mijn pony wil de wei niet uit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

mijn pony wil de wei niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:52

Mijn pony wil de wei weer niet uit Grmbl. Hij doet er altijd moeilijk mee, maar nu wil ie niet meer. Heb m net al een half uur laten rennen in de hoop dat ie moe wordt en honger krijgt, maar nee.
De ideeen van insluiten, brokjes, laten staan, join up, naar de wei lopen en brokjes geven en weglopen etc. ken ik allemaal al.

Iemand nog een vernieuwend idee, dat wel werkt?
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-03-05 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Aafkuh

Re: Hij doet t weer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:58

Hey!

Is er ook een reden wáárom hij niet wil?
Is er bij de hek (ingang) iets wapperends, of is de ingang heel smal?
Als ik er problemem mee had zou ik gewoon een beetje lange ''teugel'' geven en zachtjes praten. Laat het ruiken, of bijten in het enge voorwerp als dat er is Knipoog. Laat het net zolang bekijken tot het paardje begrijpt dat het ding niet leeft, en het dus niet eng is. Dwingen heeft geen zin, want eigelijk is er voor al het gedrag dat een paard doet een reden!

Kusziej Aafkuh
(succes)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:01

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat bedoel je met lange teugel? Hij staat los.
Er is niks engs. Hij staat al 7 jaar in deze wei en de wei is gewoon van hem. Ik heb een passend zadel, ga nooit meteen rijden als ie de wei uit is en geef hem altijd wat lekkers.
Hij zal er vast een reden voor hebben, maar daar ben ik na 7 jaar nog steeds niet achter.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:31

komt ie wel naar je toe als je een emmer met brokjes hebt ?
kun je hem dan ook pakken of rukt ie zich weer los ?

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:50

staat hij alleen in de wei of heeft hij een vriendje.het paard van een vriendin van mij wou ook nooit de wei uit.wij altijd opjagen en dat hielp wel, maar ja is toch niet echt de oplossing.toen kwamen we erachter dat hij een vriendin had(was niet wederzijds maar hij was smoorverliefd), dus wij kijken of zijn vriendin wel te krijgen was, en ja hoor bleef gewoon staan. touw om haar nek en menemen, en meneer kwam er achteraan en konden we hem zo pakken en meenemen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:56

ik heb ook wel eens het probleem dat ik Bernia niet te pakken krijg
neem gewoon lekker een hapje mee, ga op je hurken zitten en blijf tegen het paard aanpraten. doe rustig aan en laat het paard na je toekomen
sommige paardjes zijn gewoon eigenwijs en hebben simpelweg geen zin om mee te lopen (ze staan wel lekker in de wei)
als je zonder halster de wei inloopt lukt het dan wel? als de shetlanders die ik verzorg mij met halster de wei in zien lopen rennen ze allemaal gauw weg, als ik het halster achter m'n rug verstopt hou dan komen ze wel naar me toe en dan vang ik ze gauw Haha!
als er een vriendje in de wei staat kan het inderdaad zijn dat ze die volgen, paarden zijn nou eenmaal kuddedieren

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:01

supersambo schreef:
komt ie wel naar je toe als je een emmer met brokjes hebt ?
kun je hem dan ook pakken of rukt ie zich weer los ?

Hij komt niet eens naar me toe als ik een emmer met brokjes heb, fijn he!

Citaat:
neem gewoon lekker een hapje mee, ga op je hurken zitten en blijf tegen het paard aanpraten. doe rustig aan en laat het paard na je toekomen

Opzich een goed idee, mits dat het paard niet eens naar me toe komt.
Hij blijft me gewoon een uur lang op een afstandje aangapen

Aafkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:10

Ik heb ff nagevraag bij me tante, die heeft vroeger verzorgd bij een pony die hezelfde probleem had. Toen hebben ze de uitgang veranderd, en dat heeft geholpen!

Ik begreep je de volgende keer niet goed dusz daarom is het wat vaag Knipoog sorry!

kusziej Aafkuh

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:30

ik blijf soms gewoon een half uur zitten in de wei Haha!
lekker broodje erbij en wachten maar.. na een tijdje willen ze meestal wel mee-eten Haha!
maarja krijg je het paard niet eens te pakken of wil het paard niet mee de wei uit? (ik geloof het eerste) maar ik heb het idee dat andere mensen het anders opvatten Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:39

kleinere wei maken, zorg dat er minder gras staat en hij dus zin in lekker eten heeft.
dan komt hij wel, het is gewoon duidelijk dat meneer het gras veeeel leuker vind dan jou en geen zin heeft om met je mee te gaan.

ook een idee, ga in zijn weide rijden( als je hem dus wel te pakken hebt gekregen)
zo wordt zijn weide minder "zijn" territorium, omdat hij tijdens het rijden ook naar jou moet luisteren.