zadel naar zadelmaker gebracht, komt terug met gebrokenboom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truusje2

zadel naar zadelmaker gebracht, komt terug met gebrokenboom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:47

ik heb laatst mijn zadel naar de zadelmaker gebracht voor het breder maken van de boom ( dit was volgens haar mogelijk) het zou ongv. 2 weken duren na ander halve week krijg ik een telefoontje dat de boom gebroken zou zijn. oplossing volgens haar was een nieuwe boom, kosten hiervan 5 a 600 euro of een ander zadel. ik heb het zadel zo weer ingenomen en baal hier dus stevig van want wie is hier verantwoordelijk???! na info bij andere zadelmakers kan je een boom van een zadel beter niet laten verbreden omdat het zadel hierdoor uit zijn verband wordt gerukt. wat is jullie mening / ervaring hiermee? het betreft een kieffer wien veelzijdigheidszadel van ongv. 8 jaar oud, met een kunststofboom. vast bedankt voor jullie reacties

MissJapke

Re: zadel naar zadelmaker gebracht, komt terug met gebrokenb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:52

Ik vind echt dat de verantwoordelijkheid bij de zadelmaker ligt! Jij vraagt om de boom te verbreden en wat het risico ook is, als hij het verprutst moet jij er toch niet voor opdraaien?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:54

Ik zou naar een rechtswinkel stappen en een brief laten schrijven als de zadelmaker je niet tegemoed wil komen. Helemaal van een expert kan je wel wat meer kennis en verantwoordelijkheid verwachten!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:56

dus de boom was nog wel heel toen ie naar de zadelmaker ging??
heb geen idee hoe het zit met je eigen risico met dit soort zaken..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:01

Wat rot zeg!

Als de boom nog heel was toen jij het zadel naar de zadelmaker bracht is het volgensmij de verantwoordelijkheid van de zadelmaker. IMO hoef jij dus ook niks bij te betalen, zij moet er voor zorgen dat jij weer een goed zadel mee terug krijgt.

Informeer anders eens zoals Batje zegt bij een rechtswinkel. Maar probeer het eerst onderling op te lossen.

truusje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:12

xtwisterx schreef:
Wat rot zeg!

Als de boom nog heel was toen jij het zadel naar de zadelmaker bracht is het volgensmij de verantwoordelijkheid van de zadelmaker. IMO hoef jij dus ook niks bij te betalen, zij moet er voor zorgen dat jij weer een goed zadel mee terug krijgt.

Informeer anders eens zoals Batje zegt bij een rechtswinkel. Maar probeer het eerst onderling op te lossen.

onderling valt er niet te praten , zei houd vol dat het niet bij haar gebeurd is. aangezien ik erg netjes ben op mijn zadel is het zeker niet bij mij gebeurd

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:14

Hoe zeker weet jij dat de boom bij jou nog heel was? Is dat een gokje of heb je er ook echt verstand van?
Ik vraag me af hoe zo'n ding bij een zadelmaker kapot zou kunnen gaan...

truusje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:24

xtwisterx schreef:
Hoe zeker weet jij dat de boom bij jou nog heel was? Is dat een gokje of heb je er ook echt verstand van?
Ik vraag me af hoe zo'n ding bij een zadelmaker kapot zou kunnen gaan...

een gebrokenboom geeft rugklachten bij het paard. een boom breekt over het algemeen bij een val van het paard of het paard rolt met het zadel op zijn rug, ook gooien met je zadel is niet zo goed. aan gezien dit soort dingen nooit bij mij gebeurd is en een boom kan knappen tijdens het verbreden ervan ga ik er vanuit dat het bij de zadelmaker gebeurd is

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:27

Nou helemaal zeker zou ik daar niet van zijn,
een vriendin van mij was ook altijd super netjes met haar zadel, en toen kwam de zadelmaker en die maakte daar het zadel open om op te vullen, en toen bleek de boom ook gebroken te zijn (ze was eerste eigenaar van het zadel)
En zo op het eerste gezicht zag je daar ook helemaal niets van.

truusje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:29

Waterkippie schreef:
een vriendin van mij was ook altijd super netjes met haar zadel, en toen kwam de zadelmaker en die maakte daar het zadel open om op te vullen, en toen bleek de boom ook gebroken te zijn (ze was eerste eigenaar van het zadel)

heb je toevallig een naam van deze zadelmaker?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:58

Maar als de boom gebroken was dan had ze dat toch meteen gemerkt en niet pas na anderhalve week?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:02

truusje2 schreef:
ik heb laatst mijn zadel naar de zadelmaker gebracht voor het breder maken van de boom ( dit was volgens haar mogelijk) het zou ongv. 2 weken duren na ander halve week krijg ik een telefoontje dat de boom gebroken zou zijn. oplossing volgens haar was een nieuwe boom, kosten hiervan 5 a 600 euro of een ander zadel. ik heb het zadel zo weer ingenomen en baal hier dus stevig van want wie is hier verantwoordelijk???!
na info bij andere zadelmakers kan je een boom van een zadel beter niet laten verbreden omdat het zadel hierdoor uit zijn verband wordt gerukt.
wat is jullie mening / ervaring hiermee? het betreft een kieffer wien veelzijdigheidszadel van ongv. 8 jaar oud, met een kunststofboom. vast bedankt voor jullie reacties

Een zadel wordt niet uit zijn verband gerukt door het verbreden van de boom!!
Er zijn niet zoveel zadelmakers die een zadel (ook die met een kunststoffen boom) kunnen verbreden..
daar zit em nou net de kneep!

Het kan overigens wel degelijk zo zijn dat de boom al gebroken was..
Maar hoe dit nu te bewijzen??
En hoe weet je zeker hoe oud het zadel is?

Sterkte met de afloop!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:03

truusje2 schreef:
...na info bij andere zadelmakers kan je een boom van een zadel beter niet laten verbreden omdat het zadel hierdoor uit zijn verband wordt gerukt. wat is jullie mening / ervaring hiermee? het betreft een kieffer wien veelzijdigheidszadel van ongv. 8 jaar oud, met een kunststofboom. vast bedankt voor jullie reacties

Een paar jaar terug heb ik de boom van mijn zadel laten verbreden, zonder problemen door de zadelmakerij van Divoza. Het leder over de kamer zat niet zo mooi strak meer, het rimpelde iets maar dat had ik liever dan een zadel wat niet goed paste.
Als een boom van een zadel stuk is, dan lijkt het me dat het paard het wel aangeeft. Tenminste, dat is mijn ervaring alleen bij mij stak er een stuk ijzer uit het zadel.

CarolienS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:51

of je een zadel goed kan verbreden of versmallen ligt aan het type boom wat erin zit.
In de de kieffer zadels zit een kunststoffen boom. Wanneer je deze vaker dan 1 x laat veranderen loop je het risico dat de boom breekt.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:28

Een vriendin van mij wilde ook haar boom laten verbreden, maakt de zadelmaker het zadel open, is ie doormidden Verward Had ze nooit iets van gemerkt! Het kan dus zijn dat je paard het niet aangeeft en dat je het zelf niet merkt.
Als die zadelmaker aangeeft dat het zadel al gebroken was, denk ik niet dat je hier iets tegen kan doen.
Het duurt ook geen anderhalve week om een zadel aan te passen maar misschien waren er meer zadels die er aangepast moesten worden waardoor hij/zij pas na anderhalve week het zadel heeft opengemaakt en er toen pas achter kwam dat de boom gebroken was.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:38

Wat enorm balen zeg!
Het wordt een welles-nietes spelltje, wat je toch niet te winnen is, omdat er geen bewijs is. Ik snap dat je erg boos bent, maar ik zou er verder geen energie en tijd aan verspillen.
Het enige wat je kan doen is een goed ander 2-de hands Kiefferzadel kopen en het voortaan bij een goed adres laten repareren.

Ik heb ook heel wat ellende met zadelmakers meegemaakt. Er zijn er echt een hoop die zomaar wat doen en heel berouwbaar overkomen.
Ik vraag nu ook eerst rond, waar de mensen goede ervaringen mee hebben of vraag het hier op bokt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:45

Is er aan de breuklijn niet te zien hoe lang de boom al gebroken is? Misschien kan je naar een andere zadelmaker, vragen of die het kan zien.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 06:57

truusje2 schreef:
Waterkippie schreef:

heb je toevallig een naam van deze zadelmaker?

Hulsebos Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:22

als er haarscheurtjes in zaten en je gaat aan de boom zitten, tja dan bereken ze een stuk makkelijker.

het is al een wat ouder zadel en kunstofbomen staan er om bekend niet de meest goeie bomen te zijn(lees: gaan niet zo lang mee als de houten)