Waarom alleen voor beslaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Waarom alleen voor beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 16:40

Wat is nou eigelijk de reden om een paard alleen voor te beslaan en niet vierkant? Ik zie wel eens paarden die hebben alleen voor ijzers. Maar de achter hoeven slijten toch ook.
Weet iemand de reden?

Margreet

Re: Waarom alleen voor beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:52

Een paard loopt van nature met meer gewicht op de voorbenen dan op de achterbenen, dus die slijten harder.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:53

Mijn paard staat normaal ook alleen voor op ijzers. Haar achterhoeven houden zich zonder ijzers gewoon netjes, brokkelen niet en worden niet te kort, en zonder ijzers is in principe altijd beter dan met ijzers (en het is goedkoper Knipoog)
Haar voorhoeven brokkelen compleet af als de ijzers er niet onder zitten, zelfs als ze alleen van stal naar de bak/wei en terug hoeft te lopen over het harde en verder niet. Voor zonder ijzers is dus geen optie.

Op het moment staat ze rondom op ijzers omdat haar achterhoeven toch te kort werden nu ze door een peesblessure praktisch alleen maar op het harde loopt. En ik weet meteen weer zeker dat ze er zo snel mogelijk weer onderuit gaan, ze glijdt bij ons op het terrein alle kanten uit..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:56

De voorhoeven worden sneller kort dan de achterhoeven. Als je dus niet heel vaak op de weg rijdt is het soms genoeg om alleen voor ijzers te hebben.
Paarden die achter beslagen zijn lopen hoger met hun achterbeen maar zetten hem minder ver weg. Ook dit is soms een reden om achter geen ijzers te nemen, bijvoorbeeld wanneer je paardje moeite heeft zijn achterhand goed te gebruiken. Bij showpaarden (hackney's) willen ze juist een achterbeen zien wat de hoogte in gaat. Deze hebben achter soms juist weer extra zware ijzers.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:56

maar als je paard nou bijvoorbeeld dag en nacht op wei staat, wat is dan een optie? hoefschoenen is niks want daar komt toch veel zand in enz..
glijden ze dan niet uit als het wat nat of modderig is?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:56

Ik heb Wanja voor op ijzers gehad, omdat ze voor steeds kreupel liep na het bekappen, dat was dus bij mij de reden. Achter vond ik het niet nodig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:03

Vanwege het schrapen met de voorbenen in de stal... De rest kan je zelf wel invullen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:06

mirk heeft voor een lichte bokhoef, vandaar dat hij 's winters alleen voor op ijzers staat. straks komt hij weer rondom op ijzers!!!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:36

BrittKitt schreef:
maar als je paard nou bijvoorbeeld dag en nacht op wei staat, wat is dan een optie? hoefschoenen is niks want daar komt toch veel zand in enz..
glijden ze dan niet uit als het wat nat of modderig is?

Waarom kan ie niet blootvoets?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:24

enorme scheur voor in de hoef en dat word alleen maar erger

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:26

Wat voor scheur is het? Van boven of van onderen gescheurd? Het is hardstikke goed dat ze altijd in de wei staat. Wat zegt je hoefsmid van de scheur, wat doet ie eraan.
Ik weet niet of je weleens van natuurlijk bekappen gehoord hebt? ( www. hoefnatuurlijk.nl ) Daar staat heel veel info over hoeven, en ook waarom je beter geen hoefijzers kunt gebruiken. (er gaat ook net een topic over natuurlijk bekappen op medisch)

Maar over die scheur: Zorg ervoor dat de hoefwand goed afgerond is (mustangroll) zodat de hoefwand de grond niet raakt. De scheur kan zo niet verder scheuren.
Probeer wel achter te komen waardoor de scheur is ontstaan. Een scheur in de toon kan namelijk komen van een te lange hoefwant, maar ook van een te droge hoef (ligt er aan hoe die gescheurd is)
Als de hoef te droog is, houdt hem dan goed nat, en vet hem niet in. (maar dit lijkt me niet het logiste, omdat je paard altijd buiten staat)

Groeten Alline

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:28

Steffie89 schreef:
Wat is nou eigelijk de reden om een paard alleen voor te beslaan en niet vierkant? Ik zie wel eens paarden die hebben alleen voor ijzers. Maar de achter hoeven slijten toch ook.
Weet iemand de reden?

Het is helemaal niet erg dat de hoeven slijten, dat hoort zo.. De hoef groeit namelijk ook weer aan Clown en past zich op den duur aan het gebruik.
Zo kan je dus, als je de hoeven goed 'getraind' hebt, zelfs hele ritten maken over verharde wegen..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:31

het is het paard van steffie89, de ts dus, waar ik het over heb, maar morgen komt de hoefsmid geloof ik.. Clown

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:09

Mijn paard staat ook alleen voor op ijzers maar dat heeft een reden omdat zijn hoeven heel snel slijten en ik best vaak op de weg rijd. Volgend jaar moet hij ook achter ijzers omdat die ook beginnen te slijten en dan worden ze te kort en dan loopt hij weer kreupel. Omdat er meer gewicht van het paard bij de voorhand is slijten die hoeven sneller vandaar. Maar dat is bij mijn paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:17

Duvelheeft op advies van de hoefsmid voor ijzers, achter was niet nodig, dus loopt hij al 3 jaar op alleen voor ijzers. Voor gingen ze sneller scheuren en brokkelen en werd de zool erg dun toen hij zonder ijzers liep. Achter had hij daar geen last van, dus vandaar alleen voor ijzers. Het scheelt ons ook geld, en als ze zonder ijzers kunnen, is dat eigenlijk alleen maar beter voor het hoefmechanisme van de hoef.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:39

Genette staat nu alleen voor op ijzers, omdat ze staat te schrapen op stal. En dat doen ze alleen met de voorbenen Haha!
Eigenaresse van Genette wou haar eigenlijk helemaal van ijzers af hebben, omdat ze er zelf niet zo voor is (het lopen op ijzers). Maar goed, vorig jaar waren de hoeven zo kort geworden dat het echt niet meer kon zo.

Wat betreft op de wei staan met een scheur in een hoef, zou ik toch even de dierenarts/hoefsmid vragen. Die weet ongetwijfeld het best hoe je het moet verzorgen/onderhouden..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:49

Alline schreef:
Steffie89 schreef:
Weet iemand de reden?

Het is helemaal niet erg dat de hoeven slijten, dat hoort zo.. De hoef groeit namelijk ook weer aan Clown en past zich op den duur aan het gebruik.
Zo kan je dus, als je de hoeven goed 'getraind' hebt, zelfs hele ritten maken over verharde wegen..

Ik kan t toch niet laten om even te zeggen dat dat vàst niet voor elk paard opgaat. Als het nu eenmaal sneller slijt dan groeit...

In elk geval: mijn paard heeft ook alleen voorijzers. Volgens de smid krijgt ze voor ontzettende platvoeten en valt het wel mee zolang ze op ijzers staat. (Tenminste, dit heb ik begrepen. Het had in elk geval met de manier van groeien te maken). Achter zijn ze niet nodig, ze zijn sterk zat en groeien ook netjes (ondanks het veel over de weg rijden).