Zadel ligt niet (meer) goed...help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlieg

Zadel ligt niet (meer) goed...help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:11

Ik heb een wintec vzh zadel.
Er zit nu een rode boom in geloof ik (de een-na-breedste)
Het zadel lag eerst goed, maar pony is veranderd i.v.m. groeien/ontwikkelen.
Het zadel raakt de rug niet aan de achterkant.
Het diepste punt van het zadel ligt wel in het midden.
De ruimte tussen de schoft en de voorkant van het zadel is goed, misschien zelfs net iets te veel ruimte, dus zou de boom te smal zijn. Maar met een te smalle of een goede boom zou de achterkant van het zadel ook goed moeten liggen..(toch??)
Pony bokt en doet vervelend met opzadelen. (Zadel ligt dus duidelijk echt niet goed)
Ik rijd nu niet meer tot m'n zadel weer goed ligt, maar het is voor mij niet mogelijk om pony en zadel mee te nemen naar een ruitersportzaak/zadelmaker.
Ik moet dus uitleggen (zonder pony) wat er aan het zadel gedaan moet worden, maar omdat het nogal tegenstrijdig is (boom is goed of te smal, maar zadel komt achter omhoog) ben ik bang dat ik het zadel alsnog niet goed terug krijg.

Wie helpt mij??

Kan een paard ook gaan bokken als de boom wel goed is maar het zadel alleen moet worden opgevuld?

En een goede zadelmaker/ruitersportzaak in omgeving Breda??

Ibbel

Re: Zadel ligt niet (meer) goed...help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:16

Als het zadel aan de achterkant de rug niet raakt is de boom te breed.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:18

Dat weet ik, maar er kunnen zeker 4 tot 5 vingers tussen de schoft en het zadel, dus dan zou het eerder te smal zijn.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:22

Is er geen goede zadelmaker bij jou in de buurt die bij je op stal wil komen?

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:24

Ik heb geen idee, woon hier net....maar meestal doen ze dat alleen maar als je een nieuw zadel wilt kopen....en dat hoef ik niet Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:26

Ik kan me, zonder foto's, niet goed voorstellen hoe een boom te smal kan zijn en het zadel tegelijkertijd achter omhoog kan komen. Of het zadel moet dan zo erg klemmen op de schouderspieren dat-ie dus verder inderdaad nergens op de rug draagt. Dan zal de grootste maat boom erin stoppen ook onvoldoende helpen, want zo groot zijn die boomverschillen niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:28

vlieg schreef:
Ik heb geen idee, woon hier net....maar meestal doen ze dat alleen maar als je een nieuw zadel wilt kopen....en dat hoef ik niet Knipoog

Nou, als ik het zo hoor denk ik dat dit zadel echt niet goed past op je paard. Wintecs zijn slecht aan te passen omdat ze van kunststof zijn, dus het zou best wel eens kunnen dat je toch een ander zadel nodig hebt.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:13

Ik had ook problemen met mijn wintec (tussen zwart & blauw). De meneer van de winkel is zelf gekomen om alles te controleren en te kijken welke het moest zijn en het kostte geen € ! klantenservice.. Tong uitsteken Moet je zeker ook eens vragen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:18

Ik zou als laatste redmiddel toch die bredere erin stoppen, al hoewel ik betwijfel of het echt veel zal helpen. Zo moet je met dit zadel iig niet meer doorrijden!

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:26

of vraag raad aan iemand in de buurt die wat meer van zadelmaten kent...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:27

MissJapke schreef:
of vraag raad aan iemand in de buurt die wat meer van zadelmaten kent...

Dat sowieso! De doorsnee ruiter (ik dus ook) kan echt niet inschatten of een zadel nou 100% ligt of 90%.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:29

Ja, ik weet ook best veel van paarden (moet wel als je er zelf hebt) maar zadels passen is een ramp! Ze mogen het nog 100keer uitleggen, ik blijf onzeker!

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:42

Ik ken ook de theorie van zadels, heb zelf in een ruitersportzaak gewerkt en dus ook met zadels te maken gehad (Niet gepast..hihi, zou t niet eens durfen)....Maar in praktijk (met een paard eronder) is het toch weer anders blijkt wel.....
Ik denk dat ik het inderdaad in overweging neem om m'n zadel in te ruilen tegen een leren, het lijkt wel of mijn pony niet gemaakt is voor een wintec??

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:45

Dat lijkt me heel raar Verward ! Een wintec is in verschillende maten voor elk paard passend en eigenlijk alleen voor hele brede ruggen is er een maat te weinig (zei de meneer van onze paardenwinkel dus Tong uitsteken ) Je moet gewoon de juiste maat weten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:17

MissJapke schreef:
Dat lijkt me heel raar Verward ! Een wintec is in verschillende maten voor elk paard passend en eigenlijk alleen voor hele brede ruggen is er een maat te weinig (zei de meneer van onze paardenwinkel dus Tong uitsteken ) Je moet gewoon de juiste maat weten

Dat klopt niet. Ik heb een wintec gehad. Nou een maand denk ik. Ik heb verschillende bomen laten passen en geen was goed. De brede waren niet hoog genoeg en de smalle werden dan wel hoger maar die waren dan weer te smal.

Bij mij op de manege hadden ze ook nog verschillende wintecs (oude zonder verwisselbare boom). Er was 1 veelzeidigheidszadel bij wat bij de schoft heel mooi lag. Maar daar raakte de kussens zijn rug niet aan. En dat scheelde echt veel. Terwijl hij bij de schoft helemaal goed lag. Ik gebruik dat zadel alleen om te springen (1x in de 2 a 3 weken) en doe er dan zo'n schuin oplopende pad onder.

Ik ben uit eindelijk op een Kentaur dressuur uit gekomen en die ligt echt perfect. Hij heeft een brede hoge kamer. Hij ligt perfect. Als ik ooit weer geld te veel heb. Komt er ook een springzadel van Ketaur.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:53

je boom is dan te smal. hij blijft dan steken op de schouder en wipt achter omhoog.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:13

misschien kun je hem iets op laten vullen.

Groeten Maartje

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:27

tally ho in molenschot komt ook aan huis kijken of je zadel nog goed is..eventueel passen ze hem nog aan ook !

als je telefoon nummer wilt moet je me maar even een pbtje sturen !!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:40

Ibbel schreef:
vlieg schreef:

Nou, als ik het zo hoor denk ik dat dit zadel echt niet goed past op je paard. Wintecs zijn slecht aan te passen omdat ze van kunststof zijn, dus het zou best wel eens kunnen dat je toch een ander zadel nodig hebt.

Hoezo zijn wintecs slecht aan te passen...?

Knorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:02

Knipoog Je zal toch een zadelmaker erbij moeten hale hoor,
schiet zo toch niet op?

En anders bel je een manege in jouw buurt om te vragen of zij een zadelmaker weten.

Cool