Zadel en hoofdstel schoonmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Zadel en hoofdstel schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:47

Haihai,
Ik heb gister zadelzeep en ledervet gekocht, meteen mijn zadel en hoofdstel er mee ingesmeerd. Wanneer moet ik dat weer doen? Moet het bijv. om de week of om de 2 weken ofzo? Ik hbe ook een nieuw zadel, wanneer moet ik die gaan insmeren e.d?
Alvast bedankt voor julie reacties.. Tong uitsteken Haha!
Groetjes van Sophie.

Skitter

Re: Zadel en hoofdstel schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:13

Als die vies wordt Haha!
Als je hem vies vindt, kun je hem schoon maken. Meer eigenlijk niet, zeep is zeep, en volgens mij zit er verder weinig spul doorheen. Ik zelf zou het niet te vaak doen. Ze worden er van mij niet zachter of soepeler van (heb Stubben zadelzeep, verder wel fijn spul om te gebruiken.)
Invetten zou ik ook niet al te vaak doen. Als je goed leer hebt, kun je het misschien 1 x in de 2 weken doen. Als je minder goed kwaliteit keer hebt, kun je het waarschijnlijk vaker doen. Het houdt niet alleen leer soepel maar ook sterk.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:03

Ik zou het zeker niet meer doen als 5 x per jaar. Het word dan een heel vies boeltje vind ik.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:34

Nou ik vind 1 keer in de 2 weken wel veel hoor. Wow! Ik heb mijn nieuwe zadel nu 3 maanden en heb hem de eerste keer alleen in het vet gezet. Daarna nog 2 keer in de zadelzeep, ik vind dit erg fijn spul. Mijn zadel gaat er weer mooi van glimmen en word zeker een stuk soepeler. Vetten en olien schijnen niet zo heel goed te zijn, ik zou dit dus niet te vaak doen, zeker niet 1 keer in de 2 weken.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:44

Ik heb ook een vraagje Tong uitsteken

wat is beter voor je zadel? Haha!

Zadelvet, zadelolie of iets anders?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:50

Ik vind zadelzeep het beste. Lederdressing van Rapide vind ik ook fijn spul.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:24

Ik maak het meestal eerst schoon met zadelzeep en dan gaat er op het zitvlak leder-dressing, ook op de kniewrongen.
De rest van het zadel krijgt ledervet van Passier.
Het hoofdstel idem.
Ik maak mijn zadel regelmatig schoon maar die gaat niet elke keer in het vet.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:45

voor het normale schoonmaakwerk zou je zadelzeep moeten gebruiken, de zadelzepen van tegenwoordig zijn zo ontwikkeld dat je verder weinig andere dingen hoeft te gebruiken.

het ligt wel aan de kwaliteit van je zadel en hoofdstel, heb je heel stug leer dan zou ik het vooral in het begin 1 of 2 keer olien, te vaak olien is niet goed omdat het leer op den duur slap maakt en de stiksel laten er van los. het zadel kan je ook olien maar dan alleen de zweetbladen, de zitting niet omdat de olie doordringt tot de vulling als de vulling in aanraking komt met olie ontstaan er proppen waardoor je "gaten" in je vulling ontstaan.

wat vetten betreft, ik doe het heel weinig, ik gebruik liever stubben hamanol, dit maakt het leer ook soepel en heel mooi glimmend.

vetten zou ik als het nodig mocht zijn 2 tot 4 keer per jaar doen, wanneer je spullen echt stug aanvoelen.
wat betreft de zadelzeep, deze zou je 1 keer in de 2 weken kunnen gebruiken. als je vaak rijdt in ieder geval. zadelzeep maakt niet alleen schoon , maar voedt het leer ook waardoor het mooi en sterk blijft. vooral die van stubben is erg fijn en dan vooral de vloeibare er van.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:13

Ik gebruik nu zadelzeep (zo'n oranje blok) van Harry's horse en daar stata op dat je het beste daarna nog kan invetten met het ledervet van hetzelfde merk. Dat heb ik nu gedaan en ik denk dat ik dat dan over 2 weken alleen met zadelzeep ga doen.
Groetjes van Sophie

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:24

Veel maken gewoon elke dag de hoofdstel schoon. En nu spreek ik mezelf een beetje tegen, maar ik wou dat ik het ook kon. Van de Stubben zeep wordt het leer wel lekker soepel, alleen iets doffer.
Maar ja, lijkt mij ook wel lekker fris voor je paard, gewoon elke dag de hoofdstel schoon maken. Maar niet te nat krijgen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:49

In de zomer doe ik het bijna elke dag.
Zodra een paard flink gezweet heeft neem ik het altijd meteen even af met een sponsje met zadelzeep. Daar blijft je tuig echt veel netter op en het is in een minuutje gebeurt.
In zadelzeep zit ook glycerine wat het leer gelijk verzorgt, ik vet mijn spullen eigenlijk nooit in, het blijft met alleen zadelzeep al soepel genoeg Ja

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:57

je kan zadel zeep toch zelf maken?? hoe moet je dat doen dan??

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:21

Zadelzeep is prima maar maak nooit de fout je zadel te veel in te vetten, 1 a 2 keer in het jaar vetten is echt genoeg! Dit komt doordat leer verzadigd raakt en uitzet als je het te vaak vet, het leer breekt dan! Zadelzeep daarentegen mag je wel vaak gebruiken, als je zadel vies is bijvoorbeeld.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:32

moet je na het zadelzepen het zadel nog afnemen, dus de 'zeepresten' verwijderen..? (ben ook een schoonmaak'blondje' hoor) Blond Bloos

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:37

Dabo schreef:
moet je na het zadelzepen het zadel nog afnemen, dus de 'zeepresten' verwijderen..? (ben ook een schoonmaak'blondje' hoor) Blond Bloos

Ja doe ik altijd, volgens mij stond dat bij mij ook op het potje..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:40

Nee, ik neem het daarna nooit af, gewoon je sponsje niet al te nat maken zodat het niet gaat schuimen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:56

Okay, da's duidelijk.. dus niet! hihihi
ik ga voor Sjuimpje's advies. (lekker makkelijk Knipoog )