld worden hiervoor, zeker niet als ze al vaker bij elkaar hebben gestaan.
Daarmee geef je aan dat je ermee instemt dat deze paarden bij elkaar staan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:39

ja we waren het er alle 3 mee eens dat mijn paard er bij mocht (had het gewoon netjes gevraagt, zet niet zomaar mijn paard bij andere paarden los) en we zaten er ook gewoon met zn 3e bij om op te letten.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:44

Dan kun je niet aansprakelijk gesteld worden.
We hebben dit zelf helemaal na laten zoeken en zelfs juridisch advies gevraagd, maar omdat je dus je paard bij andere paarden zet, geef je automatisch toestemming.
Paarden bepalen onderling een rangorde en dus kunnen er ongelukken gebeuren (dit is dus je eigen keuze).
Het is een heel ander vehaal als je paard uitbreekt en een paard schade toebrengt, maar in dit geval zijn alle eigenaren ervan op de hoogte dat de paarden bij elkaar staan en de WA verzekering dus zowiezo niks vergoed.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:46

dat is mooi, bedankt voor de info Haha!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:51

Ik zal is kijken of ik de brief die ik terug heb gekregen van de verzekering met het hele verhaal erin voor je kan opzoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:30

Nadezda, bedankt dat je de moeite hebt uitgebreid te beantwoorden. Het gaat mij niet persoonlijk aan gelukkig, maar ik interesseer me wel voor deze dingen.

Mooi dat je niet aansprakelijk bent en dat er nu een duidelijk antwoord is. Maar ik vind het wel opvallend, want meestal kun je niet onder aansprakelijkheid uit, zelfs niet met vooraf getekende contracten.