Hoe nieuw paard introduceren bij kreupel paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hoe nieuw paard introduceren bij kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 16:38

Mijn paard is kreupel en heb geen idee hoe lang dat nog gaat duren (is onder behandeling van fysio en da komt ook binnenkort weer voor iets anders dus die laat ik dan waarschijnlijk ook kijken). Nu staat ze altijd overdag in een paddock met 1 maatje een merrie. Nu is van het weekend een ruin nieuw op stal gekomen en die wil natuurlijk ook naar buiten. Volgende week begint het weideseizoen en willen ze de ruin in de groep introduceren (staat nu in het land achter de paddock met hek ertussen). De ruin staat naast mijn merrie op stal en ze schijnt niet zo lief voor hem te zijn Bloos Nu hebben onze merries geen ijzers en dat paard heeft rondom ijzers. Nu ben ik flink huiverig omdat de mijne het paard niet mag en omdat haar ongeluk van 2 september dus ook aangericht is door een paard met achter ijzers Nagelbijten / Gniffelen En nu dus ook dat ze kreupel is en eigenlijk niet gek mag doen. Binnenhouden is ook geen optie ze kan niet alleen staan dus ook niet apart in een paddock alleen. Wat zouden jullie doen?

Margreet

Re: Hoe nieuw paard introduceren bij kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:55

Eerst kennis laten maken met een draadje ertussen?

Het kan schelen als beide paarden eerst gewerkt hebben (kan met die van jou dus niet...) en nog geen eten gehad hebben zodat ze een beetje hongerig zijn en dus misschien meer aandacht hebben voor het gras dan voor elkaar.

En alles wat je aan beenbescherming hebt eromheen knopen en dan maar even je ogen dicht doen.... Scheve mond

Hoe staat de eigenaar van dat dier er tegenover om (tijdelijk) de achterijzers er onderuit te laten halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:51

Ik weet niet hoe kreupel je paard is. Is ze alleen onregelmatig? Dan zou ik inderdaad alle mogelijke bescherming omdoen, lekker voer op hoopjes in de wei leggen, en inderdaad even de ogen dicht doen.
Natuurlijk ook eerst de eigenaar even ´polsen´of die bereidt is om de achterijzers er af te halen.

Mocht je paard echt kreupel lopen, dan zou ik eerst nog even wachten met de introductie. Of de wei te splitsen, zodat de ruin in ieder geval ook buiten kan.
Mijn toendertijd kreupele paardje is een paar jaar geleden ook in een groep gezet. Gevolg was flinke beurse plekken en een flinke winkelhaak op haar boeg. Ze was nl. dwars door de draden getrapt. Ik ben daardoor wel redelijk voorzichtig geworden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:02

Tjonge, lastige vraag. Zelf zet ik mijn paard niet meer in een groep omdat hij door het oog van de naald is gekropen door een trap. Hij heeft er een flinke abces aan overgehouden, maar had ook zo zijn schouder gebroken kunnen hebben. Hij staat nu met een shetlander en dat mag.
Hangt ook vanaf hoe ernstig de blessure is en zou hiermee ook advies van je dierenarts en/of fysio inwinnen. Als je paard niet snel kan vluchten is die wel vaak de klos.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 07:34

Margreet schreef:
Eerst kennis laten maken met een draadje ertussen?

Het kan schelen als beide paarden eerst gewerkt hebben (kan met die van jou dus niet...) en nog geen eten gehad hebben zodat ze een beetje hongerig zijn en dus misschien meer aandacht hebben voor het gras dan voor elkaar.

En alles wat je aan beenbescherming hebt eromheen knopen en dan maar even je ogen dicht doen.... Scheve mond

Hoe staat de eigenaar van dat dier er tegenover om (tijdelijk) de achterijzers er onderuit te laten halen?

Die staat voor de kar dus dat kan niet. Ik heb besloten dat de dierenarts ook maar even naar haar kreupelheid te laten kijken als hij er is om naar dr klieren te laten kijken. Ik zal eens vragen of dat van dat draadje kan dat is wel een goed idee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 07:37

Eleonoor schreef:
Tjonge, lastige vraag. Zelf zet ik mijn paard niet meer in een groep omdat hij door het oog van de naald is gekropen door een trap. Hij heeft er een flinke abces aan overgehouden, maar had ook zo zijn schouder gebroken kunnen hebben. Hij staat nu met een shetlander en dat mag.
Hangt ook vanaf hoe ernstig de blessure is en zou hiermee ook advies van je dierenarts en/of fysio inwinnen. Als je paard niet snel kan vluchten is die wel vaak de klos.

Met mijn paard hetzelfde. Had er 28 augustus gekregen, 2 september is ze tussen een groep gezet en met spoed naar Bodegraven. Moest wrsh meteen onder het mes. Liep gewrichtsvloeistof uit dr sprong Huilen Ben nu nog steeds met haar aan t dokteren. Ze loopt bij de fysio (die raad het af op het moment paard erbij) en vrijdag komt de da langs omdat ze niet goed in dr vel zit nog steeds (dikke klieren en doffe vacht) en omdat ze weer kreupel loopt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:45

gouda schreef:
Margreet schreef:

Die staat voor de kar dus dat kan niet.

Misschien kun je ze dan voor het eerst bij elkaar zetten als de smid er is. Dan haalt hij de achterijzers eraf, doet intussen een ander paard of drinkt een bak koffie bij jullie terwijl je de paarden aan elkaar laat wennen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:37

Bij ons hebben we ong. hetzelfde probleem.. Mijn haflingermerrie staat naast een arabiertje (ook merrie) op stal.. altijd plat de oren in de nek en mijn hafje weet het soms te presteren de tussenwand eruit te trappen :S

Uiteindelijk moesten zij dus ook samen naar buiten.. ik mn ogen maar dicht gedaan en eigenlijk ook wel even kijken wat er gebeurd... nadat ze met de oren in de nek achter elkaar hadden aangerend (alleen mijn kreupele merrie bokte af en toe naar dat arabiertje) was het gras toch belangrijker dan die rest van de paarden...

Ik denk dus dat je het beste maar kan doen wat hierboven ook al staat.. je ogen dichtdoen en hopen op een goed einde, het in de gaten houden, het liefst met meerdere mensen, mocht het dan uit de hand lopen ze proberen uit elkaar te halen Knipoog

Succes ermee