Zadel altijd scheef :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Zadel altijd scheef :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:04

Ik rijd op de manege altijd op een hele leuke en best lieve fjord maar altijd wanneer ik daar op ga rijden zit het zadel scheef. Als ik dit tegen mensen zeg, zeggen ze vaak dat je houding ook verkeerd kan zijn. Maar dat is dus helemaal niet waar omdat ik ook op andere paardjes rij waar ik er dan geen last van heb. Ook zien de mensen die achter mij rijden dat het zadel scheef zit.

Maar als ik dit tegen de instructrice zegt wil ze niet eens luisteren Boos! . Het is echt zo irritant rijden als je altijd scheef zit. Vooral als we zonder beugels moeten rijden. Dan wiebel ik echt alle kanten op....

Wat kan ik hier aan doen?

RedFlame

Re: Zadel altijd scheef :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:16

mijn zadel alg ook altijd scheef, omdat mijn ponyy aan de ene kant al meer gespierd was dan aan de andere kant (ze loopt de hele dag het zelfde rondje door der stal) en toen kreeg het advies recht op mijn pony te gaan zitten (dus scheef op je zadel) en allebij de kanten van het paard goed trainen (dus niet de ene kant meer dan de andere)
en zadel na een tijdje laten opvullen omdat de ene kant dan waarscijnlijk wat meer inzakt.

waarschijnlijk (bij maneges word vaak niet zo op zadels gelet, ook z als ik begrijp uit je verhaal) zal het zadel gewoon scheef zijn , maar als ze er niks aan doen gewoon recht op de pony zitten en dan maar wat schever op het zadel

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:25

Ik denk dat je pony zelf scheef is en daardoor zich zo buigt dat het zadel scheef ligt!

Dus je pony eerst echt recht rijden en waarschijnlijk zit je zadel dan ook rechter!

En vraag na de les eens aan je instructrice.. ze is er immers om jou te helpen Pling , dus als het rustig gewoon rustig uitleggen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:38

Grote kans dat je pony zelf al iets scheef is, waardoor het zadel scheef zakt.

Bij een 'gewone' pony heb je daar waarschijnlijk minder last van omdat deze over het algemeen meer schoft hebben. Fjorden (en ook haflingers) hebben nu eenmaal over het algemeen minder schoft waardoor het zadel gemakkelijker scheef kan gaanliggen.

Zorg ervoor dat je je zadel altijd goed aansingelt en dat je beugels i.i.g. gelijk zitten.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:57

Het zadel hangt meestal naar links en daarom singel ik meestal aan de rechterkant aan. De beugels heb ik altijd gelijk zitten Lachen.

Meestal als het zadel scheef ligt ga ik altijd in de rechterbeugel staan zodat het weer recht staat. Maar na een paar pasjes zit het zadel weer scheef. En dat zit echt niet lekker.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:02

corinagirl schreef:
Het zadel hangt meestal naar links en daarom singel ik meestal aan de rechterkant aan. De beugels heb ik altijd gelijk zitten Lachen.

Meestal als het zadel scheef ligt ga ik altijd in de rechterbeugel staan zodat het weer recht staat. Maar na een paar pasjes zit het zadel weer scheef. En dat zit echt niet lekker.

Op het moment dat je zadel naar links 'doorzakt' (om het zo maar even te noemen Knipoog Haha! ), dan buigt je pony waarschijnlijk naar rechts. Probeer het zelf maar eens, als je gaat staan als pony Haha! , en buig dan maar eens naar rechts met heel je lichaam. Je spieren aan de linkerkant rek je uit en de spieren aan de rechterkant krop je als het ware op en de rechterkant wordt dan ook boller dan de linkerkant.

Op het moment dat je zo gaat rijden is het natuurlijk logisch dat het zadel niet echt recht licht, immers is de rechterkant boller en dus ga jij in je rechterbeugel staan om zo je zadel goed te leggen. Maar eigenlijk trek je dan je zadel scheef Knipoog

Dus wat je moet proberen in de les is om je linkerteugel en je linkerbeen er goed bij te houden, zodat je pony om je linkerbeen gaat buigen. Je zal zien dat je zadel dan rechter ligt en daarbij dat je pony ook een stuk rechter zal gaan lopen!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:06

corinagirl schreef:

En als je zadel naar links hangt is het handiger om aan de linkerkant aan te singelen.

Let maar eens op als je je zadel aan de rechterkant aansingelt, dan trek je deze over de linkerkant van je pony naar beneden (even overdreven gezegd). Ga maar na als je een touwtje over de rug van je pony legt en je trekt dan aan de rechterkant, dan gaat deze over de linkerkant van de rug van je pony naar beneden.

Als je aan de linkerkant aansingeld, dan trek je als het ware aan de rechterkant van het zadel en dus zal het zadel iets naar rechts verplaatsen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:16

_Roosje_ schreef:
corinagirl schreef:

En als je zadel naar links hangt is het handiger om aan de linkerkant aan te singelen.

Let maar eens op als je je zadel aan de rechterkant aansingelt, dan trek je deze over de linkerkant van je pony naar beneden (even overdreven gezegd). Ga maar na als je een touwtje over de rug van je pony legt en je trekt dan aan de rechterkant, dan gaat deze over de linkerkant van de rug van je pony naar beneden.

Als je aan de linkerkant aansingeld, dan trek je als het ware aan de rechterkant van het zadel en dus zal het zadel iets naar rechts verplaatsen.

Ach ja, je hebt gelijk Bloos . Koe