Peesjes drukken....bandages gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Peesjes drukken....bandages gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:03

De peesjes beginnen de laatste tijd te drukken bij m'n paard. Het zijn de normale van BR en was er altijd heel tevreden over, maar ze krijgt nu ineens bij de voorkant, waar de sluitingen op haar benen komen kale plekken en witte haartjes. Ze had al wat witte haren van de vorige eigenaar maar nu krijgt ze er nog meer bij. Moet ik bandages gaan gebruiken dan? Want ze is gewoon heel gevoelig, ze heeft een hele dunne huid.
Ik maak ze vaak genoeg schoon en zorg dat er geen aangekoekt zand in blijft zitten.

Ik gebruik ze tegen het aantikken, ze heeft voor ijzers en maakt soms wel eens wat rare sprongen waardoor ze de huid mee ophaalt met die ijzers.

Monday

Re: Peesjes drukken....bandages gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:07

Kan het niet zo zijn dat je ze te strak aantrekt, dat ze witte haartjes aan de kant van de sluiting krijgt?
Als je handig bent zou je misschien van dunne fleecestof hoesjes kunnen maken voor om de elastieken sluiting heen, al vraag ik me nu gelijk weer af of dat niet gaat schuiven. Dan wordt het laatste nog gekker dan het eerste.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:07

misschien andere beschermers? zonder klitterband voor of er een stukje bont tussen doen (onder de sluitingen)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:10

Ik trek ze niet strak aan, let ik de laatste tijd nog erger op. Ik leg ze ero gewoon mheen en maak ze vast. Ik zal eens gaan kijken voor peesjes met een andere sluiting, maar ja. Die komen vaak ook op de huid dus daar zal ze dan ook drukkingen van krijgen.
Bont onder de sluitingen heeft niet zoveel zijn denk ik. dat word heel vies en die verlies ik denk ik.

Het is trouwens de klittenband niet die irriteert. Echt gewoon de stof van de sluiting, het klittenband komt namelijk niet op haar beem.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:44

Zit de peeskap niet te strak? Misschien kun je er iets tegen aan laten naaien
(een zachte soepele stof die niet zo snel irriteert) Of je zou leren moeten kopen, die hebben dunnere bandjes en als het leer goed soepel en zacht is zal dat ook minder snel gaan irriteren.

Peeskappen beschermen toch beter dan bandages, zeker als jouw paard wel eens gek kan doen!Succes Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:48

De kappen zelf zitten niet te strak, daar krijgt ze ook geen drukkingen van. Alleen aan de voorkant van haar been, waar het spul van de sluiting pp haar been komt, echt de rand daarvan "snijd" als het ware in d'r been ook als ik hem super losjes vastmaak. Dus snijden die dunne sluitingen van lederen peesjes dan ook niet gewoon?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:59

Ik snap wat je bedoelt: de kappen passen wel maar de bevestigingsbanden snijden. Leer is niet elastisch dus ik denk dat dat beter is(ligt natuurlijk aan de kwaliteit v/h leer Knipoog )

Ik zou dat met die stof eens proberen, als dat niet werkt kun je altijd nog dure leren kappen halen, want die kosten nogal wat denk ik Haha!
Op de markt kun je vanalles krijgen: fleece, bont etc

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:15

Ok bedankt. Ja idd, de leren peesjes vind ik wel erg prijzig. En die zullen ook nogal eens lekker vies worden wat ik dan weer zonde ga vinden van ze omdat ze zo duur waren Bloos

Ik zal eens wat winkels en intershops afgaan voor peesjes met andere sluitingen.
Daarom zat ik ook aan bandages te denken, die hebben geen snijdende sluitingen, kunnen gewoon vies worden zonder dat ik het zonde vind maar ik haat het om die om te moeten doen en ze beschermen niet zo goed als peeskappen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:16

Citaat:
En die zullen ook nogal eens lekker vies worden wat ik dan weer zonde ga vinden van ze omdat ze zo duur waren Bloos

Leer is juist makkelijk om schoon te krijgen: wat lauw water eventueel wat zadelzeep en ze blinken weer!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:18

Ja? Ik heb met m'n hoofdstel wel eens gehad dat ze ermee in de modder ging liggen Huilen . Was echt een ramp om dat ding weer helemaal schoon te krijgen.

Maar als dat echt zo is zal ik er eens over gaan denken als er niks anders fatsoenlijk te vinden is.
Bedankt voor je tip!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:33

en die 3 in een beschermers? od van die beschermers die de binnenkant van het been beschermen met klitterband of riempjes aan de buitenkant?

Ik heb ook br, maar mijn pony heeft sinds kort ook eskadrons, wat een uitvinding, vond br al goed, maar deze zijn helemeel perfect!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:30

Citaat:
Ja? Ik heb met m'n hoofdstel wel eens gehad dat ze ermee in de modder ging liggen Huilen . Was echt een ramp om dat ding weer helemaal schoon te krijgen.

Ha Ha! Nee grapje hoor, ik denk dat dat komt omdat een hoffdstel uit riempjes bestaat. Een peeskap van leer is een groter oppervlak en zal denk ik makkelijker schoon zijn te krijgen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:31

misschien schuift het wel stiekem een klein beetje heen en weer, en moet je ze dus juist strákker doen ?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:38

Als ik ze strakker doe word het er best warm onder en schuurt het alleen maar erger. Ook al geprobeert.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:45

Nieuwe kopen.
Ze zijn op.
Je zal zien dat de neopreem( ??) daar dunner is geworden en dus scherp wordt. Hierdoor beschadig je de huid en krijgen ze verticale witte strepen op de benen.

Heb dezelfde ervaring helaas en ook ik doe ze niet strak.
Het is gewoon slijtage.
Ik heb nu nieuwe weer van BR en het probleem is opgelost.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:04

Ik heb peesbeschermers van Norton. Die hebben aan de voorkant eerst een lap leer met neopreen aan de achterkant en dan pas de klittebanden. Mijn paard kreeg van de BR plekken aan de voorkant van z'n been. van de bandjes.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:15

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:32

Ik zou denk ik 3 in 1 beschermers proberen of bandageren met lappen eronder.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:12

Slijtage kan het niet zijn. Ze zijn nog zo goed als nieuw.... Knipoog pas een paar maandjes oud en het neopreen heeft nog nergens een scheurtje gaatje of is dunner geworden. Dat kan het dus niet zijn.

Ik heb het eens aan m'n instructrice gevraagd. Die heeft er even naar gekeken en zei dat ik ze dus idd strakker moest doen en moest zorgen dat de naadjes in de sluitingen, die dus de vlekjes veroorzaakten, niet op het been zitten. probleem opgelost dus.
Het maakte niet uit als het wat warmer werd eronder. zolang ik ze er na het rijden maar niet vergeet ze eraf te halen
(wat ik zoieso al doe...lijkt me niet meer dan normaal)