Straffen, belonen of negeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Straffen, belonen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:37

Hoi,

Ik had vandaag heerlijk gesprongen met mijn Haflinger. Dus ik dacht: Dan ga ik even uitrazen (galoperen) bij de Lek. De heenweg ging heel lekker, maar op de terugweg ging ie er als een gek vandoor. Verward Hij doet dit normaal nooit. Het was niet gevaarlijk, want het was een afgesloten gebied. Ik heb hem uiteindelijk tot stilstand gekregen door hem het water in de sturen, want hij reageerde gewoon niet meer op mij. Ik wist niet zo goed hoe ik toen moest reageren. Verward Zou ik hem dan moeten straffen of gewoon negeren?

Alvast bedankt voor jullie tips! Lachen

Groetjes Jenny

Nerwen

Re: Straffen, belonen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:40

Als hij het normaal nooit doet, kan het dan zijn dat hij ergens van geschrokken is? Zo ja, dan mag je hem nooit straffen. Een paard blijft een vluchtdier en kan altijd ergens van schrikken.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:55

Je wel weten waarom hij dat gedrag vertoonde. Was het van angst/schrik, dan moet je nooit straffen. Dat zal een paard nooit begrijpen, en je maakt de angst alleen maar groter. Als een paard bang is moet je z'n gedrag volkomen negeren. Een reactie geven, op welke manier dan ook (bang worden, rustig tegen hem praten, boos worden enz) moet je nooit doen. Hiermee bevestig je voor hem dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn. Als jij doet alsof er niks aan de hand is, krijg je je paard eerder weer rustig.

Als een paard het duidelijk doet om te klieren, kun je hem wel straffen. Doe dit wel altijd op het moment dat hij iets fout doet, dus als hij zo aan het rennen is. Trek hem bijvoorbeeld om, door 1 teugel flink naar je toe te trekken dwing je hem om op een héle kleine volte te gaan, en stil te gaan staan. Geen leuke manier voor het paard, maar ze leren er vaak wel van. Als hij dan stilstaat, ga dan niet door met straffen, het paard doet dan immers wat je wilt. Rijd dan gewoon verder alsof er niks gebeurd is.
Ga niet nog eens straffen als het paard weer stil staat, op dat moment is hij braaf, en heeft straffen geen enkel nut meer.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:55

inderdaad als hij geschrokken is gewoon rustig blijven en tegen hem praten ofzo.
Anders mag je hem in de meeste gevallen wel straffen het ligt er ook wel aan het het gebeurt natuurlijk maar als hij echt helemaal neit meer op jou reageert en jou compleet nergeert mag je wel laten merken dat jij er ook nog bent en jij de baas bent.
Als hij dan weer terug is dan natuurlijk wel belonen!

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 15:06

Hm...Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat hij niet schrok. Maar als ik hem dan moet straffen hiervoor hoe zou ik hem dan het best kunnen straffen? Met mijn stem? Of een tik?

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:48

Het zou ook kunnen dat hij die dag heel erg fit stond en dat hij wist dat hij terugkeerde naar huis en hem gewoon even liet gaan ..