Paardenpaspoort gemakkelijk aan te vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Paardenpaspoort gemakkelijk aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:02

Ik wil binnenkort bij een paard kijken. Het is een paard dat bij een vorige eigenaar erg is verwaarloosd (lees: erg mager). Voor zover ik nu kan beoordelen is het een lief paard van 5, dat zeker een heel leuk paard kan worden als hij maar de tijd en aandacht krijgt.

Hij heeft echter nog geen paspoort en chip en ook zijn papier is een vorig eigenaar verloren (lekker makkelijk); dit betreft dus niet de huidige eigenaar van het paardje.

In de bit van maart stond een stuk waarin stond dat je 'geen paard zonder paspoort' moet kopen; maar dit was meer voor gevallen waarbij het paard wel geregistreerd stond maar het paspoort verloren was, je zou dan niet een nieuw paspoort aan kunnen vragen en alleen een duplicaat indien het verlies/diefstal van de eerste officieel is aangegeven; dit paard is echter ook niet gechipt en zou dus niet gecontroleerd kunnen worden op registratie toch?

Ik zit mij nu dus af te vragen of ik (als ik dit paard koop) nou makkelijk een paspoort voor hem kan aanvragen? Of zouden ze moeilijk kunnen gaan doen? Het is immers een 5 jarig paard dat toch ooit iets van een paspoort of papier gehad heeft moeten hebben.

Ook vroeg ik me af: een paspoort is geen officieel eigendomsbewijs; een stamboekpapier wel; maar betekent dit met een paard zonder papier dat je geen eigendomsbewijs van je paard kan hebben?

Wie oh wie kan me hier advies geven over deze fijne papierwinkel...

Ibbel

Re: Paardenpaspoort gemakkelijk aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:48

Ook een stamboekpapier is geen officieel eigendomsbewijs van een paard. De enige manier om aan te tonen dat je een paard gekocht hebt is een koopcontract afsluiten, en een kwitantie vragen als je betaald hebt.
Als een paard nog niet gechipt is (en laat dat voor de koop controleren door een DA, de heeft zo'n apparaatje om een chip af te lezen) dan kun je hem door een DA laten chippen. Je DA zal dan ook een formulier invullen dat je naar de KNHS kunt sturen. Die sturen jou dan, na betaling uiteraard, een paspoort op.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:52

Bedankt. Dus is aanvraag voor een paspoort kan ik gemakkelijk door een DA laten doen; hoe dan ook moet het paard gechipt zijn voor ik hem zou mogen vervoeren, dus dat moet toch voor de aankoop gebeuren.

Misschien domme vraag: Zo'n koopcontract is dat een officieel document of is dat gewoon een contract dat je zelf opsteld en dat je als koper en verkoper ondertekend?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:37

laat je het paard keuren voor je m koopt??? zo ja dan kan de dierenarts met gelijk nakijken op een chip. heeft ie er echt geen dan kan hij m gelijk chippen en een formulier invullen wat jij dan aan de knhs stuurt (of stamboek) en dan krijg je je paspoort met acceptgiro thuis gestuurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:43

Javayo schreef:
Misschien domme vraag: Zo'n koopcontract is dat een officieel document of is dat gewoon een contract dat je zelf opsteld en dat je als koper en verkoper ondertekend?

Dat stel je gewoon zelf op. Het Fjordenpaardenstamboek heeft er ook, die zal je ook wel zó kunnen krijgen (ik bedoel zonder dat je een Fjord koopt, het zal wel iets kosten denk ik), maar die zullen wel goed 'dichtgetimmerd' zijn. Dan hoef je zelf het wiel niet uit te vinden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:05

sandr0 schreef:
laat je het paard keuren voor je m koopt??? zo ja dan kan de dierenarts met gelijk nakijken op een chip. heeft ie er echt geen dan kan hij m gelijk chippen en een formulier invullen wat jij dan aan de knhs stuurt (of stamboek) en dan krijg je je paspoort met acceptgiro thuis gestuurd.

Ik ga het paard zeker laten keuren, in ieder geval klinisch. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik dit door mijn eigen dierenarts moet laten doen of door een dierenarts ter plaatsen.... in het eerste geval zou het paard pas gekeurd worden tijdens een proeftijd (als dat kan), in het tweede geval zou het paard echt voor de koop gekeurd worden.

Dat laatste is misschien wel het slimst... een paard moet immers gechipt zijn voordat je hem mag vervoeren... alleen zou ik dan nog geen paspoort hebben. zou dat een probleem zijn of zou zo'n formulier (dat ik vervolgens op moet sturen) ook voldoende zijn om het dier te mogen verhuizen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:12

Javayo schreef:
sandr0 schreef:

Ik ga het paard zeker laten keuren, in ieder geval klinisch. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik dit door mijn eigen dierenarts moet laten doen of door een dierenarts ter plaatsen.... in het eerste geval zou het paard pas gekeurd worden tijdens een proeftijd (als dat kan), in het tweede geval zou het paard echt voor de koop gekeurd worden.

Dat laatste is misschien wel het slimst... een paard moet immers gechipt zijn voordat je hem mag vervoeren... alleen zou ik dan nog geen paspoort hebben. zou dat een probleem zijn of zou zo'n formulier (dat ik vervolgens op moet sturen) ook voldoende zijn om het dier te mogen verhuizen?

ik zou me laten keuren voordat je m koopt of op proef neemt. neem een andere dierenarts dan die van de verkopende partij. Ik denk da tals je de da papieren en chipcode bij je hebt en een koopcontract dat dat bij een controle geen problemen oplevert hoor. Je kan tenslotte aantonen dat je m net hebt gekocht en er alles aan hebt gedaan om aan de eisen te voldoen. Oke allen je paspoort heb je nog niet maar dan kan dus ook niet omdat alles eerst opgestuurd moet worden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:31

sandr0 schreef:
ik zou me laten keuren voordat je m koopt of op proef neemt. neem een andere dierenarts dan die van de verkopende partij. Ik denk da tals je de da papieren en chipcode bij je hebt en een koopcontract dat dat bij een controle geen problemen oplevert hoor. Je kan tenslotte aantonen dat je m net hebt gekocht en er alles aan hebt gedaan om aan de eisen te voldoen. Oke allen je paspoort heb je nog niet maar dan kan dus ook niet omdat alles eerst opgestuurd moet worden.

Het paard waar ik wil gaan kijken staat al zeker op een uur afstand met de auto... ik ken dus ook geen da daar. Het is dus beter om niet de verkopende partij om een da te vragen? Zit opzich wel wat in... je weet nooit... Dan kan ik beter ff telefoonnrs van verschillende dierenartsen in die omgeving opzoeken... vervolgens de verkoper vragen welke da die heeft en die van het lijstje schrappen en een ander bellen Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:09

Javayo schreef:
sandr0 schreef:

Het paard waar ik wil gaan kijken staat al zeker op een uur afstand met de auto... ik ken dus ook geen da daar. Het is dus beter om niet de verkopende partij om een da te vragen? Zit opzich wel wat in... je weet nooit... Dan kan ik beter ff telefoonnrs van verschillende dierenartsen in die omgeving opzoeken... vervolgens de verkoper vragen welke da die heeft en die van het lijstje schrappen en een ander bellen Haha!

precies.... een dierenarts zal nooit van een goeie klant een paard afkeuren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:26

Javayo schreef:

Officieel moet je paard gechipt zijn voordat hij de openbare weg opgaat in een trailer ja, maar in de praktijk is het nog niet zo'n probleem als dat niet gebeurt hoor.
Onze manege-eigenaar handelt ook en die heeft vaak zat nog paarden binnen zonder chip en paspoort. En als die niet bevallen, stuurt hij ze ook weer terug naar de handelaar waar hij ze vandaan haalt, nog steeds niet gechipt en zonder paspoort.
Als je het paard graag door je eigen dierenarts zou willen laten keuren,kun je hem dus best eerst in de trailer vervoeren en hem daarna nog laten chippen.