ik wil wedstrijden rijden maar hij wil de trailer niet in

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SilenSilvano

ik wil wedstrijden rijden maar hij wil de trailer niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:46

Vandaag wou ik even oefenen met trailer omdat ik wedstrijden wil rijden. Ik heb altijd al problemen gehad om hem er in te krijgen elke x bijna 2 uur werk. Dus ik had een vriendin van mij gevraagd of ik vandaag bij haar kon rijden zodat hij de trailer effe in moest. Nou ik had hem amper buiten hij zag de trailer al en begon al peniekerig te doen. Toen hebben we hem longeerlijnen achter zijn kont gedaan hielp helemaal niks.Hij stond helemaal te trillen op zijn benen. Toen ging ik achter hem staan en beetje duwen maar toen gaf hij een knal achteruit.Toen heb ik hem gestraft van heey dat mag je niet doen maar toen gaf hij nog een knal en knalde precies tegen mijn kaak aan met zijn hoef. Zijn naar het ziekenhuis geweest niet veel aan de hand gelukkig alleen wat spiertjes geraakt en weefsel en kan waarschijnlijke stijve nek krijgen en kan dik en blauw worden. Maar ik wil dit zo natuurlijk niet nog een keer meemaken en verkopen wil ik hem ook niet. Want anderen denken dat het door angst komt omdat hij stond te trillen op zijn benen en mij niet met opzet een knal heeft verkocht. Later was ik nog ff bij hem en kwam hij bij me en met zijn hoofdje tegen me aanduwen enzo.Mijn vader zei hij kan het wel es doorhebben dat hij fout zat.
Maar dan nu de vraag weet iemand wat ik het beste kan doen om hem in de trailer te krijgen????????
Het gaat me niet alleen om de wedstrijden maar ik wil ook wel eens leuk weg met hem naar het bos maar dat schiet zo niet echt op Huilen Please help me!!!!!!!!!!!

Babs

Re: ik wil wedstrijden rijden maar hij wil de trailer niet i

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:52

Monty Roberts inschakelen! Nee flauw. Maar die had ook zo´n pony in z´n show en op een gegeven moment liep die d´r met plezier in.
Evita wil ook alleen op de trailer als de auto met de neus naar stal staat en de trailer straks langs de linker kan van een hek. Zo stom, maar dan gaat ze in 1 keer erin. Succes! Enne, hopen dat het meevalt met je kaak!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:56

He Sil jij ook hier Knipoog.

Wat een gedoe vandaag zeg. Hebben jullie zelf een trailer?

Ik heb dus ook een hele dikke ellende met de trailer gehad, zul je zelf ook nog wel iets van meegekregen hebben in januari.

Wat je kan doen is oefenen, oefenen, oefenen..

Geen longeerlijnen, als ie bang is werkt dat niet. Als je een 2 paardstrailer hebt kun je beter het schot eruit halen..heb je meer ruimte. En dan een hele bak eten mee en belonen als ie een stapje in de goede richting doet.

Die van mij was ook bang, maar op laatst had ie de gek met me..dus dat moet je in de gaten houden. Maar hou eerst gewoon een hele boel geduld, ik heb er thuis wel eens 2,5 uur over gedaan, maar toen stond ie er wel in! Gaat vanzelf sneller.

Of alleen bix in de trailer geven, maar denk dat dat bij jou niet werkt. Sien kreeg toen in zn box geen bix meer, maar 2x per dag in de trailer..toen vloog ie er in na een tijdje.

Succes!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:59

Misschien twee verschillende lijnen pakken, die kruisen en dan op deze manier hem proberen erin te duwen. Zo heb je ook weinig kans dat hij van de schrik jou of iemand anders raakt met zijn benen. Daarbij kun je nog aan iemand anders vragen of hij hem probeert te lokken met wat eten.

Wij hadden namelijk ook een paard (op proef weliswaar) en die was ook doodsbang voor de trailer, we kregen hem er op door hetgene wat ik net heb uitgelegd. Het probleem bij hem was dat hij iedere keer naar rechts of naar links ging, dat is de reden waarom wij twee verschillende lijnen gebruikten, daarbij kon hij heel snel naar achteren stuiven (hartstikke eng, joh). Hopelijk heb je hier wat aan Knipoog

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:59

het prrad wat ik rijd is ook erg nerveus. maar wat ik dus vooral niet doe is dwingen met een longeerlijn enzo, als ze het vertrouwen na een tijdje heeft loopt ze er vanzelf wel met wat lekkers stukje voor stukje in. het hoeft natuurlijk niet bij jou paard ook zo te zijn het kan natuurlijk ook zijn dat hij je in de maling neemt. dus mijn advies gewoon gedult hebben en zorgen dat je paard je vertrouwd

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 22:16

vorige keren ben ik steeds 2 uren bezig geweest om hem er proberen in te krijgen zonder enge dingen zeg maar. En dan op een gegeven moment denk je toch ff wat er zal gaan helpen. Toen pakten we 2 longeerlijnen achter zijn kont liep hij er in 1 keer in. Niks aan de hand raakte niet in paniek en niks. Daarom dachten wij dan proberen we het meteen met 2 longeerlijnen maar dat viel dus heel zwaar tegen voor mijn kaak beetje jammer Knipoog. Soms denk ik hij plaagt me gewoon en is gewoon dwars, maar zoals ik hem vandaag heb mee gemaakt begint er toch wel ff een lampje te branden van wat moet je hier nou mee.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 22:56

Pinacolada schreef:
He Sil jij ook hier Knipoog.

Wat een gedoe vandaag zeg. Hebben jullie zelf een trailer?

Ik heb dus ook een hele dikke ellende met de trailer gehad, zul je zelf ook nog wel iets van meegekregen hebben in januari.

Wat je kan doen is oefenen, oefenen, oefenen..

Geen longeerlijnen, als ie bang is werkt dat niet. Als je een 2 paardstrailer hebt kun je beter het schot eruit halen..heb je meer ruimte. En dan een hele bak eten mee en belonen als ie een stapje in de goede richting doet.

Die van mij was ook bang, maar op laatst had ie de gek met me..dus dat moet je in de gaten houden. Maar hou eerst gewoon een hele boel geduld, ik heb er thuis wel eens 2,5 uur over gedaan, maar toen stond ie er wel in! Gaat vanzelf sneller.

Of alleen bix in de trailer geven, maar denk dat dat bij jou niet werkt. Sien kreeg toen in zn box geen bix meer, maar 2x per dag in de trailer..toen vloog ie er in na een tijdje.

Succes!

Heey haha jah jij oowk Knipoog
Maar we hebben idd een eigen trailer een 2-paards trailer.
Maar dat kan ik me idd nog wel herinneren dat je Sien er niet in kreeg. Maar Sien gaat er nu wel altijd makkelijk in of nog niet helemaal?

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:03

Ik heb het net van Monty Roberts gezien op sbs 6. En wat die vrouw allemaal zei en hoe ik dat paard zag leek het precies matcho.Ze zei dat het van een lief paard naar in 1 keer een agressief paard en dominant paard word nou dat klopt helemaal. Misschien brengen we matcho ook weg als dat mijn enigste hoop nog is.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:35

Sien wil alleen op de manege slecht, maar heb laatst daar gereden en toen was het goed.

Thuis soms nog iets gesputter, maar op wedstrijd en na les enzo loopt ie er zo in. Ik heb nu een lijn achter zn oren langs, heb daar eens wat druk op gezet en dat heeft indruk gemaakt geloof k.

En als ie er in is goed belonen

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:39

Ah, zo eentje HAD ik ook! (is nu genezen! Haha! )

* Trailer langs iets zetten (liefst langs een muur)
* Kruiwagen aan de andere kant erlangs (op de kop, dus omhoog) of gewoon iemand ernaast)
* Vastpakken, en richting trailer lopen, stopt hij/zij, goeie tik met de bezem van achteren. (door iem. anders laten doen Bloos )
* Flink belonen als hij/zij er in staat!
* Telkens opnieuw oefenen, in, en dan weer er uit en opnieuw die trailer in.

Bij mijn paard (en ik heb een HEEEEL vervelende...) heeft dit twee weken geduurd, hij doet het nu al 3 maanden heeeeeel braaf! Bloos

GEEN GEMIER MET BROKJES! Je lokt hem/haar toch niet de trailer in...
Succes!!! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:45

dit hoort meer op VMR thuis

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:47

Alina schreef:
Ah, zo eentje HAD ik ook! (is nu genezen! Haha! )

* Trailer langs iets zetten (liefst langs een muur)
* Kruiwagen aan de andere kant erlangs (op de kop, dus omhoog) of gewoon iemand ernaast)
* Vastpakken, en richting trailer lopen, stopt hij/zij, goeie tik met de bezem van achteren. (door iem. anders laten doen Bloos )
* Flink belonen als hij/zij er in staat!
* Telkens opnieuw oefenen, in, en dan weer er uit en opnieuw die trailer in.

Bij mijn paard (en ik heb een HEEEEL vervelende...) heeft dit twee weken geduurd, hij doet het nu al 3 maanden heeeeeel braaf! Bloos

GEEN GEMIER MET BROKJES! Je lokt hem/haar toch niet de trailer in...
Succes!!! Haha!

Ik denk dat het met die bezem niks word, als hij al achteruit trapt als ik hem een duwtje geef. Ga ik dus helemaal niet met een bezem. ja of iemand anders wil de pineut wezen Knipoog . Ik ben net op een site geweest, dat vond ik wel interessant. Ik geloof dat ik het maar eens op die manier ga proberen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 29-03-05 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:50

juist met een bezem kun je mooi op afstand blijven Pling

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:54

Klopt, de mijne is uiterst "agressief" als er iets moet gebeuren wat hij niet wil (de hoefsmid sloeg hij ook verrot..) Een ferme tik met de bezem is juist erg goed gebleken, je moet er ook niet direct achter staan, je kunt hem die tik ook verkopen als je er wat naast staat!
Degene die het paard het meest vertrouwd moet hem de trailer in begeleiden, iem. anders geeft de tik.
De eerste reactie van het paard (uit schrik) zal toch zijn om naar voren te lopen!

Probeer het maar eens!

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:01

Alina schreef:
Klopt, de mijne is uiterst "agressief" als er iets moet gebeuren wat hij niet wil (de hoefsmid sloeg hij ook verrot..) Een ferme tik met de bezem is juist erg goed gebleken, je moet er ook niet direct achter staan, je kunt hem die tik ook verkopen als je er wat naast staat!
Degene die het paard het meest vertrouwd moet hem de trailer in begeleiden, iem. anders geeft de tik.
De eerste reactie van het paard (uit schrik) zal toch zijn om naar voren te lopen!

Probeer het maar eens!

Dat agressief klopt idd. En op dat moment ken ik hem helemaal niet terug want op stal is het echt een lieverd. Dan vraag ik me soms wel eens af of het nou angst is of dwarsheid...?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:04

De mijne is een kinderboerderij paard in de wei, hij is echt ontzettend lief... Maar heeft simpelweg geen ZIN om de trailer in te gaan en denkt gewoon, zie me er maar in te krijgen, ik doe het lekker toch niet!
Gewoon dwarssigheid, afstraffen door veel en vaak te oefenen, je paard moet weten dat jij de baas bent en dat hij/zij de trailer in moet. Het is dus niet telkens weer een spelletje spelen als hij geen zin heeft!

Neem gewoon een flinke vent mee die de bezem er even op laat vallen!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:08

Hij weet nu gewoon dat "spelletjes spelen" geen zin heeft en dat hij dan een tik met de bezem krijgt. Als ik nu met hem naar de trailer loop, loopt hij er zo met me in. Ik kan hem in mijn uppie trailer-laden... Krijgt hij een koekje en ben ik weer blij!
Zijn spelletje van geen zin hebben heeft dus een nare bij-smaak voor hem gekregen en hij heeft de strijd gewoon opgegeven. Komt bij die van jou ook wel hoor! Gewoon vaak oefenen!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:34

ik heb het ook gehad hij heeft me ook een keer tegen me kaak aan geschop, en we hebben het toen ben lijnen geproveer met de armen er achter en vanalles nu doen we altijd met bix en een emmer lekker appeltjes er door heen.
nu iemand er mee laten rammelen en jij begeleid hem gaat super goed die van mij draaft nu de trailer in .
En wat maakt het uit dat je het met voer doet als je op die mannier van alle elende af bent.
succes

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:44

kimmy1985 schreef:
ik heb het ook gehad hij heeft me ook een keer tegen me kaak aan geschop, en we hebben het toen ben lijnen geproveer met de armen er achter en vanalles nu doen we altijd met bix en een emmer lekker appeltjes er door heen.
nu iemand er mee laten rammelen en jij begeleid hem gaat super goed die van mij draaft nu de trailer in .
En wat maakt het uit dat je het met voer doet als je op die mannier van alle elende af bent.
succes

Met dat voer heb je idd wel gelijk alleen dat heb ik dus al geprobeerd. Dan was hij half in de trailer en gaf ik hem wat lekkers en stormde hij meteen weer achteruit. En dan staat hij echt op zijn benen te trillen.Met een doek over zijn hoofd heb ik het ook eens geprobeerd raakte hij helemaal in paniek.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:48

Zoals die van jou reageerd is echt exact zoals mijn paard deed, ook met voer... Twee stappen erin, hapje voer, tien stappen achteruit!!! En dan ben je nog een uur bezig... Boos! Probeer het gewoon eens met die bezem, en gewoon volhouden, niet meteen opgeven hoor! Er zal er een zich moeten overgeven, en jij bent het niet!!! Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:02

Ik denk dat je eerst heel goed moet bepalen of je paard nu echt bang is, of toch mischien dwars. Als hij écht bang is, en je zegt dat-ie staat te trillen, dus ik zou daar eigenlijk toch maar van uit gaan, dan is het allerstomste wat je kunt doen hem proberen met dwang in de trailer te krijgen, want dan wordt de angst alleen maar groter.

Je krijgt hem er na 2 uur zonder dwang wel in zeg je, dus hij heeft al eens in een trailer gestaan en is al eens vervoerd. Hoe is je rijstijl? Veel paarden kunnen erg slecht tegen de bochten, als je al weer gas gaat geven als je net door de bocht bent (je auto kan dan wel al weer recht rijden, maar de trailer is dan nog niet door de bocht) kan dat voor een paard enorm onaangenaam zijn. Let daar bv eens op. Sommige paarden vinden opgesloten staan in een 2-paards trailer erg eng, en staan liever met het schot schuin, zodat ze wijdbeens kunnen gaan staan om zich schrap te zetten.

Ik zou (ook met een dwars paard) je aanraden het toch zonder dwang proberen op te lossen. Ook een dwars paard geeft het op. Je eerste stap kan ook alleen maar zijn voorvoetjes op de klep. Belonen, en wegzetten. En dat gedurende een week, 3x per dag of zo. Dan een week voor en achterhoeven op de klep. Belonen als-ie zo durft te blijven staan, achteruit laten lopen, en weer de wei in. Kortom, letterlijk stapje voor stapje opbouwen. En als-ie écht bang is, misschien zelfs beginnen met eerst maar eens een rondje rond de trailer te stappen tot-ie niet meer bibbert.

Ga verder als je hem in de trailer hebt gekregen NIET rijden, maar laat hem een uur staan, voer hem, en laadt hem weer uit. Oefen dit ook eerst eens een week of langer. Loopt-ie dan beter de trailer in, rijdt dan eerst eens een klein stukje. Loopt-ie daarna weer slechter de trailer in, oefen dan opnieuw eerst zonder te rijden, en ga dan weer een klein stukje rijden maar dan met het schot schuin. Kijk of dat verschil maakt.

Probeer eventueel eens een andere (ervaren) chauffeur, blijf zelf evt bij je paard in de trailer om te zien hoe hij reageert, of kijk of je een tijdje een andere trailer kunt lenen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Er zijn verder verschillende profs die paarden trailerbaar maken. www.balingehof.nl bijvoorbeeld zit bij Hoogeveen, dus redelijk dicht bij je in de buurt. Lukt het helemaal niet, dan kun je dat altijd ook proberen.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:23

Ik heb mijn paard in april een jaar. Toen we hem kochten en gingen ophalen zeiden de verkopers dat hij makkelijk de trailer in ging. Niet dus we zijn daar 2 uur bezig geweest op het laatst geeft hij zich wel over en gaat hij erin. Met rijden is hij best wel rustig in de trailer en mijn vader rijd eigenlijk heel voorzichtig en rustig met de trailer vind ik. En hem er uit halen is ook geen probleem. Omdat hij dus moeilijk in de trailer ging toen we hem ophaalden heb ik thuis een aantal keren geoefend en het ging wel steeds sneller hem erop te krijgen. Als het erop aankomt en we gaan eenst iets leuks doen zeg maar dan werkt hij dus echt niet mee en dan is dat oefenen weer voor niks geweest.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:49

Hij is er echt bang voor dus.. misschien lukt het om de trailer eens in de bak of in de wei te zetten, zorgen dat ie stevig staat en gewoon neerzetten. Verder niets ermee doen, zodat het paard er naar kan kijken, snuffelen enz. op de site: http://www.paardnatuurlijk.nl staat ook een heel verhaal over trailerladen, heel interessant!!

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:57

Maaikelove schreef:
Hij is er echt bang voor dus.. misschien lukt het om de trailer eens in de bak of in de wei te zetten, zorgen dat ie stevig staat en gewoon neerzetten. Verder niets ermee doen, zodat het paard er naar kan kijken, snuffelen enz. op de site: http://www.paardnatuurlijk.nl staat ook een heel verhaal over trailerladen, heel interessant!!

Jah idd ik heb het op die site gelezen.Is een erg interessante site. Ik ga dat nog proberen en als dat niet helpt moet hij maar weg 2 weken voor zo'n training. Anders weet ik het ook niet meer.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:01

mijn paard wil de trailer ook niet in.
Iemand uit l'warden heeft ook met zo'n parreli training het geprobeert, werkte bij die van mij maar even en toen had ze er genoeg van.
Ik weet wat je doormaakt Haha!, de frustratie Tong uitsteken