Recreatiepaard hele jaar buiten met winterdeken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Recreatiepaard hele jaar buiten met winterdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:30

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord. Haha! Zijn er hier mensen die een paard hebben die gewoon het hele jaar buiten staat maar wel met deken om dan? En wat is de reden hiervan en kan het geen kwaad?

Alane

Re: Recreatiepaard hele jaar buiten met winterdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:31

een deken of winterdeken is wel een heel verschil Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:37

dat is idd zeker een verschil Haha!

Ik ken persoonlijk echt niemand die een paard een heel jaar lang onder een deken heeft..
lijkt me persoonlijk helemaal niets

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:47

Niet het gehele jaar maar wel in de winter onder dekens en in het zomerschuur seizoen onder een Boetdeken en tussen tijd een vliegen deken, dan is het antwoord dus ja, (muv de nachten vwb vliegendeken)

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:47

Ik begrijp je vraag niet helemaal, is je vraag of een paard het hele jaar buiten kan staan? Of dat een paard het hele jaar een deken op kan hebben?

Een paard kan prima het hele jaar buiten en daar heeft hij nooit een deken voor nodig. Als hij maar een afdak of bomen heeft om te schuilen. En zeker in de zomer is een deken overdreven!

Het hele jaar met een deken op lijkt me ongezond. De huid kan niet lekker ademen, de haren worden steeds platgedrukt en als het buiten warm is gaat een paard zweten en krijgt jeuk. Dus het hele jaar een deken, nee, en zeker geen winterdeken!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:49

Een paard kan prima het hele jaar door buiten staan zonder deken.
Met deken lijkt mij in de zomer een beetje nutteloos, tenzij het een vliegendeken o.i.d. is.

Mijn arabier stond altijd dag en nacht buiten zonder deken (ook in de winter).

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:52

M'n vorige pony was ook gewoon een recreatiepaardje. Maar die stond swinters altijd met een winterdeken omdat ze al wat ouder was en szomers met een vliegendeken omdat het hier werkelijk stikt van de dazen in de zomer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:12

Al mijn ponys staan het hele jaar door buiten zonder deken, lijkt me raar als paarden dan niet zouden kunnen, in het wild hebben ze ook geen dekens. Ze hebben ook geen schutstal ofzo, maar gewoon een erg natuurlijke (grote) weide met bomen en struiken.
Ook de oudjes staan zonder dekens, ik heb het gevoel dat hun weerstand alleen maar minder wordt met een deken.
Maar ik rijd ook wedstrijden hoor, ik zie niet in waarom een 'wedstrijd paard' wel de hele dag in een hokje opgesloten 'hoort' te zitten maar een recreatie paard mag wel lekker vrij zijn. Ok een duur paard wil je blesures zoveel mogelijk vermijden, maar jij gaat toch ook niet de hele dag op bed zitten omdat je misschien wel is kan struikelen....... terwijl de ruiter bij wedstrijden even belangrijk is!
Maar nou moet ik zeggen dat mijn ponys eigenlijk nooit iets hebben, ja soms een schaafwondje ofzo, maar erger dan dat echt niet. Terwijl ze soms toch tekeer gaan, wow :p

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:22

De pony van mijn dochter hoef ik dus echt niet zonder winterdeken te laten staan, dan is ze zo doodziek, die krijgt geen wintervacht die voldoende is om haar warm te houden, ondanks dat ik geen lampen aan had op stal en zo lang mogelijk heb gewacht met een deken.
Daarentegen heb ik andere paardjes gehad die 24/7 52 weken buiten liepen zonder problemen (wel een loopstal, en bij extreeemweer wel op stal gezet)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:33

Ik bedoel dus, kan je een paard het hele jaar buiten laten staan. En zomers zomrdeken of vliegendeken en swinters winterdeken Haha! Zonder dat je een stal hebt ofzo (dus ook snachts buiten)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:39

imka schreef:
Ik bedoel dus, kan je een paard het hele jaar buiten laten staan. Zonder dat je een stal hebt ofzo (dus ook snachts buiten)

Dat kan, al is een schuilmogelijkheid voor het paard wel aan te bevelen!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:41

Met een schuilmogelijkheid (afdakje of stalletje) moet het zeker kunnen.
Novia staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ze is een recreatiepaardje en staat heel het jaar met een deken.
In de zomer met een Boett, in het najaar en voorjaar met een ongevoerde regendeken, en in de winter met een 150-grams regendeken.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:42

Mijn paard staat het hele jaar dag en nacht buiten, zonder deken.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:55

Mijn Haf staat ook het hele jaar door buiten, wel met schuilstal. Ik ben wel van plan om haar in de winter een deken op te doen, omdat ik dat gewoon handiger vind met rijden. Maar zonder kan ook prima hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:53

mijn paarden staan normaal ook het hele jaar rond buiten , zonder deken

(nu ivm de verhuizing hebben ze in de winter 2 maand binnen gestaan
en niet zo'n dikke wintervacht opgebouwd maar ze staan ondertussen weer dag en nacht buiten

ik had normaal wel altijd een loopstal of iig een afdak met wanden

dadelijk weer

weiland met schuilmogelijkheid en dan staat alles weer dag en nacht jaar rond zonder deken buiten (ps heb shetten een kruizing haf/ijslander en een andalusier)

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:08

Een paard is het dier dat het beste tegen de koude kan! (van de dieren in deze gebieden). Er zijn veel paarden die in de winter alleen met een winterdeken buiten staan dus ik denk niet dat het echt een probleem is..